עושים בית ספר: כך תעודדו את הילדים להכין שיעורי בית
זה יכול להיות קשה, כואב ולא נעים, אבל את שיעורי הבית חייבים להכין. הנה כמה דרכים להפוך את המטלה המעיקה לחוויה חיובית, וכן, אפילו ליהנות ממנה
אחרי שעות רבות בבית הספר, לילד לא נותרו שעות רבות בבית. בטווח הזמן הזה צריך לדחוס ארוחת ערב, מקלחת וכמובן, שעורי בית. תנו לילד להחליט מתי הזמן הנכון עבורו להכין את השיעורים ואל תתעקשו שזה יהיה

אותנו לימדו ששיעורים צריך לעשות בסביבה שקטה, ללא הסחות דעת למיניהן. היום התיאוריות החינוכיות והמסקנות הן די הפוכות. יש ילדים שמוזיקה או רעשי רקע מסייעים להם בריכוז ומפחיתים עבורם את התחושה שהם עוסקים בפעילות מונוטונית.
נסו לברר עם הילד כיצד הכי נוח לו לעשות את השיעורים ונסו לזרום עם הבקשות שלו. כמובן שלצד זה הוא צריך להפנים שאם יסתכל על הטלוויזיה במקום להכין את השיעורים, התענוג הזה ייפסק.
מספר מקצועות הלימוד הרב אתו מתמודדים הילדים בבית הספר מוביל למצב שבו עובר פרק זמן ארוך בין השיעור עצמו לבין מועד הכנת השיעורים. אם תקראו את הפרק יחד עם הילד, תעשו אתו חזרה קטנה על הנוסחאות או פשוט תזמו מעין חידון טריוויה בו הוא יוכל לשתף אתכם בידע שלו בנושא, הכנת השיעורים תהפוך למשימה קלה ופשוטה.
אין צורך לשבת ליד הילד לאורך כל זמן הכנת השיעורים. הראו לו שאתם סומכים עליו ומאמינים ביכולות שלו. הסבירו לו שאתם נמצאים בחדר סמוך ואם יש לו בעיה הוא יכול להיעזר בכם.
גם אם נקראתם לדגל, עמדו על כך שיסביר לכם קודם באילו דרכים ניסה להגיע לפתרון. שימו לב שאתם נותנים לו את הכלים לפתור את הבעיה, ולא את הפיתרון עצמו.

לפעמים סיעור מוחות ולמידה קבוצתית אפקטיביים יותר. אפשרו לילד לקחת חלק במפגשים עם תלמידים אחרים, או הזמינו אותם אליכם. אם תרגישו שהשיחות מתפזרות יתר על המידה ונושא הלימודים נדחק לפינה, הציעו את עזרתכם כ"מנחים" של קבוצת הלימוד ונתבו את רב השיח לכיוונים הרצויים.
חלק מכם ודאי עובדים בשעות אחר הצהריים, מה שמותיר את מלאכת הכנת השיעורים לילד בלבד. אם נמאס לכם לקבל טלפונים אחת לדקה עם 'שאלה קטנה בקשר לשיעורים', הציגו בפני הילד מקורות מידע אינטרנטיים חלופיים. כך הוא יוכל לפתור לבד את השאלות, ויש מצב שהוא יסתקרן ואפילו ילמד קצת יותר ממה שהוא חייב כדי לענות על השאלה.
בעידן המחשב, יש מצב שהלימודים הפרונטליים בכיתה משעממים את הילד. צרו עבורו חוויה סביב השיעורים. נסו לשאול את השאלות במתמטיקה תוך שימוש במוטיבים אהובים עליו. למשל במקום מילוי של בריכה משני הצדדים, אפשר לשאול על מילוי כד של סוכריות או בריכה בבלונים וכו'.
הורים רבים מתפתים לעשות את שיעורי הבית במקום הילד. אחרי הכל, זה הרבה יותר מהיר וגם הרבה יותר איכותי. העניין הוא שלטווח ארוך שכרכם יצא בהפסדכם, כיוון שהילד לא ילמד לקחת אחריות ויתחיל לחפש את הפתרונות הקלים שיניבו לו רווח מיידי.
במקום לעשות את השיעורים בשבילו, תנו לו רמזים שיסייעו לו להגיע לפתרון הנכון. תחושת ההצלחה שתלווה אותו לאחר שיתן את התשובה הנכונה תהיה זריקת עידוד וביטחון לקראת השאלות הבאות.

בשיעורי הבית כמו בחיים עצמם יש מספר דרכים להגיע לפתרון המבוקש. למדו את הילד כיווני חשיבה שונים מהם יוכל לתקוף את הבעיה ולהגיע לפתרונה. באופן הזה הוא יפנים את העובדה שגם הדרך היא חשובה, ולא רק התוצאה.
הצלחה היא תחושה מתוקה ונעימה במיוחד. פרגנו לילד על הצלחות בהכנת שיעורים, במבחנים וכו'. אם הילד פתר בעיה קשה אחרי זמן רב, צ'פרו אותו בנשנוש או משקה טעים, אפילו בזמן הכנת השיעורים. כך אפשר תמנעו את ההרגשה ששיעורי בית הם עול.
אל תשכחו, לפניהם עוד לפחות 12 שנים מלאות בשיעורי בית, אז כדאי שהן יהיו נעימות ומהנות ולא רצופות מלחמות.