טנגו מחירים: איפה ההתייקרויות?
הרשתות נאלצות להעלות מחירים בשל התייקרות חומרי הגלם - ובמקביל לצאת במבצעים כדי להילחם על כל לקוח
אלא שבפועל המציאות שונה בתכלית, שכן הקניות בסופרמרקט הפכו זולות יותר ביחס לשבועות שחלפו. אמנם לא מדובר במהלך גורף וייתכן שישנם כמה מוצרים שמחירם עלה בפועל ובקופה - אבל הטנגו שרוקדות יצרניות המזון והרשתות בקצב של "צעד קדימה שניים אחורה" הביא לשטף מבצעים חסרי תקדים.
ראשונה יצאה לדרך סופר-פארם עם מאות מוצרים ב-8 שקלים למוצר. ברבוע כחול ראו ומיהרו להגיב בשטף מבצעים, שהבולטים שבהם כוללים הוזלת כל מגוון פירות ההדר ברשת ל-2 שקלים לק"ג. מיד בתום המבצע הזה החלו למכור ברשת מאות מוצרים מובילים ב-50% הנחה.
בשופרסל התקשו לראות את המתחרות מציעות הנחות שגורמות ללקוחות להעדיף אותן - ומיהרו לציין בחגיגת הנחות את כישלון תת-הרשת ביג ואת מחיקתה לטובת חנויות הדיסקאונט שופרסל דיל. הפורמט נוהל לאורך שנים ללא מבצעי הנחות, אבל כשהמתחרות משתוללות בצורה כזאת, גם העיקרון הזה נמחק ובשופרסל יצאו במבצע מכירות של מאות מוצרים ב-5 שקלים.
אז איפה ההתייקרויות? הן נותרו בעיקר במחירונים. מי שנאלצו לספוג את ההתייקרויות עבור כולם הם הצרכנים שבסביבתם אין סניפי דיל או מגה בול - המתחרות ראש בראש זו בזו ובמתחרה הפרטי המקומי.
גם בענף האופנה מאיימים בהעלאת מחירים "בלתי נמנעת", כהגדרתם, שכן מחירי הכותנה ממשיכים לטפס. אם לא די בכך, הסינים - שעליהם נסמכת תעשיית האופנה - כבר לא עושים לתעשיינים חיים קלים. העלייה בצריכת שירותים על ידי הכלכלה הסינית הביאה למעבר עובדים מתחומי הייצור לענפי השירות ויצרה מחסור בכוח אדם במפעלים, דבר שהביא לעלייה בעלויות השכר.
בעלי הרשתות כבר החלו בחיפוש אחר אתרי ייצור חלופיים כדי למתן את העלויות, אבל הודיעו שייאלצו להעלות את המחירים לצרכן הישראלי. אלא שגם כאן ההתנהלות הצרכנית מכתיבה מציאות שונה: הצרכן הישראלי לא יצא בחודשים האחרונים לשופינג -
בזירה הזאת לא רק מזג האוויר צפוי לפעול לטובת הצרכנים, אלא גם התחרות מצד הרשתות הבינלאומיות - אשר בשל גודלן ועוצמתן הכלכלית נפגעות פחות מהתמורות בתעשייה ויכולות להמשיך להציע מחירים אטרקטיביים.
המשווקים בכל התחומים הבינו כי התחרות בשוק הישראלי מושתתת על מחיר ותלויה בהנחות משמעותיות. לצורך כך עליהם להעלות את מחיר המחירון, כדי שגם אחרי 50% הנחה יישאר להם מהיכן להרוויח. על הצרכנים להבין גם הם את השיטה ולדחות רכישות שאינן דחופות לימי המבצעים וההנחות, שהפכו לאחרונה לדבר שבשגרה.