ראשי > כלכלה > היי טק > כתבה
בארכיון האתר
חובת ההוכחה
ה'אירידיום' שהיה אמור לספק תקשורת טלפוניה ומחשבים באמצעות רשת לווינים לכל פינה בגלובוס פשט-רגל והלייזר-דיסק נותר כאבן שאין לה הופכין בחנויות המוזיקה. לעומתם, קשה לדמיין את חיינו בלי העט הכדורי, החיתולים החד-פעמיים והגלולה למניעת הריון. עכשיו מצטרף לרשימה מכשיר הגילוח החדש של ג'ילט עם סוללה קטנה, סכינים רוטטות ו-62 פטנטים חדשים
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
אלכס דורון
7/12/2004 11:39
מנשק מזוזות אוטומטי קיים, בשלב זה, רק כבדיחה בפרסומת המשודרת בטלוויזיה, אבל מכשיר גילוח המבוסס על סכינים רוטטים ומתיימר, למעשה, להיות הדבר הקרוב ביותר למכונת גילוח חשמלית (שלא ממש כבשה את השוק העולמי) כבר יש. ג'ילט השיקה אותו לאחרונה בישראל, מיד לאחר השקתו בארצות-הברית ברעש וצלצולים, ובקמפיין השיווקי, שבו מככב דיוויד בקהאם, הושקעו 1.5 מיליון דולר.
 
בידית של מכשיר הגילוח M3Power שולבה סוללה דקיקה, שמרטיטה את הסכינים וגורמת לזיפי השיער להזדקר - ואז הגילוח קל ויסודי יותר, כפי שמסבירה היצרנית. 62 פטנטים גלומים במכשיר ובשיטת הגילוח הזאת, ותוחלת החיים של ראש הגילוח - הכולל 3 סכיני'מאך-3 טורבו' - היא 15-12 גילוחים . אבל מרבית המשתמשים מחליפים את הראש אחרי 7-6 פעמים , אומרים בג'ילט, ופוזלים לכיסו של הצרכן. את המכשיר מציעה החברה תמורת 79.9 שקל , ואריזה של 4 סכינים להחלפה תעלה 68.9 שקל. לא זול.
 
ג'ילט מחזיקה כבר כיום ביותר מ-90% מנתח השוק העולמי של מוצרי הגילוח, מול מתחרות כמו שיק ומספר יצרניות קטנות של סכיני גילוח זולים מהמזרח הרחוק. "רק כ-15% מהגברים בעולם משתמשים במכונות גילוח חשמליות, ואילו בארץ מדובר בשיעור
גבוה יותר (בעיקר בקרב המשתמשים הדתיים) ", אומר יוני שסטוביץ', מנכ "ל-משותף של נציגת ג' ילט בישראל. כלל ההכנסות השנתיות של התאגיד העולמי חצו זה מכבר את גבול 10 מיליארד הדולר, כאשר יותר מ-6 מיליארד הם היקף מכירות הסכינים ומוצרי הגילוח.
 
ההכנסות מהשוק הישראלי למוצרי גילוח מסתכמות ב-180 מיליון שקל בשנה. ג'ילט דיווחה שנתח השוק שלה בכסף הגיע ל-91%, ונתח השוק בסכיני הגילוח הרבפעמיים לגברים ל-99%. אבל האם הגילוח הרוטט יירשם בהיסטוריה של ההמצאות כפטנט מדהים, שחולל מהפכה בתחומו ושינה את השוק, או אולי יצטרף אחר כבוד לרבים שתויגו כמי שלא הגשימו את ההבטחות שתלו בהם? רק הזמן ייתן תשובה לכך. "אני זוכר את החדרתו לשוק של סכין גילוח מתוצרת ווילקינסון, עם הלוגו המפורסם של החרבות המוצלבות. אמרו שהוא חד מאוד, ועם זאת מספק למשתמש הגנה מלאה מפני היחתכות.
 
אבל הוא לא תפס בשוק", אומר ד"ר אילן כהן, מקבוצת ריינהולד כהן, משרד עורכי הפטנטים הוותיק בישראל. "ג' ילט מפגינה יכולת שיווקית מדהימה לקידום מותג-על. ממש כמו שאינטל ו מיקרוסופט הצליחו לדחוק לפינה את כל המתחרות, למרות שלחלק מהן היו מוצרים טובים פי כמה", הוא מוסיף.
הפטנטים ששינו את העולם
ברשימת המוצרים שחוללו שינויים מפליגים בהרגלי הצריכה בעשורים האחרונים חייבים לכלול את החיתולים החד-פעמיים, שתפסו את מקומם של חיתולי הבד; את הפקס שחיסל את הטלפרינטר; את תוכנות עיבוד התמלילים שקברו את מכונות הכתיבה הידניות והחשמליות; ואת העט הכדורי והמילוי החד-פעמי, שהחליפו כמעט כליל את העט הנובע. על העט הכדורי יש לכהן סיפור משעשע: במהלך המרוץ הבין-מעצמתי לכיבוש החלל, חיפשו ראשי התוכנית האמריקנית עט כדורי שיתפקד היטב גם בתנאי חוסר-משקל.
 
הם השקיעו בפרויקט הזה חצי מיליארד דולר, ואת העט המיוחד שפותח ניתן כיום לרכוש בחנויות של אספנים. אבל הרוסים פתרו את הבעיה בדרך אחרת: הם ציידו את הקוסמונאוטים שלהם בעפרונות - ולא בעטים - ולא השקיעו בכך אגורה שחוקה. "הדוחות שכתבו אנשי החלל הרוסים לא היו איכותיים פחות מאלה שכתבו האמריקנים", טוען כהן.
 
מחשבי כף היד ממשיכים לנשל את היומנים מהמעמד שהיה להם בעבר, והשלט משתלט על כל מפתח לרכב, ולעומתו אותו מפתח בודד משמש כבר לנעילת הדלתות, וגם להפעלת מערכת האזעקה והאימובילייזר, במקום מפתח נפרד לכל ייעוד קודם לכן. כרטיס מגנטי יחליף בעתיד גם את השלט וגם את מפתח הכניסה לדירה - כפי שזה קיים כבר כיום בחדרי מלון. כרטיסי האשראי מפלסטיק החליפו את הכסף, והמצלמה הדיגיטלית כובשת אט-אט את מקומה של מצלמת הפילם.
 
הטלפון הסלולרי הפך את הזימונית למיותרת, וה'דיסק און אה קי' מסתמן כהבטחה דומה, במיוחד כשניתן לאחסן עליו כבר עתה נפחי מידע מדהימים - זיכרון של יותר ממחשב אחד. "ברשימת ההמצאות ששינו או משנות את פני העולם", אומר כהן, "יש מקום מרכזי לאינטרנט, כיוון שכבר עתה ברור שהוא חולל מהפכה רבתי בחיי היומיום ואי-אפשר בלעדיו. לראשונה בהיסטוריה האנושית, מקושר כל העולם ברשת המגיעה עד למקומות הנידחים ביותר על-פני הגלובוס, ולזה יש לצרף כמובן את תקשורת האלחוט המודרנית, הסלולרית".
 
מהפכה מסוג אחר חוללו התרופות האנטיביוטיות והחיסונים, בצד שיפור בתזונה ובהיגיינה - שהפחיתו את תמותת התינוקות והאריכו את חיי האדם. המצאות בתחום ההנדסה הגנטית מביאות לשוק זנים חדשים, איכותיים יותר, של מוצרי חקלאות - למרות שהשוק מתקשה עדיין לקלוט אותם, עקב מלחמות שהכריזו עליהם ארגוני הירוקים. בצרפת, למשל, אישרו השלטונות לשווק תירס מהונדס גנטית, איכותי ומזין יותר מהקיים, אבל בתוך חצי יום של לחץ פוליטי ואיומים מצד ארגונים ירוקים משאר מדינות האיחוד האירופי, נאלצה צרפת לחסום את דרכו לשוק.
הבטחות שווא
ברשימת הפטנטים שנחשבו בתחילת דרכם הבטחה גדולה, אך בסופו של דבר לא נקלטו, נמצאים למשל הארנק האלקטרוני, קלטות הביתא (Beta) שהפסידו בקרב ל-VHS, או הלייזר-דיסק שנותר כאבן שאין לה הופכין בחנויות המוזיקה. גם פרויקט היוקרה של מוטורולה'אירידיום', שזלל 15 מיליארד דולר והתבסס על 77 לוויני תקשורת שאמורים היו לספק לכל פינה בגלובוס תקשורת טלפוניה ומחשבים, פשט-רגל כי איש לא ציפה להצלחה המסחררת, הזולה פי כמה, של התקשורת הסלולרית.
 
