מדוע ביבי נכשל באישור הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל?

הביקורת החברתית על הרפורמה נוגעת לסעיפים הבעייתיים, שעליהם מיעט נתניהו לדבר בניסיון לגייס תמיכה ברפורמה - ובעיקר הליכי מכירת הקרקעות

הדר חורש | 24/7/2009 7:41 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
קשה היה שלא להיעצב למראה מבטו המובס של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנכשל באישור הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל.

בהתחלה הניצחון נראה מובטח: נתניהו השכיל לשכנע את הציבור כולו שהרפורמה תחסל אחת ולתמיד את אחד החסמים הבירוקרטיים הגדולים הממררים את חייהם של אזרחים רבים. המינהל יפסיק להחכיר אדמות ונכסים ויתחיל למכור קרקע למגורים כמכירה רגילה לכל דבר, ומי שיבקש לסגור מרפסת או לבנות חדר על הגג, שוב לא יצטרך לקבל את אישורו ויוכל לפנות ישירות לוועדת התכנון.

במינהל עשו חשבון ש-808 אלף חוכרי נכסים יוכלו לנשום לרווחה ולהעביר את נכסיהם מחכירה לבעלות. בחלק קטן מהמקרים - כאשר יש על הקרקע החכורה זכויות בנייה בלתי מנוצלות - יצטרכו החוכרים לשלם תשלום מסוים תמורת המעבר לבעלות מלאה.

מי שאינו מצוי בהליכים המסובכים של מכירת קרקעות על ידי המינהל, התקשה להבין את ההתקפות הנזעמות של אנשי ימין ושמאל חברתי נגד הרפורמה. אנשי הימין הזהירו שהתוכנית תזמין את אויבי המדינה לעשות מעשה יהושע חנקין ולרכוש קרקעות מדינה בשיטת הדונם ועוד דונם.

שר השיכון אריאל אטיאס ופקידי המינהל טענו כלפי הח"כים מהימין, שגם לאחר הרפורמה יידרש כל מי שאינו אזרח המדינה לאישור מיוחד על מנת לרכוש קרקע. אולם ההצבעה ביום רביעי הבהירה ששומרי האדמות סירבו להשתכנע.

הביקורת החברתית על הרפורמה נוגעת לסעיפים הבעייתיים, שעליהם מיעט נתניהו לדבר בניסיון לגייס תמיכה ברפורמה - ובעיקר הליכי מכירת הקרקעות. בשלבים הראשונים שבהם הוצעה הרפורמה, הותר למינהל למכור גם שטחים פתוחים
ובלתי מתוכננים. סעיפים אלה עוררו התנגדות חריפה, בעיקר מצד ארגוני השמירה על הסביבה, והוצאו מהרפורמה במסגרת הניסיון לגבש סביבה קונצנזוס רחב.

לפי הכללים שניסה נתניהו לאשר השבוע, יוכל המינהל להוציא למכירה רק קרקעות שיש עליהן תכנון בנייה. עד כה נהג המינהל ליזום תוכניות במטרה לשווק קרקעות שהכניסו לו כסף. כעת, משהוצא התכנון מידיו, יופקד התכנון בידי הרשות המקומית. סעיפים נוספים בחוק מאפשרים למשרד השיכון לתכנן קרקעות שהרשות המקומית, מסיבות תפקודיות, אינה מסוגלת לתכנן.

השיטה מבטיחה לכאורה שההחלטה על תכנון הקרקע, שיוביל למכירתה, תתקבל על ידי גופים ציבוריים ובעיקר הרשות המקומית - שתחליט איזו קרקע לתכנן ולמכור. בעלי ההון לא יוכלו להשפיע על ההחלטה ויצטרכו להמתין להליכים הציבוריים.

אבל כל מי שמכיר את הליכי התכנון ברשויות המקומיות יודע כיצד החלטות התכנון מתקבלות באמת. תהליכי התכנון בחלק גדול מהרשויות המקומיות נשלטים במלואם או באופן חלקי על ידי בעלי הון ושררה.

פרשת אהוד אולמרט והזדעקותם של פקידי עיריית ירושלים להאיץ את הליכי האישור לביתו שברחוב כרמיה הן רק דוגמה קטנה ושולית למערכת ענקית של משוא פנים והעלמת עין בעשרות רשויות מקומיות - ולאו דווקא הקטנות שבהן.

מינהל מקרקעי ישראל אינו טלית שכולה תכלת, אבל אנשי המינהל עמדו בעשרות מקרים מול התחברות פסולה בין אנשי הון ושלטון מקומי, ומנעו פגיעה בנכסי הציבור ובאיכות חייו. הפעלת הרפורמה מחייבת למצוא תחליף לאנשי המינהל כמייצגי האינטרס הציבורי בהליכי התכנון.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

הדר חורש

צילום: .

פרשן כלכלי, חובב טבע, יונקים ימיים וכדורגל (בית"ר ירושלים)

לכל הטורים של הדר חורש

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים