ענף במשבר
אם לא די לרשתות האופנה בתחרות מצד הרשתות הזרות, עכשיו עליהן להתמודד עם חמסין באמצע נובמבר ועם מדפים מלאים בקולקציית חורף
ראשונה היתה ענקית האופנה האמריקאית גאפ, שטרם הגעתה דאגה לפרסם קמפיין מאסיבי עד לבית הלקוח במטרה לעורר את המודעות לכניסת המותג לישראל. אלא שהאופנה האמריקאית, שהגיעה לישראל באיחור של עשור לפחות, לא עוררה את ההתרגשות המבוקשת: למעט תיירים שהסתערו על המותג המוכר בירושלים, לא נרשמה דרמה במונחים קמעוניים.
אלא שאז הצטרפה הרשת השבדית אייץ' אנד אם, שהצליחה לשנות את התמונה. התורים שהשתרכו גם שבועות אחרי הפתיחה, המלאי שאזל והסלבריטאים שנדחקו ורכשו בלי למדוד בשל העומס בתאי המדידה - אלה רמזו לרשתות הישראליות שעליהן להציע אלטרנטיבה בטרם ישלמו על כך בדוחות המכר. קסטרו הצליחה להמציא את עצמה בשנית, כפי שעשתה כשהגיעה זארה לישראל; גם פוקס וגולף ניסו לשפר את הצעותיהן לצרכנים, שזכו בעיקר להורדת מחירים ולרענון המגוון.
אך הרשתות הבינלאומיות, הנאבקות כדי לשרוד במשבר הכלכלי במדינות-האם שלהן, מוכנות כעת להגיע לישראל ביתר קלות - בתנאי שהקמעונאים הישראלים יישאו בעלויות
ובסיכונים, וכאלה לא חסר. סקאל תביא לישראל את רשת נעלי פיילס, פוקס תביא את אמריקן איגל, מנגו צפויה לצרף לגאפ את בננה רפבליק - וזאת רק התחלת הרשימה. כל רשת כזאת, שמייצרת אלטרנטיבה לצרכן, גם מתקבלת בברכה בקניונים, שמוכנים לפנות עבורה רשתות ישראליות ולהשכיר לה שטחים בהנחות שהרשתות המקומיות לא זוכות להן.
אם לא די בצפיפות בענף ובכך שהמשבר הכלכלי לא הסתיים וההוצאות של הצרכנים על דיור, תקשורת ומזון ממשיכות לעלות בהתמדה ומותירות פחות ופחות לאופנה - הרי שהענף צריך להתמודד גם עם השינוי במזג האוויר הישראלי.
תצוגות האופנה של סוודרים, מעילים ומגפיים התקיימו השנה באוגוסט. עברו מאז 4 חודשים - ועדיין לא זכינו לטפטוף, וברחובות האנשים לובשים בעיקר גופיות ונועלים כפכפים. ברשתות התחילו כבר לפני כחודשיים למכור את אופנת החורף בהנחות, מהלך שיביא לכך שכשיגיע החורף לא תישאר די סחורה. יתרה מכך, כשבאמת יגיע החורף, יתקיימו סיילים של ממש ולא יותירו רווחיות לבעלי הרשתות, שיפסידו פעמיים.
ברשתות מסרבים ללמוד את הלקח מהשנתיים החמות האחרונות, ונערכים להשיק שוב את קולקציית החורף באוגוסט הבא. ניתן להעריך שהקולקציות יהיו פחות חמות וכבדות, אבל ספק אם די בכך. אם ברשתות לא יבדקו את הכדאיות של שכירת כל שטח מסחר בנפרד וסגירתו אם אינו רווחי; אם הן לא יפתחו ערך מוסף שיצדיק את ההגעה אליהן; ואם לא יבינו שזוהי ארץ מדברית המתנהלת באופן שונה מאירופה - סביר שבעוד שנים אחדות יישארו רק כמה גופים גדולים ומובילים, כמו בענפים אחרים.