מדוע המצאות ופטנטים מבטיחים כל-כך לא מצליחים? כהן: "המבחן בפטנט הוא אם הוא תכליתי, אם הממציא יקבל עליו תמורה, ואם החברה שתייצר אותו תרוויח עליו - ומהר. יש המצאות שהגיעו לשוק טרם זמנן ולכן נדחו, כיוון שהצרכנים לא היו בשלים לטכנולוגיה החדשנית מדי. יש המצאות שקליטתן עדיין טעונה הוכחה, כמו'סגוויי', הרכב האישי שהמציא דן קאמן (ו-5 יחידות ממנו נקלטו בטרמינל 3 בנתב"ג ). "יש גם עניין של שיווק. חברה תעשייתית אינה אלטרואיסטית - היא רוצה לראות כסף, הרבה כסף, וזה בולט בעיקר בתרופות.
 
לא בהכרח הטובות ביותר הן אלה שמייצרות כסף גדול. יש תרופות שהוכיחו את עצמן במעבדה, אבל השוק לא רצה אותן, ויש יצרניות שנוקטות טקטיקה של חסימת השוק מפני חדירת המתחרות. יצרני ה'ויאגרה', למשל , ניסו להגן על התרופה הזאת באמצעות פטנט רחב מדי - ולא הצליחו. לכן זמן לא רב לאחר שהגיעה לשוק בקול תרועה גדולה, ויצרניה הרוויחו עליה מיידית 2 מיליארד דולר, הם מצאו את עצמם בתחרות לא צפויה מול 2 מוצרים דומים,'סיאליס' ו' לויטרה', והנסיונות לחסום את דרכם למדפים כשל".
שיאי האבסורד
פטנטים נרשמים ברחבי העולם כבר יותר מ-150 שנה. היו ביניהם כאלה ששינו את חיינו ונדמה שאי אפשר בלעדיהם: מדיח האסלה, 'אספירין', המחשב , הגלולה למניעת הריון ומכונות הצילום. אבל ב 'ים הפטנטים' יש גם הרבה מאוד'צ' ינדוגו' - מונח יפני שפירושו: אמנות הרעיונות שאין להן שימוש - פטנטים משוגעים, אבסורדיים וחסרי תועלת לחלוטין, כולם רשומים כחוק. בין אלה: ארון קבורה עם פעמון שמצלצל במקרה שהנקבר יתעורר לחיים; בית המעוצב כמו כדור ענק ומצויד במערך חיישנים.
 
כשמתחילה רעידת אדמה הוא מתנתק אוטומטית מעוגניו, מנתק את עצמו מרשתות החשמל, המים והתקשורת - ומתחיל להתגלגל בהתאם לכיוון הרעד והטלטול, עד להתמקמות באתר חדש; מזוודה לשימור הטריות ולמניעת מעיכתה של בננה קלופה; משקפיים לתרנגולות-למניעת קרבות תרנגולים בלולים; מזלג המצויד באזעקה שמזהירה את המשתמש כשהאביס את עצמו ביותר מדי קלוריות; וכובע לג'נטלמנים, המתרומם קלות אוטומטית בעת שבעליו פוגש מכר ברחוב.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

היי טק
בעלי עניין  
דייסון עושה גלים  
צעצועים לעשירים