החוג הנוצץ: האם חוגים לפעוטות מזיקים?
זה כבר נהפך לטרנד הכי חם בישראל בשנים האחרונות: אלפי הורים רושמים את ילדיהם בני השנה והשנתיים לחוגי מוזיקה, יוגה ואחרים, כדי להרחיב את אופקיהם. אבל המומחים טוענים: לא רק שהחוגים מיותרים - חלקם אף עלולים להזיק. כתבה מתוך הגיליון החדש של מגזין להיות הורים היוצא לאור בימים אלו
וההורים מוכנים לשלם. האפשרות להיות יוצא דופן ולא לשלוח את הקטנטנים לחוג אפילו לא עומדת על הפרק.
רבים מההורים המשקיענים הללו יופתעו לגלות שהחוגים המיועדים לפעוטות לא בהכרח תורמים או מקדמים את התפתחותם, ולעתים מדובר בטרנד בלבד, ללא כל ערך מוסף. "תינוקות וילדים עד גיל שלוש, ואפילו עד גיל חמש, בשום פנים ואופן לא צריכים ללכת לחוגים“, פוסקת ד“ר ניצה דורי, ראש החוג לגיל הרך במכללה האקדמית הדתית לחינוך "שאנן“ בחיפה.
"הורים שלא לוקחים את התינוק שלהם לחוג מרגישים נקיפות מצפון, מפני שהורים אחרים לוקחים לחוגים את התינוקות שלהם, ולכן גם הם רוצים. כמו כן, אמהות שזה הילד הראשון שלהן, שהן לפעמים משועממות בבית עם התינוק, או שהן לא יודעות איך להעסיק אותו, חושבות שחוגים הם פתרון טוב. אבל החוגים האלה רק גורמים לעומס ומפריעים להתפתחות התקינה של התינוקות. החוגים הם יותר מפגש חברתי בשביל האמא, שהבדידות שלה מופגת כשהיא נפגשת עם אמהות אחרות“.

מדוע החוגים עלולים להזיק?
"תינוקות צריכים את סדר היום שלהם, את השעות שבהן הם אוכלים וישנים, את השקט שלהם. ברגע שאת לוקחת תינוק לחוג, את משבשת לו את סדר היום - את מסיעה אותו באוטו, הוא נרדם, הוא מתעורר, שעות האכילה משתבשות. את סתם מטרטרת אותו. מעבר לזה, כל מה שאנשים אחרים עושים ממנו כסף באמצעות גרימת ייסורי מצפון להורים על כך שהם לא משקיעים ולא
ומה בנוגע לאינטראקציה חברתית שיש בחוגים?
"תינוק לא זקוק לאינטראקציה חברתית. עד גיל שנתיים הוא אוהב לשחק עם עצמו, הוא עוד לא יודע לקחת, לא יודע לחלוק, אין לו עדיין את הכישורים האלה. טוב לו להיות לבד, הוא לא צריך את כל הגירויים האלה מסביב. להיפך, לתינוק צריך לסנן גירויים, לא לתת עודף גירויים. סביבה שקטה מתאימה לו יותר“.
ד“ר דורי מדגישה שבמקום לבזבז כסף על חוגים מיותרים, על ההורים לגרות בבית את חמשת החושים של תינוקם: ללטף אותו ולחבקו, להקריא לו ספרים, להראות לו תמונות, לדבר איתו בטון נעים ושקט, לקחת אותו לטיול בעגלה במזג אוויר נעים ולהראות לו ציפור על עץ, עלים; לפנות אליו בקול מתלהב ולהלהיב אותו.
"ילד לומד ומתפתח מהדברים האלה והוא לא צריך את החוגים“, היא אומרת. "עוד לא נעשו מחקרים שהראו שתינוקות שהיו בחוגים מפותחים יותר מתינוקות שלא היו בחוגים. חוץ מזה, החוגים משמשים מקום להשוואה בין ילדים. כשאת הולכת לחוג, את רואה שילד מסוים כבר הולך או כבר מתהפך, ואילו הילד שלך עדיין לא.
"יש פה גם איזושהי תחרות - השכנה רשמה את הילד לחוג, אז אני לא ארשום? אבל צריך להיות מוכנים להגיד ’אני לא רושמת לחוגים, אני נותנת לתינוק שלי את כל מה שהוא צריך בבית‘, מבחינה התפתחותית, אין שום תרומה לחוגים. לי יש שלושה ילדים: הגדול רואה חשבון בעל תואר שני, השני סיים רפואה, השלישית מוזיקאית מחוננת. לשום חוג לא רשמתי אותם כשהיו תינוקות, וגם כשהם גדלו, הם היו רק בחוג אחד, לא יותר. אני גם לא חושבת שבגיל שנתיים אפשר לדעת אם הילד חזק במתמטיקה או במוזיקה. מינקות ועד גיל שש הילדים רק מתחילים להתייצב, ובגילאים האלה הם רוצים לשחק, להיות חופשיים, להיות ילדים. אין צורך למהר להפוך אותם לגדולים“.
באיזה גיל מומלץ לרשום לחוגים?
"מגיל שש כבר אפשר, אבל לא מיד עם הכניסה לבית הספר. צריך לתת לילד קצת להתאקלם ורק אז לשאול אותו ’באיזה חוג אתה רוצה להשתתף?‘. ילד בן שש כבר יודע מה הוא רוצה. גם חשוב לתת לו הזדמנות לטעות. אם החוג לא מוצא חן בעיניו, לא להגיד לו ’אבל שילמתי כבר, אתה צריך לגמור את השנה“‘.

