ראשי > כלכלה > רכב
בארכיון האתר
ז'נבה חולמת
בימים כתיקונם מוצגות בתערוכה בז'נבה כל המכוניות החשובות לשוק הישראלי. בימים של נסיקת היורו הפכו גם הזולות של ז'נבה לחלומות רחוקים עבור רוב היושבים בציון. המאפיין הבולט של התערוכה השנה הוא טשטוש גבולות: בין קטגוריות שונות של כלי רכב, ובין יצרניות הרכב שיוצרות שיתופי פעולה שונים ומשונים. פולקסוואגן 'גולף פלוס', מרצדס 'B קלאס' והמכונית העירונית הקטנה של טויוטה ופז'ו-סיטרואן כמשל
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
29/3/2005 17:27
כמדי שנה ב-75 השנים האחרונות, נערכה בז'נבה שבשוויץ תערוכת המכוניות הבינלאומית. התערוכה נערכה בעת שהיורו מגרד שיאים חדשים, ונוכח המיסוי הגבוה שנהוג במקומותינו הפכו כל החדשות של ז'נבה, גם הזולות שבהן, לחלומות רחוקים עבור רוב היושבים בציון. המאפיין הבולט השנה הוא טשטוש הגבולות: בין קטגוריות שונות של כלי רכב ובין יצרניות הרכב השונות.

מבחינת הדגמים החדשים, התופעה המעניינת ביותר היא'קרוס-אובר', כלומר דגמים שלא עונים על ההגדרה של אף קטגוריה מסורתית, או שמתאימים ליותר מקטגוריה אחת. הנחת העבודה של יצרניות הרכב היא, שמצד אחד הלקוחות רוצים לקבל הכל: את השימושיות, את הפוזה-ולא פחות חשוב - את הייחודיות, ומצד שני, לרוב הלקוחות לא כל-כך חשוב הייעוד המקורי של הכלי. ג'יפ, למשל, משמש בימינו יותר להסעת ילדים לבית-הספר מאשר לצליחת דרכים מאותגרות.

היצרניות גילו שאין להן בעיה לספק את הביקוש הזה (ומי יודע, אולי אפילו ליצור אותו), מפני שקל להן טכנולוגית לייצר עוד גרסאות על אותן פלטפורמות בפחות כסף, וכך הושלמה המשוואה. כמה
דוגמאות הן פולקסוואגן 'גולף פלוס' שצמחה לה בין 'גולף' הרגילה לבין המיני-מיניוואן שמבוסס עליה, 'טוראן'; מרצדס 'B קלאס'; סובארו 'טרייבקה'; סאאב 'ספורטוואגן'; פיאט 'כרומה'; פורד 'SAV '; סקודה 'יאטי'; ועוד .

גם היחסים המסחריים שבין היצרניות באו לידי ביטוי בז'נבה בדרכים שונות, ולפעמים די משונות. שיא-השיאים מבחינת עירוב הזהויות, כפי שהופיע בז'נבה, הוא ללא ספק קאדילק BLS. המכונית המעט משונה למראה הזאת היא הניסיון האגרסיבי ביותר של קאדילק עד כה להפגין נוכחות בשוק האירופי, באמצעות כניסה לקטגוריה הלוהטת שנקראת על שמה של ב.מ.וו סדרה BLS .3 נושאת אמנם את שם המותג קאדילק, אחד היוקרתיים ביותר ששרדו בצפון-אמריקה, אבל היא תיוצר באירופה, במפעל של סאאב, על-בסיס פלטפורמת 'אפסילון' המשמשת רבים ממותגי הקבוצה (החל בסאאב '9-3' ואופל וקטרה, ועד לשברולט 'מאליבו'), אבל גם מכוניות של פיאט מתבססות עליה (אלפא 159, פיאט כרומה).

אם לא די בכך, זו תהיה הקאדילק הראשונה בהיסטוריה שלא מיועדת למכירה בארצות-הברית, אלא רק באירופה.
סיאט 'ליאון'
יוקרה להמונים
מבין כ-50 השקות בכורה עולמיות ואירופיות שהוצגו לראשונה בז'נבה, המכונית הבודדת החשובה ביותר למרבית האירופים היא, ללא כל ספק, פולקסוואגן 'פסאט'. יחד איתה, לפלח אחר של אותה הקטגוריה, מושקת מכונית חשובה נוספת, ב.מ.וו סדרה 3, וההשקה המקבילה הזו נראית השנה מוצלחת במיוחד.

