שתיקתה של זהבית כהן
החשש מפני תגובת ראשי אייפקס, כמו גם היכולת להלך ברחוב מבלי שצרכנים יתנפלו עליה בשאלות, לא פוטרים את כהן מאחריותה לתת מענה לציבור
בדומה לרעיון של מלכת צרפת מרי אנטואנט, מציעים בתנובה למתנזרים מקוטג' ב-8 שקלים לגביע - לאכול גבינה מוקצפת ויקרה. את הקמפיינים שלה חותמת החברה בסיסמה "תנובה, לגדול בבית ישראלי". אך במרחק שבועיים מפרוץ מחאת הצרכנים ו-5 שנים להעברת תנובה לידי אייפקס כבר לא נראית תנובה כבית ישראלי, אלא יותר כבאה על חשבונו של הישראלי.
יציאתה של עופרה שטראוס השבוע לתקשורת מציבה את התעלמותה ושתיקתה של כהן באור בעייתי. אפשר להגיד ששטראוס דיברה במסגרת כנס קיסריה שאליו התחייבה להגיע מראש, ולאחר שהגיעה כבר לא יכלה לחמוק מהתייחסות. אפשר גם להודות שלמעשה לא אמרה דבר בעל משמעות אופרטיבית לצרכן. אבל העובדה היא ששטראוס יצאה והביעה עניין ומעורבות במשבר הנוגע לכל בית.
ניתן להעריך שעוברים ימים לא קלים על זהבית כהן, יו"ר אייפקס. אמנם היא מכהנת בתפקיד מקביל
לזה של שטראוס, אולם בשונה ממנה, לכהן יש בוס שניצב מעליה. היא לא יכולה להודות בקלות שטעתה, כי את הדברים שומעים לא רק בתל-אביב, אלא גם במשרדי אייפקס בלונדון. להודאה בטעות עלול להיות משקל אישי לא מבוטל.
מה שמאפשר לכהן להמשיך להתעלם מהצרכנים הישראלים הוא הבדל נוסף בינה ובין שטראוס, הקשור למידה שבה הציבור מכיר אותן. בעוד פניה של שטראוס מוכרים בכל בית בישראל, כהן יכולה להגיע לסופרמרקט ולערוך קניות מבלי שמרבית הצרכנים סביבה יעלו על דעתם כי היא העומדת בראש חברת המזון הגדולה והחזקה ביותר בישראל.
אך החשש מפני תגובת ראשי אייפקס, כמו גם היכולת להלך ברחוב מבלי שצרכנים יתנפלו עליה בשאלות, לא פוטרים את כהן מאחריותה לתת מענה לציבור. כהן ויועציה היו צריכים לזהות את עומקו של גל המחאה כשהתחיל ולהבין כי מדובר במשבר שבו לא ניתן יהיה להסתפק בדבריו של המנכ"ל.
אפשר רק לקוות כי את השבועיים החולפים ניתבה כהן לביצוע בדק בית עמוק, שיאפשר לה - כשתחליט - לצאת לתקשורת ולהגיד דברים בעלי ערך, שיש בהם כדי לשנות את המציאות הצרכנית בענף המזון.