ראשי > כלכלה > רכב
בארכיון האתר
הדור החמישי
שני הדורות הראשונים של גולף GTi היו מהירים ופנומנליים. שני הדורות הבאים היו מנוונים באופן מאכזב. האם פולקסוואגן גילתה מחדש את הקסם עם הגולף GTi החדשה?
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
25/1/2005 10:26
פולקסוואגן 'גולף' 2.0T-FSI) GTi בשמה המלא) הוכתרה כחזרה מרשימה לשורשים של קטגוריית GTi - קטגוריה שפולקסוואגן המציאה בעצמה. הגולף GTi המקורית, משנת76', יצרה את התבנית של מכונית קומפקטית מהירה וזריזה אשר יכולה להביך מכוניות חזקות ויקרות ממנה בהרבה.
 
הדור השני של ה-GTi, שהושק בשנת84', קיבל כבר את הסטנדרט החדש של איכות שאפיין את כל דגמי הגולף, וזה כלל גם אמינות, שימושיות ותדמית יוקרתית, כמו גם את המשך תחושת הכיף, בשילוב בלמים ראויים. לא פלא שהיא היתה גם שוברת קופות רצינית. בשנת91', עם הצגת הדור השלישי של הגולף GTi,
איבדה הכוכבת מזוהרה, ואילו הדור הרביעי, שהושק ב-98', המשיך את תהליך הנסיגה. נוחות ועיצוב הוצבו במיקום גבוה עוד יותר בסדר העדיפויות - עלחשבון התנהגות דינמית.
 
למרות הכל, וכנגד חוות-דעת שליליות שהמכונית הזאת זכתה להן בעיתונות המקצועית, גם שני הדורות האחרונים של ה-GTi מכרו היטב. למעשה, בפולקסוואגן טוענים שרוכשי ה-GTi שלהם מצפים לנוחות ושימושיות כחלק משמעותי מאוד מחבילת הגולף שלהם. וכך, מכיוון שנוחות ושימושיות כבר נמצאו במוצר הקודם, כל שנותר לפולקסוואגן עם השקת הדור החמישי היה להשיב לאגדה שלה את תחושת הכיף.
פולקסוואגן 'גולף' GTI הוכתרה כחזרה מרשימה
עיצוב, הנדסה
אם נאמר את זה בפשטות, ה-GTi הקודמת לא נראתה שונה ומיוחדת מספיק יחסית למכונית הסדרתית, וגם לא היתה מהירה דיה על כביש ישר או מהנה מספיק בין הפניות, בכדי לכבוש את לבבות אוהבי ההגה. השינוי הראשון, בדור החמישי, הוא שנקודת המוצא של המהנדסים היתה פלטפורמה מוצלחת יותר - זו של הדור החמישי של גולף. המרכב של הגולף הנוכחית קשוח באופן ניכר מן המרכב של הדור הקודם (הקשיחות לפיתול גבוהה ב-80%), ומראש זה מבטיח שיפור בכל הקשור להתנהגות-כביש ונוחות נסיעה, כמו גם לעמידות בתאונה.
 
העובדה שמנוע ה-2.0 ליטר טורבו הוא צאצא של מנוע הטורבו החזק אך המשעמם בנפח 1.8 ליטר טורבו, שהניע את ה-GTi הקודמת , לא מבטיחה גדולות ונצורות. אלא שבמציאות המנוע נולד מחדש ועבר שינוי משמעותי, והשינוי האדיר הזה לא נובע רק מן הגידול בנפחו. הצצה במפרט מגלה שהמנוע המתוחכם עושה כעת שימוש במערכת ההזרקה הישירה (FSI) שמאפיינת את דור המנועים החדשים של קבוצת פולקסוואגן. לכך נוספים גם מגדש טורבו ומצנן-ביניים, ובנוסף לאלה יש גם תזמון משתנה ברציפות לשסתומי היניקה וגם סעפת יניקה בעלת נפח משתנה.
 
זו הפעם הראשונה שבה מנוע בנזין במכונית סדרתית חוקית לכביש מכיל גם הזרקת בנזין ישירה וגם טורבו. מצד שני, מדובר בטכנולוגיה מוכרת היטב לקבוצת פולקסוואגן לאחר שנוסתה בקיצוניות באאודי R8 - מנצחת מרוץ הסיבולת בן 24 השעות של לה-מאן. התוצאות בגולף GTi מעודדות, מבלי להיות מסמרות שיער: 200 כ"ס ומומנט מכובד של 29 קג"מ עדיין לא מאפילים על ביצועיה של רנו'מגאן-רנו ספורט' 225 (בעלת 225 כ"ס). כוח המנוע נשלח אל הגלגלים הקדמיים באמצעות תיבת הילוכים ידנית בעלת 6 יחסי העברה, או עלידי התיבה הרובוטית בעלת המצמד הכפול- DSG, כפי שהיא מכונה בידי קבוצת פולקסוואגן.
 
