 |
 |
|
|
בחופש, בשקט שנוצר, האמת משתקפת כל הזמן. ניסים אמון על מדיטציה |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
ניסים אמון 24/8/2004 10:09 |
|
|
|
|
 |
במנזרי זן בקוריאה לומדים מדיטציה באופן הדרגתי. מתחילים בטכניקות הבסיסיות ובהדרגה מתקדמים לטכניקות מופשטות יותר. המדיטציות הבסיסיות כוללות שירת מזמורים, שינון מנטרה, ספירת נשימות, מעבר על התחושות בגוף ותרגילי ריכוז נוספים. כל אלו מרגיעים את השטף התזזיתי של המחשבות ומנמיכים את עוצמת הרעש הפנימי, שמזמזם בקביעות בתוך הראש. אם תגיעו למנזר זן ביפן, תוכנית הלימודים שלכם תשתנה בהתאם למסדר בו תבחרו.
במסדר הרינזאי משלבים שאלות זן בתרגול מדיטציה בישיבה, ורק במסדר הסוטו יתעקשו מההתחלה ולאורך כל הדרך להושיב אתכם במדיטציה, ותו לא. "שיקאן-טאזה" נקראת המדיטציה הזאת ביפנית - "רק לשבת", זה הכל - ולמרבה ההפתעה, זו המדיטציה הקשה מכולן. רק לשבת, בלי לעשות דבר, אפילו לא לחשוב. בחופש הזה, בשקט שנוצר, האמת משתקפת כל הזמן. בכל שנה מגיעים למנזרים צעירים מכל העולם, שבוחרים לעכב את התקדמות חייהם ה"נורמליים" בקהילה, לטובת אשפוז
במחלקה בודהיסטית באסיה. עם בואם, בעקבות העומס המחשבתי הרב אותו הם מביאים עימם, הם מציבים עשרת אלפים שאלות והמורה, גם אם יצליח להתמודד עם כל השאלות ויצליח לתת עשרת אלפים תשובות יפות, יודע כי מיד יבואו במקומן עשרת אלפים שאלות חדשות. דרך הזן היתה ונשארה אחת - לא לתת לתלמיד תשובות אלא לכוון אותו פנימה, לרובד עמוק יותר מהמקום ממנו באות כל השאלות. ללא תשובות וללא לימוד הדרגתי של טכניקות מדיטציה, תלמידים רבים שהגיעו חדורי רצון ללמוד, מרגישים מעט לא בנוח, ולא עוברים שבועות רבים והם ממשיכים הלאה. זו הסיבה שאין הרבה אנשים במנזרי הזן וכזה הוא המצב כבר אלף שנה. מלבד מנזרי הזן, יש אסכולה בודהיסטית נוספת המלמדת את המדיטציה הריקה. היא נקראת "דג'וגצ'ן" ומקום לידתה בטיבט, שם היא גם נקראת "השער ללא שער", "מעבר למילים" ו"המראה הגדולה". המרחק בין סין, מולדת הזן, ובין טיבט אינו גדול וישנו דמיון רב בין שני הזרמים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
דרך ללא דרך
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בשנות הארבעים כתב רופא סקוטי בשם מקדונלד-ביין יומן מסע שנקרא "מעבר להימלאיה", המתאר את מסעו לטיבט. להלן תרגום של שתי השיחות הראשונות עם המורה שלו למדיטציה: "... הרגשתי כאילו הוא מכיר אותי מזה זמן רב, חיי היו כמו ספר פתוח בפניו. הרגשתי צורך לספר לו את כל הבנותי הרוחניות והתחלתי לספר על פילוסופיה ומטאפיזיקה גבוהה. המשכתי כך זמן לא מועט, אני לא זוכר בדיוק כמה כי הזמן כמו נעלם. הוא הקשיב לי בשקט גמור. חשבתי שהרשמתי אותו, או לפחות שהצדקתי את עניינו בי, ואז הוא אמר: 'אבל זה לא באמת משנה האם כל זה נכון או לא, האין זאת?'.
הרגשתי שפטיש ירד לי על הראש, לא יכולתי להיות יותר המום. הוא הסתובב והלך לו, משאיר אותי ריק - זה מה שהרגשתי, ריק! חשבתי רבות על מה שאמר לי במילים בודדות וזה שינה אותי לגמרי. יכולתי לראות שכל מה שידעתי, הומצא על ידי הראש שלי בלבד. החמצתי את הדבר הגדול ביותר בחיי - את הרגע הזה. כל מה שהיה לי היו מילים עקרות, רעיונות ודמיונות. איזה טיפש הייתי כל השנים.
למחרת הודיתי לו מעומק לבי ושאלתי רק שאלה אחת. אמרתי שמדיטציה עבורי תמיד היתה דבר שקשה לעשות ושמצאתי שכך זה גם עבור אחרים, וביקשתי ממנו להציע באיזו דרך עלי למדוט. כך הוא ענה: 'לדעת כיצד לשבת במדיטציה זו בעיה סבוכה מאוד. ללכת בעקבות שיטה מסודרת, תהא זו מזרחית או מערבית - זו אינה מדיטציה. אם אתה הולך בעקבות שיטה מסוימת, אתה מעצב את המחשבות שלך בהתאם לתבנית וזהו בדיוק הדבר אותו אתה רוצה למנוע. אם אתה מעצב את החשיבה, אתה לא יכול להיות חופשי. מדיטציה חייבת להוליך אל החופש, משום שרק אדם חופשי יכול לראות את האמת כפי שהיא. ככל שתבין את תהליכי החשיבה שלך, ובזאת נעסוק בחודשים הקרובים, כך תגלה שחופש יכול להיות יותר גדול. לא ייתכן חופש באמצעות משמעת של שיטה, שיטה תגרום לך להיות יותר כבול מאשר קודם. מדיטציה אמיתית היא לגלות את אשר מעבר למחשבות. כל שיטה מסודרת תמנע ממך להיפתח, והיא רק היפנוזה עצמית, קושרת ומזיקה. רק מתוך החופש תוכל לבוא יצירתיות אמיתית. מתוך ראש נקי מהתניות מכל סוג. בהתבוננותך על תהליך החשיבה אתה לומד להכיר את עצמך, וזו היא הדרך היחידה אל החופש. רק כשתעבור מעבר לכל המחשבות המשומשות, תמצא את זה אשר הוא אמת, שאינו רעיון או אמונה, אלא חיות שהיא נצחית ועם זאת תמיד זמינה". לאתר הבית של ניסים אמון, www.taos-greece.com
|  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|