"כשמדברים על חוגים לגיל הרך, חשוב שנשים קודם כל את ההורים במרכז הדיון ונבדוק מה היו השיקולים שלהם בבחירת החוגים והמינונים שלהם,“ אומרת צאלה מיינרט, ראש תחום הורות ומשפחה, מכללת סמינר הקיבוצים. "אין לי בעיה עם העובדה שהורה מצרף את הילד שלו לחוג בגלל שבא לו לשמוע מוזיקה עם הילד שלו, אבל אם זה מגיע מהסיבות הלא נכונות, למשל כשהורה מחפה בכך על קושי מודע או לא מודע שלו - עם זה יש לי בעיה. לכן, קודם כל צריך לבדוק אם הבחירה בחוג יושבת על איזושהי מצוקה, ואם כן, כדאי להורה לטפל במצוקה ולא למלא עצמו בחוגים לפעוטות".
תני בבקשה דוגמאות למצוקות כאלה.
"ישנן כמה אפשרויות. אם ההרשמה לחוגים נובעת מהצורך של ההורה להיות טרנדי, עדכני וכמו כולם, אפשר לברר למה יש לו צורך כזה - האם זה מגיע מהקושי שלו להיות עם הילד לבד, או שהוא לא מספיק סומך על עצמו ועל האינטואיציה שלו ומעדיף להיות עם הילד בקבוצה?
"חשוב לברר ממה נובע הקושי של ההורה להיות עם הילד שלו מעבר לטיפול השוטף של האכלה והחתלה - האם זה נובע מייסורי מצפון, כי הוא נמצא עם התינוק מעט זמן ומשקיע בו מעט? אם ההורה חושב שבמסגרת ההשקעה בילד צריך לתת לו חוגי מוזיקה, שחייה או יוגה, כדאי שיברר את הקונפליקט שיש לו בנושא הורות ועבודה. אבל אם הוא מרגיש שהוא הורה נוכח ומשקיע, שהוא שלם עם ההורות שלו ובו בזמן גם כיף לו להיות עם הילד בחוג מוזיקה, המתקיים במקום מקצועי, זה נהדר".

הכתבה המלאה מתפרסמת בגיליון נובמבר של מגזין להיות הורים היוצא בימים אלו לחנויות. חפשו אותו בחנות הקרובה לביתכם. לרכישת מנוי.