שינוי מאוד משמעותי יחסית לדורות הקודמים הוא שהמתלים האחוריים של הגולף מהדור החמישי הם מתלים נפרדים מסוג רבחיבוריים, מה שמאפשר לה להתעמת ברצינות עם מובילי הקטגוריה בתחום התנהגות-הכביש. גרסת ה-GTi קיבלה כיוון מתלים מוקשח ונמוך, עם מוטות פיתול עבים יותר, וכן בלמי-דיסק בקוטר גדול יותר (312 מ "מ מלפנים, 286 מ"מ מאחור). ה-GTi ארוכה ב-1.2 ס "מ מן הגרסה הרגילה של הגולף, וזאת גם ה-GTi הראשונה מאז ומעולם שקיבלה עיצוב מרכב ארוך ומובחן מזה של הגרסאות הסדרתיות - אפילו אם הסיבה לכך עיצובית בלבד.
 
האף הארוך נוצר משילוב פתחי יניקה עם שכבה שחורה במבנה כוורת, לבין שוליים אדומים שתוחמים את הפתח בתצורת עיצוב שמזכירה את ה-GTi הקלאסית . יש גם שני תוחמים מודגשים בצדי האף, כנפון אחורי שמאריך את פרופיל הגג וחישוקי 17 אינץ' אטרקטיביים הנעולים בגומי במידות 225/45 ( גלגלי 18 אינץ' אופציונליים בתוספת תשלום). האפקט הכללי שנוצר הוא אפקט מנצח, וכך הופכת הגולף הדי-שגרתית למראה, לבעלת חזות קשוחה אך בעלת טעם, כמיטב מסורת ה-GTi.
האף הארוך נוצר משילוב פתחי יניקה עם שכבה שחורה במבנה כוורת
ביצועים , בלמים
מנוע ה-2.0 ליטר טורבו ניע ו ר לחיים באותו צליל שכאילו נלקח ממשפחת הדיזל בעלי ההזרקה הישירה, אולם מרגע זה ואילך מדובר במנוע אחר לחלוטין. בניית הכוח וההספק מורגשים כבר החל ב-1,500 סל "ד ונצברים בהחלטיות עד לקו האדום ב-7,000 סל"ד.
 
יחידת הכוח הזאת גמישה באופן מעורר השתאות וכמעט בלתי מופרעת על-ידי השהיית-טורבו. התחושה דומה הרבה יותר לזו שמעניק מנוע בעל נפח גדול יותר מאשר זו שמקנה מנוע מוגדש. וגם, לשם שינוי, המנוע הזה של פולקסוואגן נשמע טוב, עם'נביחה' רמה במקומות הנכונים וצליל גריסה שמזכיר מנוע מרוץ ממכונית ראלי אשר בוקע מן האגזוז.
 
עזבו באחת את המצערת בעת שהמגדש בשיא פעולתו - ותוכלו לשמוע 'התעטשות' טיפוסית מתחת למכסה המנוע, כאשר המערכת נפטרת מעודף הגודש. במונחי ביצועים, הגולף לא מצליחה להשתוות למתחרות המובילות שלה. עם 6.7 שניות מ-0 ל-100 קמ "ש היא מפגרת אחרי המגאן רנו-ספורט ב-0.6 שנייה . עד 160 קמ"ש ה-GTi תישאר אף יותר מאחור, עם 18 שניות למן הזינוק של הגולף, לעומת 16.4 שניות של המגאן. הגולף משתווה להונדה'סיביק' Type-R בזינוק ל-100 קמ "ש, אולם נופלת ממנה בדרך ל-160 קמ "ש, שם זקוקה היפנית רק ל-16.2 שניות .
 
ויחד עם זאת, גמישות המנוע של הגולף עדיפה על התזזיתיות של מנוע הסיביק, וזה בא לידי ביטוי בעיקר בתאוצות הביניים: 4.4 שניות בלבד לגולף בזינוק מ-80 קמ "ש ל-110 קמ "ש לעומת 5.3 שניות לסיביק. אולם הנתונים התיאורטיים לא עושים צדק ל-GTi, מפני שמנוע הגולף מעניק הנאה רבה יותר ממנוע הרנו העצבני והקשה: הוא חלק, מלא כוח, גמיש וחשוב מכל - היעדר השהיית הטורבו גורם לכך שלעולם לא תמצא את עצמך ממתין לחזרת כוחו של המנוע ברגע הקריטי.
 
