פרויקט הקולנוע הגדול: "קזבלן הוא סיפור על אהבה שמגשרת פערים"

על בסיס המחזה המצליח שכתב יגאל מוסינזון ביים יורם גלובוס את הסרט בכיכובו של יהורם גאון. הסיפור ידוע: קזבלן, עולה ממרוקו שגר בשכונה יפואית, מאוהב בבתו של ראש השיכון. אלא שהחיים לא פשוטים. יש מעמדות, יש עדות - ואין נישואים בין אנשים משני קצוות הקשת. ראש השיכון הפולני לא מסכים שבתו תצא עם מנהיג חבורת הבריונים המזרחי. העלילה עוד מסתבכת כשקזבלן מואשם בגניבה ומנסה להוכיח שמדובר בעלילה. סוגיית המתח העדתי, שהיתה בסיס לסרטים והצגות, מככבת פה - וההצלחה היתה פנומנלית: יותר ממיליון(!) כרטיסים נמכרו לסרט, אף שהאוכלוסייה היהודית בישראל מנתה אז פחות משלושה מיליון תושבים

שגיא בן נון | 11/4/2013 0:28 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שייקספיר עשה את זה עם "רומיאו ויוליה", בהוליווד עשו את זה עם "סיפור הפרברים", ויהורם גאון עשה את זה ב"קזבלן" של יגאל מוסינזון, והוא מסביר: "לכל ארץ יש סיפור שבו האהבה מנסה לגשר בין הקצוות או בין האנשים השונים במהותם, במשפחתם ובמנהגיהם, ובכל ארץ הסיפור יקבל לבוש והוויה אחרת. הדבר הזה תמיד עובד, תמיד נצחי ותמיד יהיה. 'קזבלן' זה סיפור על אהבה שמגשרת על פערים, על השנאה, על הקנאה ועל יחסים טעונים בני שנים שאנשים מרירים סוחבים איתם".
 
סיפור הפרברים כחול לבן.
סיפור הפרברים כחול לבן. "קזבלן" ארכיון

מהו הרגע העוצמתי ביותר שנותר לך מהצילומים?
"היה קטע בסרט שבו היו צריכים להביא המון ילדים לפזמון אחד. היה שם קרוואן, ומנחם גולן הבמאי אמר לי 'אתה תיכנס בדיוק לתפקיד שלך, כדי שהילדים לא יקפצו עליך, יתחילו לבקש חתימות ויפריעו לנו במהלך הצילומים'. וכך היה. נכנסתי, עברתי דרך ארוכה בין המון ילדים, והיתה בי איזושהי תחושה שאני לא בין החיים כי אף ילד לא כיבד אותי אפילו במבט. גם לא בהצצה. התעלמות מוחלטת, כאילו בהחלטה מגבוה לא להסתכל עליי. הייתי צריך לצבוט את עצמי כדי להאמין שאני נמצא במקום, ושהכל חי. הייתי ממש מבוהל".

"כשסיימנו את הטייק, מנחם הסביר לי שהוא אסף ילדים מכמה כיתות בבתי הספר הערביים ביפו, והם לא בדיוק מאזינים לתחנות הרדיו שלנו כך שלא ידעו מה זה 'רוזה' או 'לא אהבתי די'. לכן כניסתי לא הרשימה אותם באופן מיוחד".

לפני כחצי שנה העלה תיאטרון הקאמרי הפקה חדשה של "קזבלן", בבימויו של צדי צרפתי, בכיכובו של עמוס תמם. עד כה, כך מתברר, לא גאון ולא גולן צפו במחזמר. גאון מסביר כי הוא עסוק מאוד, אך גולן אומר כי הוא לא צפה בחידוש מתוך בחירה, וגם אינו מפרגן ליצירה: "לא הלכתי לראות את ההצגה כי היתה לי הרגשה לא נוחה מזה שאולי לקחו דברים מהסרט שלא היו באורגינל, למשל השיר 'רוזה רוזה', שאני הכנסתי לסאונד, וזה לא היה אף פעם במחזמר".

יהורם גאון צוחק כשהוא שומע את הביקורת של גולן על "קזבלן" המחודש, ושולח עקיצה לכיוונו של הבמאי: "באותה מידה אפשר להגיד למנחם גולן שהשיר 'רוזה' נכתב על ידי דובי זלצר וחיים חפר לאחת מתוכניות היחיד שלי. ומתוכנית היחיד שלי הוא אימץ את השיר לסרט. אף אחד לא ראה בזה פסול אלא רק משהו שיוסיף נופך. עיני לא צרה באף אחד".

לעולם לא נדע אם חלק שני של "קזבלן", לו היה מתממש, היה מצליח כמו הראשון.
"ישבנו עם יגאל מוסינזון הרבה מאוד פעמים כדי לעשות את החלק השני. "קזבלן" בוורסיה השנייה שלו היה אמור לחזור מארה"ב אחרי שירד מהארץ. ישבנו איתו שעות על גבי שעות, אבל זה לא הסתייע. אני חושב שבאמצע הכתיבה יגאל נפטר. בכל אופן, ברוב המקרים חלק שני לא מתקרב למקור".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום סרטים וקולנוע -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

עוד ב''קולנוע''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים