 |
CLS היא מכונית מרהיבה למראה. העיצוב החיצוני שלה שובה-עין, אגרסיבי וספורטיבי מאוד, עם חלק אחורי שמשתפל בחדות, מכסה מנוע ארוך ושרירי, קו מותניים גבוה, חלונות צד קטנים, דלת אחורית קטנה וגג שמשתפל בזווית מתונה כמעט מאמצע המכונית אחורה. הרושם שמתקבל במבט ראשון עשוי להטעות, ולגרום להאמין שמדובר במכונית קופה-וזה בדיוק האפקט שמרצדס חיפשה. מרצדס עוברת בשנים האחרונות מהפך מותגי, שמטרתו להצעיר את התדמית המכובדת, אך הכבדה והשמרנית, שאפיינה אותה. התהליך אינו חדש, ואת סימניו המובהקים נושאות כבר זה זמן סדרות C ,E ואפילו S הגדולה. השינוי ניכר אף יותר מכך בשפע גרסאות קופה, ספורט וקבריו, שנוספו למגוון הדגמים של
החברה או חודשו בצורה רעננה מאי-פעם. בהקשר זה אפשר להזכיר את SLK ,SL ,CLK ,CL בעלות העיצוב הדינמי והכוחני, הטעונות במנה גדושה של סקס-אפיל. כדי שלא להותיר שום נישה לא מנוצלת, או אף כדי לברוא נישות חדשות, הוסיפה לאחרונה מרצדס למגוון הדגמים שלה את Coupe Luxury Saloon( CLS) או'מכונית קופה עם 4 דלתות'. אבל רק רגע. . . האם אין כאן סתירה פנימית זועקת לשמים? הרי מכוניות קופה, מעצם הגדרתן, הן בעלות 2 דלתות וחזות ספורטיבית אגרסיבית, בעוד שמכוניות'סלון' מייצגות את הנוחות הגלומה במושב אחורי מרווח ו-4 דלתות . עד כמה אנשים בכלל זקוקים למכונית כזו? האין זה הימור גדול, אולי מיותר, מצד הגרמנים?
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
מרצדס עוברת בשנים האחרונות מהפך מותגי
|
|
 |
 |
 |
 |
|
בזכות דעת הקהל?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אנשי מרצדס בהחלט מתייחסים למכונית הסלוןקופה החדשה שלהם כאל מי שבוראת נישה חדשה. או כמו שהם מגדירים זאת, "מכונית קופה בנשמתה, אשר כלואה בגוף שימושי". לטענת מרצדס, הקהל הגיב בחיבה רבה למכונית התצוגה 'Vision CLS ', שהוצגה בתערוכת פרנקפורט בשנת 2003, וזה , כך הם ממשיכים לטעון, הניע אותם לאשר סופית את הפרויקט. CLS מבוססת במידה רבה מאוד על E קלאס (ממש כפי שסדרה 6 של ב.מ.וו מבוססת על סדרה 5), ולכן נכון יותר להתייחס אליה כאל עוד גרסת מרכב של מכונית קיימת, מאשר כאל מכונית שעומדת בזכות עצמה ודורשת משאבי פיתוח, תכנון וייצור יקרים. ההתבססות על E קלאס הכתיבה את הממדים הזהים של בסיס הגלגלים, ואת מערך המתלים הזהה (על אף שאלה, לדברי מרצדס, כוילו באופן שונה, כך שיתאימו למכונית הספורטיבית יותר). בגרסה היקרה והמאובזרת יותר מציעה מרצדס גם מערכת מתלי אוויר, עם 3 מצבי שיכוך ואפשרות לכיוון גובה המכונית. כמו ב-E קלאס , גם ב-CLS נעשה שימוש במערכת בלמים בעלי דוושה אלקטרו-מגנטית, ובמערכת הגה בעלת רמת הגברה משתנה בהתאם למהירות הנסיעה. בניגוד ל-E קלאס, שמציעה מבחר מנועים שמתחיל בנפח 1.8 ליטר ו-163 כ "ס, המיצוב הגבוה יותר של CLS (במיוחד מול מכוניות קופה אחרות כגון סדרה 6 של ב.מ.וו) מחייב שימוש ביחידות כוח חזקות ואטרקטיביות יותר. לפיכך, מוצעת הגרסה הבסיסית ביותר של CLS עם מנוע חדש בהיצע המנועים של מרצדס: V6 בעל 4 שסתומים לצילינדר ותזמון שסתומים משתנה, בנפח 3.5 ליטר ותפוקה של 272 כ"ס. מי שרוצה אפילו יותר, יכול לבחור במנוע V8 בנפח 5.0 ליטר , שמספק 306 כ"ס. ל-2 המנועים מוצמדת תיבת ההילוכים האוטומטית החדשה של מרצדס, G7, בעלת 7 יחסי העברה, 2 תוכניות תפעול, וגם - בכמה מגרסאות האבזור - אפשרות להעברת הילוכים מגלגל ההגה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
המיצוב הגבוה יותר של CLS מחייב שימוש ביחידות כוח חזקות ואטרקטיביות יותר
|
|
 |
 |
 |
 |
|
פשרה כואבת או הרחבת אופקים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אנשי מרצדס טוענים, ש-CLS שלהם אינה מחייבת את בעליה בפשרות הכואבות אשר כופות עליהם מכוניות קופה אחרות. במיוחד הדברים אמורים בנוגע למושב האחורי, אשר (בזכות פלטפורמת ה-E קלאס ) מציע מרווח רגליים טוב ל-2 נוסעים מבוגרים (ב-CLS יש רק 2 מושבים מאחור, והיא מתוכננת להסיע לכל היותר 4 נוסעים). באופן טבעי, הכניסה למושב האחורי של CLS נוחה יותר מאשר במכוניות קופה, מעצם העובדה שיש 2 דלתות אחוריות, ולכן לא צריך להסיט מסעדי מושבים או להשתחל בלוליינות למושב האחורי. אלא שכמו בכל פשרה, גם בזו יש מחיר לשלם: בגלל הגג הנמוך, מרחב הראש של היושבים במושב האחורי מוגבל מאוד, ובגלל שהקורה שבצדו של החלון האחורי נמוכה מאוד, הכניסה והיציאה למושב הזה לא ממש נוחות, בלשון המעטה. לא שזה פוגע במרחב הגדול שמוצע לנהג, או במגוון הרב של אפשרויות כוונון של המושב שלו, ועם כל זאת, הנהיגה ב-CLS דורשת הסתגלות. הדלתות הקדמיות הגבוהות ושטח החלונות הקטן יוצרים תחושה של ישיבה נמוכה וקרובה לכביש. אולם כל מי שנהג פעם במרצדס ירגיש בבית ב-CLS, בזכות המיקום הידוע והמוכר של המתגים והמנופים השונים (בכלל זה מנוף בקרת השיוט המוזר למראה). רמת הגימור ואיכות החומרים מעניקות תחושת פאר ויוקרה יותר מאשר ב-E קלאס , וכמובן שרשימת אבזור תקנית ארוכה ורשימת תוספות ארוכה עוד יותר הן חלק בלתי-נפרד מהחבילה. אז אחרי התאקלמות קצרה הגיע הזמן לצאת לדרך, תחילה בגרסת ה-500. מנוע V8 הגדול מוכר מדגמים אחרים של מרצדס, ומבעד לבידוד הרעשים המאוד יעיל של תא הנוסעים, הוא מגרגר בצליל נעים ושקט. שפע מומנט ופעולה רכה מעניקים תחושת כוח בלתינדלה. המעבר לנהיגה במכונית עם המנוע ה' קטן' מגלה כי ההבדלים אינם כה גדולים. V6, המודרני יותר, מציע רק 34 כ"ס פחות, למרות נחיתות נפח בולטת. הוא מטפס במעט יותר חדווה לסל"ד גבוה, ומעל 5,000 סל"ד התחושה שהוא משדר מעט יותר מחוספסת מזו של אחיו הגדול. על הנייר, אין הבדל גדול בביצועים של שני המנועים-V6 איטי מה-V8 רק ב-0.9 שנייה בזינוק מעמידה ל-100 קמ "ש. המהירות המרבית של 2 המנועים מוגבלת ל-250 קמ "ש ב-2 הגרסאות , אבל המספרים לא מספרים את כל הסיפור. למנוע הגדול יש הרבה יותר מומנט, ופעולתו חרישית ונעימה, וגם קצת יותר'מתורבתת' מזו של ה-V6. במרצדס מרבים לדבר על מאפייני הנהיגה הספורטיביים של CLS, אלא שהבחירה בתיבת הילוכים אוטומטית למכונית בעלת אוריינטציה ספורטיבית מעוררת תהיות. נהיגה ספורטיבית היא עניין של חיבור למכונית, תגובות מהירות לדוושת התאוצה ושליטה-ובכל התחומים האלה תיבת הילוכים אוטומטית נופלת במידה ניכרת מתיבה ידנית. היות שב-CLS לא מוצעת תיבה ידנית (כמו ברוב הגרסאות הספורטיביות של החברה), ניסו אנשי מרצדס לפתור את הבעיה בדרך שונה. בתיבת ההילוכים מותקן ממיר מומנט, שננעל בכל אחד מההילוכים, וכך, מן הרגע שבו נותנת רגל ימין את הפקודה לדוושת התאוצה, ועד לרגע שבו חשים את העברת הכוח, לא חולף זמן מיותר, בדיוק כמו בשימוש בתיבה ידנית אמיתית. לתיבה מצב נוחות ומצב ספורט, וכן, כאמור, אפשרות העברה ידנית של ההילוכים, תוך שימוש בבורר ההילוכים המרכזי.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
נהיגה ספורטיבית היא עניין של חיבור למכונית
|
|
 |
 |
 |
 |
|
האוריינטציה של המכונית היא להקנות תחושה ספורטיבית
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בחלק מהגרסאות יש גם אפשרות להחלפת הילוכים'ידנית' מגלגל ההגה (מצב M). למרות הביקורת העקרונית - אם כבר אוטומטית, הרי שלתיבת ההילוכים הספציפית הזאת מגיעים מירב השבחים. פעולתה חלקה ותגובותיה מהירות למדי, במיוחד לפקודות מדוושת התאוצה. CLS מרגישה במיטבה על כבישים פתוחים במהירויות גבוהות, שם גם עקומות ופניות ארוכות לא מערערות את שלוות נפשה ויציבותה. עם זאת, האוריינטציה של המכונית הזאת היא להקנות תחושה ספורטיבית בעליל, וזה אומר שהמתלים נוקשים, ולעתים אף רועשים על-פני מהמורות. בגרסת מתלי האוויר המצב טוב יותר, ושיבושי הכביש פחות מורגשים. בכבישים מפותלים יותר שומרת CLS על זוויות גלגול מתונות ועל ריסון מצוין של הגוף הגדול, ויחד עם זאת, בדיוק על הכבישים האלה - כבישי הנהיגה האמיתיים - מתברר שהמכונית הזו אינה מכונית ספורט. ניצני תת-היגוי בולטים מעל פני השטח, והמידע המגיע לידי הנהג דרך ההגה המהיר והקל מנותק מעט מהמתרחש למטה. גם הבלמים, אשר בדרך-כלל מציגים עוצמה ראויה, סובלים מתחושת דוושה מנותקת. היכולת של CLS בכביש מפותל מרשימה, אלא שתוך כדי העבודה הרגילה שלה אובד חלק מהותי מהמידע החיוני לנהג בנבכי האלקטרוניקה שבהגה ובבלמים. בסיכומו של יום, CLS היא מכונית 4 דלתות מרהיבה, מיוחדת מאוד למראה, בעלת תא נוסעים מפואר ומפנק, אשר מציעה ביצועים מצוינים והתנהגות כביש בטוחה וגבוהה. למרות התדמית שלה, זאת לא ממש מכונית ספורטיבית, ולכן לא נכון למצב אותה מול מכוניות קופה טהורות כמו ב.מ.וו סדרה 6, רק בגלל המראה שלה. CLS היא אופציה שונה ומעניינת עבור מי שבדרך-כלל היה בוחר במכונית סלון יוקרתית כמו ב.מ.וו 5, אאודי A6 ומרצדס E קלאס, אולי אפילו S קלאס, וזאת כמובן בתנאי שהם נמשכים לעיצוב מוחצן ומיוחד.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | למרות התדמית שלה, זאת לא ממש מכונית ספורטיבית | |
|