אולם הוא לא מושלם, בעיקר בכל הקשור לתגובת המצערת, אשר אולי לא תפריע לנהיגה יומיומית אבל עלולה לתסכל את חובבי ההגה. הבלמים עושים עבודה טובה גם במהירויות גבוהות, אולם תחושת הדוושה ספוגית מעט יותר מדי עבור מכונית ספורטיבית שכזאת.
גמישות המנוע של הגולף עדיפה על התזזיתיות של מנוע הסיביק
התנהגות כביש, נוחות נסיעה
זאת מכונית קשוחת מתלים, דבר שאי-אפשר להתעלם ממנו על כבישים שאינם סלולים היטב, שעליהם לא מתקבלת רמת השיכוך והנוחות שאופיינית לגולף הרגילה. יחד עם זאת, לא משנה כמה גרועים פני הכביש, איכות הנסיעה לעולם לא הופכת לבלתי נוחה לחלוטין והמכונית לא משדרת תחושת'התרסקות' לתוך מהמורות. צא אל הכבישים הפתוחים - ותגלה מכונית הרבה יותר זריזה מן הדור הקודם. סובב את ההגה - ותקבל מכונית שפונה בנחישות ובמהירות ללא מחאות וטענות, לא משנה באיזו מהירות.
 
למעשה, התכונה שאחראית יותר מכל להתנהגות הכביש המצוינת של ה-GTi היא השליטה המעולה שלה בגלגול הגוף. אולי זאת לא אותה הליגה של פורד'פוקוס' RS, אבל ככל שאתה נוהג מהר יותר, כך כל הדברים משתפרים - נוחות הנסיעה טובה, ומצטיינת במיוחד בעת שהמכונית תוקפת דרכים מאתגרות. יש כאן די ביצועים ויכולות כדי לשמור על קצב כנגד סובארו'אימפרזה' WRX, וקרוב לוודאי שה-GTi תשמור יתרון סביר בינך לבין רוב המתחרות הספורטיביות בדרך תובענית במיוחד.
 
הצמיגים הגדולים מייצרים שפע של אחיזה, ואם אינך מכביד יותר מדי עם רגל ימין, גם תת-ההיגוי נשמר במגבלות סבירות. פעילות עצבנית עם המצערת תניב גם הרבה החלקות-צמיגים, בעיקר על כבישים לחים, ואותם צמיגים גדולים ומייצרי-אחיזה לא מסייעים יותר מדי ליצירת תחושת היזון חוזר טובה של ההיגוי. גם בדגמים הסדרתיים של הגולף ההיגוי אינו תכונת מפתח, אולם השילוב של דיוק רב ונכונות רבה של מערכת ההגה להפנות את המכונית עם שליטה מעולה בגלגול הגוף - מפצים כאן במידה מסוימת, כמו גם בזכות משקלו הנכון של ההגה עצמו.
 
פולקסוואגן הלכה על בטוח ככל שהדברים נוגעים לאיזון הכללי של המכונית הזאת, כך שלמרות שדי קל להפנות את האף עמוק לתוך הפנייה באמצעות עזיבת מצערת חכמה - הנטייה הזאת לא תהפוך מהר מדי לזריקת זנב עצבנית. מערכת בקרת היציבות ניתנת לניתוק, אמנם, אולם היא תחזיר את עצמה לתמונה אם היא תחוש באובדן שליטה רציני מדי. למען האמת, זאת דווקא מערכת בקרת יציבות שנהגים נלהבים יעדיפו להשאיר פועלת: לא רק שהיא חוסכת החלקות צמיגים מיותרות ובזבזניות, היא פועלת במידה מסוימת כמו מערכת בקרת משיכה של מכוניות'פורמולה1'.
 
נהגי ה-GTi נהנים מחבילת האבזור-הבטיחותי הסטנדרטית של הגולף, אשר כוללת 6 כריות-אוויר בטיחותיות ומערכת בקרת יציבות, כמו גם מערכת הגברת בלימה שמפעילה את מקסימום כוח הבלימה בעתות חרום. הגולף היא גם אחת המכוניות הבטוחות ביותר בעת תאונה, עם 5 כוכבים במבחן הריסוק של פרויקט EURO-NCAP.
נהגי ה-GTi נהנים מחבילת האבזור
תדמית ויכולת
בניגוד לשני הדורות הקודמים של הגולף GTi, הדור החמישי שב להציע מכונית מהנה לנהיגה ומאתגרת. למעט רעש-דרך מעט מוגזם, הGTi היא מכונית מעודנת ובעלת יכולות גבוהות כמעט בכל התחומים. זאת בהחלט צריכה להיות מכונית מצוינת עבור בעליה, והסיבה היחידה שהיא מפסידה את הציון המרבי מבחינתנו היא אמצעי השליטה העיקריים שלה: הגה, בלמים ומצערת שלא מספקים תחושה טובה מספיק. ה-GTi שבה לעצמה, והפעם היא מציעה תדמית, אבל גם יכולת.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

רכב
כוחו האמיתי של המנוע  
המאזדה החדשה הגיעה לארץ  
אריזה משפחתית  
עוד...