כתבות קודמות

  • צילום: פול ניקלן

    צוללן מסייר בסנוטה, מערה מלאה במי תהום, ליד חורבות המאיה בטולום (Tulum)

  • צילום: שאול שוורץ

    בפארק השעשועים אשקארט (Xcaret) שמדרום לקנקון (Cancún), עובד המחופש לאל המוות של המאיה משוטט בין המבקרים לפני שחזור ראווה של מסעות עלייה לרגל

  • צילום: שאול שוורץ

    ילדים מהכפר יאשונה (Yaxuná) טובלים במימיה הצוננים של סנוטה בין סלעי אבן גיר. אחרי השחייה הם יצאו מהסנוטה בסולם שאורכו 20 מטרים

  • צילום: פול ניקלן

    פירמידה בגובה 30 מטרים ובימה מעוטרת בראשו של נחש בעל נוצות מעידות על תפארתה של צ'יצ'ן איטסה (Chichén Itzá) בימים עברו; כיום זהו יעד תיירותי פופולרי

  • צילום: שאול שוורץ

    מחכים לגשם בכפר יאשונה. שמאן כורע ומזמר תפילות ליד מזבח מלבני המסמל את צורתו של יקום המאיה בעל ארבע הפינות

  • צילום: פול ניקלן

    הארכיאולוג גיירמו דה אנדה יורד לסנוטת אולטון (Holtún) כמה דקות לפני הרגע ב-19 ביולי, שבו השמש ניצבת היישר ממעל והאור שלה יורד במאונך אל המים

  • צילום: פול ניקלן

    גיירמו דה אנדה סוקר ערמת עצמות על מדף המנחה בסנוטת אולטון. הצלילה מעל שרידים שלא נגעה בהם יד אדם מאות שנים דורשת עבודה עדינה

  • צילום: פול ניקלן

    המדריך הוא האחרון לעזוב את מערת לס קלאוורס (Las Calaveras, "הגולגולות"), לאחר שווידא שכל התיירים יצאו מבעד לפתח הנמצא כ-20 מטרים מעל המים

  • צילום: שאול שוורץ

    זוג תיירים מצטלם אחר טקס כלולותיהם במימי סנוטה, שנחשבו בעבר קדושים. הטקס נעשה כולו באווירה ששילבה מוטיבים מתקופת המאיה ומהעידן החדש

  • צילום: שאול שוורץ

    משפחה מקהילת המאיה מתחילה להקיץ בחמש וחצי לפנות בוקר. 13 אנשים חיים בבית המקורה בסכך, בכפר בו חקלאים עדיין מגדלים את אותם היבולים שגידלו אבותיהם

  • צילום: פול ניקלן

    תיירת מצוידת בשנורקל צפה במימי הסנוטה לס קלאוורס ליד טולום. הארכיאולוגים זיהו במקום את שרידיהם של יותר ממאה בני אדם

  • צילום: פול ניקלן

    ימים לפני שהשמש מגיעה למיקומה הגבוה ביותר בשמים, קרני אור חודרות באלכסון לתוך סנוטת אולטון. האור מדגיש את מאפייניו דמויי הקתדרלה של האתר

  • צילום: פול ניקלן

    בתוך סנוטה המכילה את שרידיהם של יותר מ-30 פרטים, דה אנדה מודד גולגולת. הוא אינו לוקח משם אף ממצא בעת צלילותיו

  • צילום: רוברט קלארק, with permission of the Central Yucatán Archaeological Cave Project of the Political Interaction Project of Central Yucatán

    חליל חרס מציג פני אדם תחת מקור ציפור קמור. הארכיאולוגים דונלד סלייטר וסברינה סימון מצאו את המנחה ליד מזבח אבן טבעי במעמקי מערה | צילום: רוברט קלארק

  • צילום: פול ניקלן

    גיירמו דה אנדה שופך אור על תגליתו, הסאקבה (sacbe, שביל קדוש), היחיד שנמצא עד כה בתוך מערה. ליד עמוד האבן השביל פונה מערבה, לעבר הבריכה הבוהקת של הסנוטה

  • צילום: פול ניקלן

    טביעות כף יד, כמה מהן של ילדים, נראות על כותלי מערה. קרוב לוודאי שמערה זו הייתה חלק מהנוף הפולחני, הכולל ארבע סנוטות שבהן הותירו בני מאיה עוד עדויות

גלרית תמונות

סודות העולם האחר של המאיה

בני מאיה הקדומים האמינו שאל הגשם, צ'אק, מתגורר במערות מלאות מים מתוקים, הקרויות "סנוטות". צאצאיהם מתחננים לפני צ'אק לגשם גם כיום. אבל בעיני הארכיאולוגים, הסנוטות קורעות צוהר אל עולם האמונה וצורת הפולחן של המאיה

מאת: אלמה גיירמופרייטו | צילום: פול ניקלן ושאול שוורץ
בפאתי שדה תירס קטן ליד חורבות עיר המאיה צ'יצ'ן איטסה (Chichén Itzá) שבמקסיקו, נשמע קול צעקה בספרדית, שמהדהד בפראות מתוך סנוטה (cenote), מערה מלאת מי תהום: "ראיתי את זה! ראיתי את זה! זה נכון!"

הארכיאולוג התת-מימי גיירמו דה אנדה רוכן מעל פי הסנוטה כדי לוודא שאכן שמע את מה שהשתוקק לשמוע זה חודשים כה רבים. "מה נכון, ארטורו?" חברו הארכיאולוג ארטורו מונטרו, הצף במימי המערה, צועק שוב בהתרגשות: "אור הזנית! זה באמת עובד! רד לכאן!"

מה שדה אנדה ייחל לשמוע מחברו מונטרו היה את אישורו לכך שקרקעית המערה הזאת, הסנוטה, אכן שימשה שעון שמש קדוש במניין הזמנים של בני מאיה הקדומים וציינה את שני הימים בשנה, 23 במאי ו-19 ביולי, שבהם השמש מגיעה לזנית במקום זה. באותו רגע היא ניצבת במאונך ממעל ואינה מטילה שום צל. העובדה שהסנוטה נמצאת היישר מצפון-מערב לגרם המדרגות הראשי של אל קסטיו (El Castillo), הפירמידה המרכזית המפורסמת של צ'יצ'ן איטסה, ובתוך תחומיה של העיר המסתורית הזאת, מעניקה לשאלתו של דה אנדה משנה חשיבות.

הייתכן שלפני מאות שנים המתינו כוהני מאיה ליד הסנוטה הזאת עצמה כדי לצפות בזווית השמש ולתקן את מדידותיהם כשהיא מגיעה לזנית? האם באו לכאן בתקופות בצורת כדי להקריב בדאגה קורבנות, ובזמנים אחרים כדי להודות על יבולים שופעים? האם האמינו כי זהו מקום שבו השמש והמים הנדיבים נפגשים ויוצרים חיים? את השאלות האלה ואחרות הנוגעות ליחסם של בני מאיה כלפי אליהם וכלפי עיר הקודש שלהם וללוח השנה המדויק להפליא שפיתחו, חקרו שני הארכיאולוגים האלה.

ב-20 השנים האחרונות החלו הארכיאולוגים לתת את דעתם לתפקיד שמילאו המערות, שמש הזנית, ועכשיו, בזכות דה אנדה, גם הסנוטות, באמונותיהם העתיקות של בני מאיה ביוקטן (Yucatán) ובתפישתם את העולם. ידוע לארכיאולוגים שבני מאיה ראו במערות ובסנוטות פיות אשר נפתחים אל העולם התחתון שבו שוכן צ'אק (Chaak), אל הגשם המעניק חיים. אבל השלכותיה של עובדה זו על האדריכלות ועל תכנון הערים שלהם החלו להתברר רק לאחרונה.

בשנת 2010 התחיל דה אנדה, אחרי שצלל בעשרות סנוטות, לחקור את סנוטת אולטון (Holtún). כשבדק את כותלי הברכה, כמה מטרים מתחת לפני המים, הוא יצא בשחייה מתוך חלל קטן כשלפתע חש בליטה של מדף סלע טבעי מעל ראשו. על מדף הסלע הזה הוא נדהם לגלות מנחה של גולגולת אדם, כלי חרס, גולגולת של כלב, עצמות אייל וסכין מושחזת משני צדיה ששימשה כנראה להקרבה. כל אלה הונחו שם בצורה מסודרת מאות שנים קודם לכן. פנס הראש שלו, שכוון היישר מטה למעמקי הסנוטה, חשף עמודים שבורים, תגליף של יגואר דמוי אדם ודמות הדומה לאחד מאנשי האבן הקטנים במקדש הלוחמים של צ'יצ'ן איטסה, המגולפים כמחזיקים את כיפת השמים. לא היה ספק כי הסנוטה הזאת, הנמצאת באמצע שדה תירס, היא אתר קדוש.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון נובמבר 2013 של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק


להצטרפות למינוי »

תגובות