ראשי > כלכלה > היי טק > כתבה
בארכיון האתר
האינטרנט המהיר בישראל – מהיקרים בעולם
מנתוני האו"ם עולה כי ביחס למשכורת הממוצעת בישראל, מחירי האינטרנט גבוהים לעומת מדינות המערב
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
אמיר טייג
16/12/2004 7:53
מחיר האינטרנט המהיר בישראל ביחס למשכורת האוכלוסיה הוא מהגבוהים
בעולם,  כך עולה מסקר שפרסם לאחרונה איגוד הטלקום של האו"ם (
ITU). מהסקר עולה כי הישראלים משלמים חלק גדול יותר ממשכורתם החודשית עבור הגלישה באינטרנט (הכולל תשלום לספקית השירות ול בזק או לכבלים), לעומת מרבית אזרחי מערב אירופה, צפון אמריקה, וארצות אסיה המפותחות.
 
העלות היחסית המחושבת על-ידי ה-ITU מורכבת ממחיר הקישור המהיר לאינטרנט, שעמד בישראל ביולי 2004 על כ-100 שקל בממוצע, ומהשכר הממוצע בכל מדינה. כמו כן משקלל ה-ITU בחישוב את מהירות הקישור המהיר. ממדד זה עולה כי ישראל מדורגת רק במקום ה-19 בעולם , וזאת על אף ששיעור חדירת האינטרנט המהיר בישראל עומד על 45%, במקום השני בעולם לאחר דרום-קוריאה.
 
מדד זה מצביע, למעשה, כי המחיר אינו הסיבה העיקרית לחדירה המהירה של האינטרנט המהיר בישראל. ה-ITU גם משווה את מחיר חבילת האינטרנט החודשית ברחבי העולם, וגם כאן המצב בישראל אינו מעודד. האזרח הישראלי משלם, כאמור, כ-100 שקל לחודש עבור קישור במהירות של 256 קילו-ביט לשנייה, ואילו הקוריאני משלם סכום דומה אך מקבל קישור במהירות של 2 מגה-ביט לשנייה - כמעט פי 10.
 
ישראל מדורגת במקום ה-12 בעולם במחיר חבילת האינטרנט, כאשר לפניה, כלומר משלמים פחות, מרבית הארצות המתפתחות, אך גם יפן, אוסטרליה וטייוואן.

לא בגלל המחיר
אין ספק כי האינטרנט המהיר בישראל הוא סיפור הצלחה מסחרר גם בקנה מידה עולמי. כזו הצלחה, עד שלפני כחודש וחצי הוזמן מנכ"ל משרד התקשורת היוצא, אורי אולניק, לפורום הארצות המפותחות המכובד (OECD) על מנת לחלוק עמו את הסוד.
 
אולניק סיפר כי במהלך תקופה קצרה יחסית, של 3 שנים, הכניסו כ-860 אלף משקי בית ישראליים את האינטרנט המהיר לביתם. מדובר בכ-45% ממשקי הבית, מספר המציב את ישראל שנייה ברשימה העולמית, אחרי קוריאה. אחד הטיעונים המוחצים שהביא אולניק להסביר את ההצלחה היה רמת המחירים בישראל. לטענתו, התחרות הקשה בתחום הביאה את המחירים לרמה כה נמוכה, שמשקי בית רבים לא עמדו בפיתוי.
 
אבל כעת מתברר שהישראלים משלמים חלק גדול יותר מההכנסה החודשית שלהם עבור החיבור לאינטרנט המהיר לעומת תושבי מערב אירופה וארה"ב. במילים אחרות: כדי לממן את חשבון האינטרנט החודשי, הישראלי צריך לעבוד קשה יותר לעומת תושבי מדינות אחרות. מכאן ניתן להסיק שהמחיר הוא אולי לא הגורם העיקרי שמשך את הישראלים לשדרג לאינטרנט מהיר. ייתכן שהשיווק האגרסיבי של חברות התקשורת הישראליות עשה את העבודה, כמו גם הנטייה של הישראלים לאמץ טכנולוגיות בצורה מהירה, וההרגל הקבוע להוציא חלק גדול יותר מההכנסה עבור שירותי תקשורת. כסף, מתברר, זה לא הכל.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

היי טק
בעלי עניין  
דייסון עושה גלים  
צעצועים לעשירים