פסאט החדשה לא פורצת גבולות מבחינת רשימת האבזור שלה, כפי שעשתה בעבר, ולמרות זאת זוהי קפיצת מדרגה יחסית למכונית היוצאת, בעיקר מפני שהיא גדלה חיצונית וקיבלה פוזה מרשימה. כשהיא ניצבת על הבמות בז'נבה, אי-אפשר להתעלם מן הדמיון בינה לבין מכונית הדגל של פולקסוואגן, פייתון, וזה כדי לומר שהמשפחתית הגדולה הזאת כבר משדרת יוקרה - והרבה.

לעומת המראה העגלגל של המכונית הקודמת, שהצניע במעט את מידותיה האמיתיות, כעת כבר מדובר במכונית גדולה שגם נראית גדולה, והרושם הוא של מכונית שממוקמת חצי קטגוריה מעל, כמו מאזדה 6 ואפילו טויוטה 'אוונסיס'.

ואם פולקסוואגן מטפסת למעלה, מה באמת קורה בפסגה? ב.מ.וו נמצאת במרוץ משל עצמה, ובשנתיים האחרונות היא משיקה מבול בלתי פוסק של דגמים. בז'נבה הושקו גם M6 - מכונית הקופה הסופרספורטיבית שלה, גם מתיחת הפנים החשובה של סדרה 7, וגם סדרה 3 החדשה, שהיא מכונית חדשה לחלוטין, מן הגלגלים ועד לגג.

תחושת האיכות בתוך ב.מ.וו 3 החדשה עדיין עדיפה מזו שמעניקה פולקסוואגן, אבל כאשר בוחנים את ב.מ.וו 3 מול פסאט, קשה להשתחרר מן הרושם שפולקסוואגן בהחלט מתקדמת לקראת סגירת פערים. אגב, פולקסוואגן, כקונצרן, 'לוקחת' את ז'נבה גם בזכות ההופעה הקבוצתית שלה, שהרשימה יותר מזו של כל יצרנית אחרת.

גולף פלוס הוצגה אמנם בתערוכת בולוניה לפני כחודשיים כי פולקסוואגן לא רצתה לגנוב לפסאט את ההופעה בז'נבה, אבל זאת מכונית חשובה בעיקר בגלל האמירה שהיא טומנת בחובה. כאשר ממששים את גולף פלוס, קשה להתעלם מן התחושה שבעצם מדובר בסיאט 'אלתיאה' קצת פחות מעוצבת וקצת יותר מרווחת. יחסית לגולף הרגילה נראית גולף פלוס מוגדלת לגובה ולרוחב, יותר משוכללת ושימושית, וגם יותר דומה לפז'ו 307. בהנחה שאפילו בישראל אמורה גולף פלוס לעלות בסך-הכל כ-5,000 שקל יותר מגולף הרגילה, קל להבחין בפוטנציאל שלה.

לא הרחק מן התצוגה של פולקסוואגן חשפה סיאט (אף היא מקבוצת פולקסוואגן) את הקונספט שמציג את 'ליאון' החדשה. סיאט קבעה מסורת של מכוניות תצוגה מלהיבות ומרשימות ושל מכוניות סידרתיות מעוצבות ששואלות מהן לא מעט אלמנטים. ליאון היא המשך טבעי של אלתיאה וטולדו החדשות (שבנויות על אותה פלטפורמה), ומכונית התצוגה נראית שרירית מאוד, ספורטיבית ועגלגלה בסגנון המודרני של סיאט.

כפרויקט, וכדוגמה לשיתוף פעולה מעניין בין יצרניות מתחרות, אין ספק שהמכונית החשובה ביותר שהושקה בז'נבה היא המכונית העירונית החדשה של טויוטה ('אייגו'), פז'ו (107) וסיטרואן (C1).
לכאורה , טויוטה ופז'ו מתחרות זו בזו בכמה פלחי שוק, כך שעצם שיתוף הפעולה בבניית מכונית משותפת נראה מעט משונה. למעשה, כל צד נכנס לשותפות הזאת משיקולים אחרים, ומן הסתם גם בחן היטב את הסיכויים והסיכונים. טויוטה, למשל, רוצה לטפס מעל משוכת מיליון המכוניות בשנה באירופה, והיא לא מאוד רחוקה משם.

לטויוטה כבר יש מפעלי הרכבה באירופה - בצרפת, בבריטניה ובטורקיה - אבל באמצעות הפרויקט המשותף עם פז'ו-סיטרואן נפתחת עבורה דלת לספקים אירופיים שעובדים עם זו האחרונה.
ומה לגבי פז'ו? מדוע היא מכניסה הביתה את מי שעלול לבלוע אותה בלי מלח? מפני שפז'ו הציגה עד כה דרך הישרדות מקורית בתעשיית הרכב: חבירה לשותפים אסטרטגיים מרובים, לפרויקטים מגוונים. במסגרת זו היא מייצרת מנועים עם ועבור פורד, ב.מ.וו וטויוטה, ויש לה מיזמים משותפים לבניית כלי רכב עם פיאט, מיצובישי וטויוטה. פז'ו גם זקוקה למכונית עירונית קטנה, בסיסית ובעיקר זולה, ואם טויוטה מוכנה לשאת בעלויות הפיתוח של כזו - למה לא?
הונדה 'סיוויק'
נקודת ה-B
התוצאה, כפי שהוצגה בז'נבה, היא מכונית אחת תחת 3 סמלים שונים, והיא כמעט זהה לחלוטין, ושונה רק בכמה קווים חיצוניים, ובסמל שלה כמובן. הקטנה של טויוטה ופז' ו-סיטרואן נראית חמודה ביותר ב-3 התצורות שלה, וזו של טויוטה נראית המתוחכמת מכולן. בעיניי פז'ו 107 היא היפה מכולן, וסיטרואן C1 מתאפיינת בעיקר בפרצוף חמוד. לו היו שלושתן נמכרות בישראל, הייתי מהמר שפז'ו תקסום יותר לצעירים, טויוטה למבוגרים ואילו סיטרואן לנשים בכל גיל.

מבחינת התמחור, באירופה אמורה טויוטה אייגו להיות המאובזרת והיקרה ביותר, וסיטרואן C1 הזולה ביותר.

אם מישהו היה זקוק להוכחה שאופנת הקרוס-אובר היא תופעה עולמית, די היה בביקור קצר בשטחי התצוגה של מרצדס, ובמיוחד באלה של 'B קלאס' החדשה. זו מבוססת על כל העקרונות שנולדו עם פלטפורמת הסנדוויץ' של 'A קלאס' - מכללי ההנעה מותקנים בתוך רצפה כפולה מתחת למכונית, לטובת שיפור המרחב הפנימי והבטיחות.

אפשר להתייחס אל B קלאס כאל דגם בפני עצמו, ואז זה יהיה מעין מיני-מיניוואן מהסוג של רנו' סניק'. אפשר גם להתייחס אליה כאל גרסה מוגדלת ומוארכת של A קלאס החדשה, או כיורשת מוגדלת לגרסה המוארכת של A קלאס מהדור הקודם. אבל הכי משעשע להתייחס אליה כאל גרסת מרצדס לגולף פלוס, כלומר מכונית שמציעה בעיקר תוספת מרחב פנימי וגם כמה גימיקים, ובמידת הצורך אפשר גם לפרק ממנה את מרבית המושבים ולהשתמש בה בתור ואן סגור להובלות מזדמנות.

