 |
/images/archive/gallery/216/744.jpg הונדה fr-v
צילום: יחסי ציבור  |
|
|
המעצבים של הונדה הוציאו מתחת לידיהם מיניוואן שנראה כמו מכונית משפחתית, מאפשר מקסימום ניצול של החלל הפנימי, ומציע מושבים בתצורת V: את המושב האמצעי ניתן להסיט 27 ס"מ לאחור - מה שמונע אפילו מהילד הפעלתן ביותר להזיז בטעות את מוט ההילוכים בזמן דהירה על האוטוסטרדה. המגבלה הגדולה ביותר של ה-FR-V, בעיניים ישראליות, היא היעדרה של תיבת הילוכים אוטומטית |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
גד שמרון 7/12/2004 10:48 |
|
|
|
|
 |
לאחד המתכננים הראשיים של הונדה היתה יום אחד הארה. במהלך נסיעה בקאדילק אמריקני רחב-גזרה, הוא הושיב את ילדו במושב הקדמי בינו ובין אשתו. "הילד היה מאושר, ואני חשבתי שצריך לבנות מכונית כזאת, עם תצורת מושבים של 3 ועוד 3, שתשפר את התקשורת הבין-משפחתית בזמן הנסיעה", הסביר בטון רציני בסרטון שהוקרן לקבוצה של עיתונאים, במסגרת השקת FR-V, המיניוואן הרב-תכליתי והקומפקטי החדש של הונדה. נדמה לי שהמתכנן הבכיר נמנה על השנתון שלי, פחות או יותר. והנה, למרות שאינני קשור לענף הרכב, אני דווקא זוכר היטב חוויה דומה ב' קונטסה' 1,300 מתוצרת הינו היפנית. הקונטסה הורכבה בשנות ה-60 במפעלי הרכב של שובינסקי בחיפה, ובזכות מוט הילוכים בסגנון אמריקני - כלומר מחובר למוט ההגה - אפשרה באותם ימים של טרום חגורות בטיחות להושיב 3 נוסעים במושב הקדמי. בדיוק כמו ב'לארק סטודיבייקר', רכב היוקרה של אותה תקופה ששימש אלופים בצה"ל ושרי ממשלה. ברור
למה בחר המתכנן הנ"ל להתייחס דווקא לקאדילק. הרי זה מקרין יוקרה ועדיף, מנקודת מבט שיווקית, להתייחס לקאדילק ולא להזכיר את העובדה שעל כבישי כדור הארץ כבר נעות מיליוני מכוניות, כולל מיניוואנים חדשים, שמאפשרים להסיע 6 נוסעים בשתי שורות מושבים.'מולטיפלה' של פיאט, למשל. פלח המיניוואנים צובר תאוצה בעולם, ולא צריך להיות גאון שיווקי כדי להבין מדוע. מדובר בכלי רכב ששומרים על מעטפת חיצונית של מכונית משפחתית ממוצעת, אך מציעים למשפחה של המעמד הבינוני, זאת שאוהבת לטייל עם ציוד ספורט הדרוש לנופש פעיל, שפע של מושבים ומקום אחסון. המיניוואן החדש של הונדה, FR-V, מתברג היטב לתוך הקבוצה הזאת. חיצונית, בניגוד למתחריו'סניק' של רנו,'פיקאסו' של סיטרואן או מולטיפלה של פיאט - שמתאפיינות במבנה מנופח שמעיד על ייחוסן הקבוצתי, ל-FR-V יש מראה של מכונית משפחתית רגילה, אפילו מעט ספורטיבית. המעטפת החיצונית מסתירה חלל פנימי גדוש הפתעות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
איך לא חשבו על זה קודם
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"תכננו את המכונית מבפנים החוצה", העיד כריסטופר רוסט, ממנהלי הונדה אירופה, "וזה מתחיל בתצורת ה-V של שתי שורות המושבים". כשבוחנים מקרוב את עניין המושבים, עולה התהייה "איך לא חשבו על זה קודם": המושב האמצעי יושב על מסילה שמאפשרת להסיט אותו אחורה 27 ס"מ. הדבר מונע אפילו מהילד הפעלתן ביותר להזיז בטעות את מוט ההילוכים בזמן דהירה על האוטוסטרדה, או לסובב את מפתח ההתנעה בדיוק כשאבא עוקף משאית כבדה בכביש הררי צר. בנוסף, ההחלקה לאחור מרחיקה את הילד מטווח הפגיעה של כרית האוויר, ולא פחות חשוב, מונעת תחושת צפיפות. ואם אתם תוהים מה קורה לרגליו של היושב במרכז בשורה השנייה, הרי שהתשובה פשוטה: גם הכיסא שלו מחליק אחורה 17 ס"מ לתוך חלל המטען, ויוצר את תצורת ה-V שרוסט דיבר עליה. כללית, נדמה שבמערך התכנון של FR-V הוענק לאיש המושבים של הונדה מעמד מיוחד. המושבים מתקפלים, עולים, יורדים, מחליקים, והכל בקליקלות וכדי לאפשר ניצול מרבי של החלל הפנימי. כאשר כל המושבים במקום, נותר חלל אחסון של 439 ליטרים. כאשר מורידים את כל שורת הכיסאות השנייה, מקבלים חלל ענק של 1,600 ליטר שמספיק להובלת 3 זוגות אופניים. מתכנן הכיסאות גם הפליא לעשות בכל הקשור לאפשרויות קיפול המושב האמצעי בשורה הראשונה. בהיעדר ילד או נוסע שלישי, הכיסא מתקפל לשולחן קטן, לתא אחסון, ועוד לא דיברנו על המגירה הנשלפת הממוקמת מתחת למושב. ובנוסף, יש מעמד קטן ומעוצב ל-3 כוסות שתייה שמחזיק אותן גם בסיבובים חדים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
4 כוכבים בלבד
|
 |
|
 |
 |
 |
|
תא הנוסעים ב-FR-V משדר נינוחות יעילה. לוח השעונים ברור וקריא. מוט ההילוכים הקצר, שיוצא מלוח השעונים (כמו ב'רנו4' או ב' דה-שבו', יאמרו אוהבי הנוסטלגיה), נוח לתפעול. מרחבים גדולים של פלסטיק שחור, נעים למראה ולמגע, משולבים בלוחות דמויי עץ, המשדרים גימור איכותי, ומסתירים 6 כריות אוויר: לנהג ביחד עם הנוסע באמצע, לצדו; אחת לנוסע משמאל; 2 בצדדים; ועוד 2 כריות בתצורת וילון. על אף כל אלה קיבלה FR-V רק 4 כוכבים במבחני הריסוק של NCAP, ובימים אלה הסטנדרט של מכוניות חדשות רבות הוא 5 כוכבים. לאחר שהתרשמנו מהמראה החיצוני והפנימי, הגיע הזמן לסובב את המפתח ולהתחיל לזוז. FR-V יגיע לארץ בשתי גרסאות: עם מנוע VTEC 1.7 ליטר , 125 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית, ועם מנוע בנפח 2.0 ליטר , 150 כ"ס, שמשודך לתיבה ידנית בעלת 6 הילוכים. השקת המיניוואן נערכה באזור העיר חרז שבדרום ספרד, ובשלב הראשון בחרנו בגרסה החלשה יותר, עם מנוע 1.7 ליטר . בכביש המהיר הגיעה המכונית ללא בעיות ל-190 קמ "ש, אבל עם הרבה רעש מנוע ורעש רוח. במהירות שגרתית יותר של 110 קמ"ש, רעש המנוע היה סביר, אבל זמזום הרוח נותר מטריד משהו. החלפת ההילוכים נעימה וחלקה, כמו גם הנסיעה. אחרי כמה קילומטרים ירדנו מהכביש המהיר ונענו בכבישים קטנים, מפותלים, חלקם משובשים, שהובילו אותנו לשמורת טבע ששיאה במעבר הרים בגובה 1,200 מטר . FR-V מגהץ בקלות כל מהמורה. קוטר הסיבוב שלו קטן בצורה מעוררת השתאות, והוא לוקח סיבובים בלי הפתעות. אנשי הונדה טוענים, כי בדיוק לזה הם התכוונו כאשר הקפידו לחלק את המשקל והציבו את כל המושבים, כלומר את מרב המשקל, בין שני הסרנים. המנוע מגיב היטב, אבל 1,700 הסמ "ק שלו עבדו קשה במסגרת ההעפלה אל הפסגה. היינו רק שניים, עם שני בקבוקי מים קטנים, ונראה שעם מטען של 6 נוסעים וציוד ספורט, מנגל, צידנית גדושה ושאר אביזרים-המצב יהיה פחות מלבב, בעליות של סדום, למשל.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מה עם האוטומט?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בקטע המבחן השני בחרנו בגרסה הגדולה יותר ונסענו לכיוון חוף האוקיאנוס האטלנטי. תוספת 300 סמ"ק ו-25 סוסים יפניים מתבטאת בשיפור כל הנתונים. ה'מולטיפלה של הונדה' היתה ההגדרה שהעניק ל-FR-V כתב רכב צרפתי. כבודה של המולטיפלה, כפורצת דרך בתחום העיצוב, במקומה מונח, אבל לי אישית נראה שההונדה מושקעת יותר בכל הקשור לעיצוב הפנימי, ולמי שלא רוצה לנהוג ברכב גמלוני, ה-FR-V מתאימה יותר. המגבלה הגדולה ביותר של ה-FR-V, בעיניים ישראליות, היא היעדרה של תיבת הילוכים אוטומטית. המחיר הצפוי אצלנו הוא 170 אלף שקל לגרסת 1.7 ליטר , וכ-180 אלף שקל למנוע 2.0 ליטר . מי שמעדיף מנוע דיזל יצטרך להמתין עוד כמה חודשים, אז יופיע אצלנו מנוע דיזל בנפח 2.2 ליטר . מתי תנחת בארצנו גרסה אוטומטית (שתהיה כמובן יקרה יותר) ? עדיין לא ברור, למרות שלהונדה יש בארסנל מכונית כזו. אבל עד שביפן יחליטו לשגר אותה גם אלינו, נראה שהמיניוואן החביב הזה, למרות סגולותיו החיוביות, לא ישבור שיאי מכירה בישראל. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|