אמנות או נמות
"האמן" הוא רומן ביוגרפי שכתב קולם טויבין על הסופר הנרי ג'יימס. ג'יימס, שכתב כמה מהספרים הקלאסיים של המאה ה-19, מתגלה כאדם מאופק וסגפן שידע לכתוב אבל לא ממש ידע לחיות. יעל ישראל על ספר מדויק ומרומם נפש
הנרי ג'יימס האמריקני חי רוב חייו באירופה, נע על ציר לונדון-פריז-ונציה, וכתב מצד אחד על האנגלים ומצד שני על אנשי ניו אינגלנד, מכורתו, שסלד ממנה ומאנשיה. הוא היה אחד הסופרים הפוריים של תקופתו, ובין אמצע המאה ה-19 לראשית המאה ה-20 כתב המון סיפורים וספרים, שחלקם פורסמו בעיתונות בהמשכים, כפי שהיה מקובל אז. יצירתו נעה בין רומנים קלילים כמו "דייזי מילר", לבין יצירות פסיכולוגיות וחברתיות חשובות, כמו "השגרירים" ו"דיוקנה של גברת", לדעת רבים מהטובים שבספריו. לעומת השפע היצירתי הזה, בחייו הוא היה אדם מסויג וסגפן, שומר את עצמו לעצמו, כפי שהוא מצטייר ברומן המורכב של טויבין.
טויבין עצמו שומר לכל אורך הדרך על איפוק מחושב, כשהוא כותב את קורותיו של המאסטר הגדול. מצד אחד הוא משלב באיפוק הזה את אופי כתיבתו המאופקת של ג'יימס עצמו, ומצד שני זה מסייע לו להישמר מהגזמה ודרמטיזציה, שהרי חלק ניכר ממה שכתב מבוסס על השערות ודמיון. אז כדי לא להתפרע מדי ולהישאר צמוד לביוגרפיה של ג'יימס, האיפוק הזה היה נחוץ מאוד לרומן שלו, והוא גם תורם לו רבות, מלכד אותו והופך אותו למלאכת מחשבת. אין פלא שהספר קצר פרסים רבים, ובשנת 2004 היה מועמד לפרס "מאן בוקר", אף שלא זכה בסופו של דבר.
מי ששאל את עצמו מהיכן נולדו ספריו של ג'יימס או על איזה מודל בנה את גיבוריו המרתקים, ימצא לכך מענה ברומן. ההווה של הרומן מתרחש בחמש שנים בחייו של ג'יימס, בין 1895-1900, כשכבר היה אדם מבוגר ועייף, בתקופת ביניים בחייו היצירתיים, אחרי שמחזה שהעלה על במות לונדון נכשל. ובכל זאת הוא מצליח לשקם את הקריירה הספרותית שלו ולהגיע לשיאים ספרותיים חדשים, שמיקמו אותו בשורה הראשונה של הסופרים הקלאסיים בני המאה ה-19.

מתוך ההווה הזה, מפליג טויבין לילדותו ובחרותו של ג'יימס, לקשריו עם אביו שזלזל בו; ליחסיו התחרותיים והעכורים עם אחיו השתלטן ויליאם; על אחותו אליס שמאוד אהב ומתה בגיל צעיר יחסית מסרטן; על קרובת משפחה צעירה בשם מיני, שאישיותה העצמאית, הדעתנית והתוססת באה לידי ביטוי בדמויות של נשים אמריקניות צעירות ופמיניסטיות, כמו ב"הבוסטונים" או ב"דייזי מילר", וכן אל דמויות מפתח אחרות שאהב בסתר – גברים ונשים כאחד.
על פי טויבין, הומוסקסואל מוצהר בעצמו, ג'יימס לא חווה כנראה אהבה פיזית עם מושאי אהבתו, על אף שניהל מספר מערכות יחסים אפלטוניות. בצעירותו היה לו רע בשם הולמס, וטויבין מתאר את משיכתו ההומוסקסואלית הסמויה של ג'יימס לאיש הצבא הנאה והמרשים הזה, באותו לילה בו חלקו מיטה משותפת. גם בגיל העמידה חווה ג'יימס על פי טויבין משיכה לגבר צעיר ויפה, פסל בשם אנדרסן, וגם כאן היחסים נשארו בגדר אהבה מרחוק. והייתה גם סופרת אמריקנית בשם קונסטנס פנימור וילסון, אישה מקסימה, דעתנית ואינטיליגנטית מאוד, כפי שג'יימס
לצד אירועים משמעותיים אלו מתאר טויבין את חיי היומיום של הסופר: התערותו באצולת לונדון, נסיעותיו התכופות לוונציה שכה אהב, כאבים שסבל בכף ידו ולכן נאלץ לשכור לעצמו קצרן סקוטי שכתב בשקדנות את אשר הכתיב לו, או יחסיו המצחיקים והמעוותים עם סוכני הבית שלו, שכמעט השתלטו עליו בשל היותו אדם כה עדין, נדיב ומאופק.
ברומן, מצטייר ג'יימס כאדם שפחד מקרבה ואינטימיות, ולכן לא יכול היה לממש אהבה, לא עם אישה ולא עם גבר. הוא עצמו מזכיר דמויות אחדות מספריו: מיוסר, בודד, כמה לחברה אך מרחיק את מי שמנסה לגעת בו. אדם שלא הגשים את החיים עצמם, וכמו סופרים רבים חי מבחוץ, צופה בעולם ובחיים וכותב עליהם, אך נמנע מלחיות את חייו במלואם.
"האמן", קולם טויבין, בבל, 405 עמ', 2006