למען האמת, גם מרצדס לא לגמרי סגורה על הקרוסאובר הזה, ומסבירה שזאת "מכונית טורינג (סטיישן), משפחתית , ומיני-מיניוואן (B ." )RV קלאס מוצעת עם מנועי בנזין ב-4 הספקים שונים (1.5 ליטר ו-95 כ "ס, 1.7 ליטר ו-115 כ "ס, 2.0 ליטר ו-136 כ "ס, ו-2.0 ליטר טורבו שמספק 193 כ"ס), ועם שני מנועי טורבו-דיזל בנפח 2.0 ליטר שמספקים 109 או 140 כוחות-סוס.
ניסן 'נאברה'
זאת סיוויק זאת?
לכאורה היה צריך להתייחס אל הונדה'סיוויק' החדשה, כפי שהוצגה בז'נבה, בסך-הכל כאל דגם תצוגה. כך, ללא ספק, היא נראית כעת. אבל למעשה כולם יודעים שמדובר כמעט בדבר האמיתי - במיוחד כשתמונות ריגול של המכונית החדשה נראות דומות למדי ל'דגם התצוגה' של ז'נבה. מעבר לכך, עד סוף השנה המכונית הזו כבר אמורה לרדת בקצב סדרתי מקווי הייצור של הונדה בבריטניה, וזה אומר שאם להונדה יש תוכניות לשנות משהו בעיצוב של סיוויק, אין לה יותר מדי זמן לעשות זאת.

אם לשפוט על-פי דגם התצוגה, סיוויק נראית קצת קשה לעיכול, עם פנסים קדמיים בתוך פס שקוף לרוחב כל מכסה המנוע, פנסים אחוריים שפרושים גם הם לרוחב כל האחוריים, ופרופיל האצ'בקי גבוה בעל זוויות חדות מאוד מסביב. אנשי הונדה מבטיחים מכונית בעלת אופי ספורטיבי יותר, נמוכה ורחבה מן המכונית הנוכחית, והם גם מבטיחים שהמכונית החדשה שלהם תשוגר אל "פלח שוק הפרמיום של סגמנט C", מה שאומר למעשה שהם רוצים להתחרות בב.מ.וו סדרה 1 ובאאודי A3.

הבטחות נוספות של הונדה הן למנועים שיספקו רמות ביצועים מובילות בקטגוריה, אך גם רמות מובילות של חיסכון בדלק. אבל אם לחזור ולהתמקד בעיקר, סימן השאלה הגדול ביותר שמעלה הקונספט של סיוויק החדשה נוגע לעיצוב המעט משונה שלה.
טנדר מלא יתרונות
שוק הטנדרים הישראלי אמנם אמור לספוג מכה מסוימת במהלך השנה בגלל ביטול ההכרה במע"מ, אבל בטנדרים תמיד יהיה צורך, ובישראל תמיד יהיה להם שוק. מבחינה זו, אחת מההשקות החשובות ביותר בז'נבה היא ניסאן 'נבארה', הטנדר החדש של ניסאן שמחליף את 'ווינר' שמוכר בישראל.

המגרעת הגדולה ביותר של נבארה, בשלב זה, היא שהכלי שמיועד למכירה באירופה ושייוצר עם תקינה אירופית גם ייבנה באירופה, מה שאומר שהוא צפוי להיות יקר יחסית למתחריו התאילנדים מתוצרת איסוזו, טויוטה ומאזדה. אלא שגם למגרעה הזאת יש שתי הסתייגויות: ראשית, יכול להיות שהיצרנית תפתור את בעיית התקינה גם לגבי ייצור ממקורות אחרים, ובכל מקרה המחיר ליבואן נקבע גם בהתאם למחירי המתחרים.

מה שבטוח הוא שבמבט ראשון, לבד ממקום הייצור המתוכנן, לנבארה אין חסרונות אחרים יחסית לכלים שמוכרים במקומותינו, אלא רק יתרונות. מבחינת העיצוב החיצוני, נבארה הוא הכלי היותריפה, במידה רבה מכיוון שזהו בעצם העתק כמעט מושלם של'פאת' פיינדר' - הג' יפ החדש שיתחרה בארץ בטויוטה'לנד-קרוזר', והוא גם ייוצר באותו מפעל. מכל מקום, היתרון השיווקי הגדול ביותר של נבארה בישראל צפוי להיות מנוע ה-2.5 ליטר טורבו-דיזל בעל הזרקת דלק מסוג מסילה משותפת. מנוע זה מוצע בשתי רמות כוח, שהחזקה בהן מספקת 174 כ"ס - יותר מכל מתחרה אחר, ו-40.6 קג "מ של מומנט.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

רכב
כוחו האמיתי של המנוע  
המאזדה החדשה הגיעה לארץ  
אריזה משפחתית  
עוד...