"רוחות קרות": דרמה חברתית-ביקורתית מרתקת
על רקע נופים מרהיבים, בין אלמנטים מערבוניים קלאסיים לתעלומה מרתקת, הסרט "רוחות קרות" מצליח הן לשמור על מתח לכל אורכו והן להעביר ביקורת נוקבת על ההיסטוריה של ארה"ב. בימוי חכם ומשחק מצוין מוסיפים דובדבנים לקצפת המושלגת // ביקורת קולנוע
רוחות קרות, במאי: טיילור שרידן

מה שמתחיל כסצנה רפואית מדעית על אבחון פתולוגי הופך במהרה לסצנה טעונה על הפתולוגיה של הבירוקרטיה הבלתי מתפשרת, מה שהופך את המותחן "רוחות קרות" לדרמה חברתית-ביקורתית מרתקת.

אפשר לומר כי הקולנוע האמריקאי נולד ועוצב ע"י ז'אנר המערבון. הסיפורים בו היו פשוטים. מראות המרחבים הפתוחים והעיירות הקטנות וחסרות החוק היו מרהיבים. תמיד היו היה ברור מי הטובים ומי הרעים, והצדק תמיד הוגש בסיום עם מנה גדושה ודרמטית של עופרת. הז'אנר, שהיה הפופולארי ביותר מאז ראשית הקולנוע ועד סוף שנות השישים, מיצה את עצמו, דעך וכמעט נעלם מן המסך, למעט מקרים בודדים לאורך השנים.
אחד האלמנטים המרכזיים של הז'אנר היה נוכחותם של קאובויים והאינדיאנים, כאשר כמה מן הסרטים היותר חברתיים ומורכבים שהציע הז'אנר, כמו למשל "המחפשים" (1956), "איש קטן גדול" (1970) או "לרקוד עם זאבים" (1990), ניסו לבדוק את ההשלכות של ההיסטוריה המערבונית של אמריקה, דרך יחסה לתושביה האינדיאנים. "רוחות קרות" לוקח את אותם אלמנטים קלאסיים של מערבון, ומערבב אותם מחדש במה שבקלות ניתן לתאר כמערבון מודרני. נופים פתוחים מרהיבים, עיירה באמצע שומקום, קאובויים, אינדיאנים וגורם המנסה להשליט חוק וסדר במקום שכוח אל – כולם בפנים.
אך "רוחות קרות" הוא לא רק מערבון מודרני אלה הרבה יותר מזה. כפי שהוא מתכתב עם ז'אנר המערבון, באותה מידה הוא גם מתקשר עם סרטי תעלומה ומציע מעין עלילה אגתה כריסטית מרתקת בשמורה אינדיאנית. סרטי תעלומה תמיד התמקדו בסביבה ספציפית, וניסו - לא רק לפענח את מקרה הפשע שהצית את הסיפור, אלא גם שאפו לחדור אל מתחת לפני השטח ולחשוף את האמת על הסביבה בה הוא התקיים. "רוחות קרות" הוא סרט המנסה לחקור לעומק, דרך גיבורת הסיפור שלו, סוכנת FBI צעירה ולבנה, את אורח חייהם של האינדיאנים המודרניים ואת היחס של הממשל לקהילה שלהם, יחס אותו הוא מציג כמעין פשע מתמשך בפני עצמו.

"רוחות קרות" מאמץ רעיון דומה לסרט "לב הרעם" (1992) אשר שיגר סוכן FBI אל שמורת אינדיאנים על מנת לחקור מקרה רצח. כאמור, זהו סרט שבנוי על אלמנטים מערבוניים הזוכים לעיבוד מודרני, כאשר האופן באמצעותו אנו לומדים על הקהילה האינדיאנית הוא דרך סיפור תעלומה מרתק.
על התסריט והבימוי מופקד טיילור שרידן, התסריטאי שמאחורי סרטי הפשע המצוינים "באש ובמים" (2016) ו"סיקריו" (2015). התסריט מצוין, מכיל דמויות מורכבות ומציע עולם עשיר של דימויים מעניינים. השיא הדרמטי של הסרט מפגיש באופן מספק בין שני הז'אנרים עליהם בנוי הסרט, בין המערבון לסרט התעלומה. הבימוי שומר על מתח לכל אורכו של הסרט וכולל מספר סצנות אקשן מפתיעות, קשוחות ביותר ועשויות לעילא. הצילום מרהיב ומציע שפע של צילומי נוף מרשימים. בכלל, מיקום הסיפור על רקע הנופים המושלגים, כמעין עולם שקפא ונשכח, מעניק תמונת רקע חדה וביקורתית לסיפור. הקאסט מעולה וכולל משחק מצוין של ג'רמי רנר וכימיה מוצלחת בינו לבין שותפתו לסרט אליזבת אולסן.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg