אדריכלות על סטרואידים: מה קרה לרם כרמי

הפרויקט האחרון שלו, מעון ראש הממשלה החדש בירושלים, התיר את הרסן והפך את האדריכל רם כרמי כמעט לאויב הציבור. מה קרה למתכנן הנועז שמרד בדור המייסדים? אחרי התחנה המרכזית בתל אביב, פרויקט "הולילנד פארק" בירושלים ותוך כדי שיפוץ בניין הבימה, גם הסמל של קהילת האדריכלים הפך לסמל לברוטליות ולכל מה שנגוע החברה הבזבזנית והשבעה

מיה דבש | 21/4/2009 16:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
רם כרמי בפרויקט רוזמרין בהרצליה פיתוח
רם כרמי בפרויקט רוזמרין בהרצליה פיתוח צילום: יהונתן שאול
המנופים במתחם הבימה בתל אביב פועלים כבר שנה וחצי במרץ, ספק יודעים על הדרמה שמתחוללת בעקבות האיש שבשמו הם פועלים. "כמה אירוני להיזכר עכשיו במאבק הציבורי שהתנהל כדי לשמר את היכל התרבות‭,"‬ כתבה האוצרת ומבקרת התרבות רותי דירקטור בבלוג האינטרנטי שלה. "מתברר שיש דרכים אחרות להרוס מבנה חוץ מאשר שיפוץ אגרסיבי. השכן האימתני הבימה יהרוס אותו ממילא בעצם נוכחותו‭."‬

רם כרמי, האיש שמשרטט את פניה של הסביבה הישראלית, הוא אחד האדריכלים המוערכים, אך גם השנויים במחלוקת. כל פרויקט שלו בשנים האחרונות משך אש: מתחם המגורים של "פרויקט רוזמרין" בהרצליה פיתוח, מתחם "המשתלה" בתל אביב - שתי שכונות סגורות ומכונסות שמפנות עורף למרקם העירוני - הם עוד דוגמה.

גם הפרויקט האחרון של פרופ' רם כרמי - המעון החדש לראש הממשלה בירושלים, הצית תבערה גדולה, מלווה בביקורת חסרת תקדים, שכמעט מחקה למעלה מ־50 שנות יצירה שלו במרחב הישראלי. הביקורת הפומבית שנמתחת על חתן פרס ישראל לאדריכלות, שהוגדר בשנת 2002 על ידי ועדת הפרס כמי שעושה "מאמצים בלתי נלאים בהובלת האדריכלות הישראלית לאופקים תרבותיים ואינטלקטואליים חדשים‭,"‬ מעוררת לא מעט שאלות, ובראשן - האם רם כרמי איבד את מגע הזהב? 
חשף את הבטון

כרמי ‭( 78)‬ הוא מן הבולטים והמשפיעים מבין האדריכלים הישראלים, וזאת מבלי לציין את שיוכו לאחת ממשפחות האצולה האדריכלית בישראל. אביו, האדריכל הנודע דב כרמי, הזוכה הראשון בפרס ישראל ב־‭,1957‬ בנה למעלה ממאתיים מבנים בתקופת היישוב ובשנות המדינה הראשונות, וביניהם היכל התרבות בתל אביב (עם האדריכל זאב רכטר ‭,(‬ משכן הכנסת ובית ועד הפועל בתל אביב.

אחותו, האדריכלית עדה כרמי-מלמד, שזכתה גם היא בפרס ישראל, בנתה בין השאר את בניין בית הספר לממשל ודיפלומטיה במרכז הבינתחומי בהרצליה ואת הקמפוס של האוניברסיטה הפתוחה ברעננה.

 

רם כרמי
רם כרמי צילום: יהונתן שאול
רם כרמי נולד בירושלים וגדל בתל אביב. הוא עבר מסלול צברי טיפוסי, למד שנה בבית ספר תיכון חקלאי בפרדס חנה, המשיך לתיכון חדש בתל אביב, ובמלחמת העצמאות נמנה בין מייסדי הנח"ל. "נכנסתי לעולם האדריכלות כ'צבר מעוצב' דרך שערי הטכניון בחיפה‭,"‬ העיד על עצמו בעבר, "אבל השערים היו צרים מדי‭,"‬ וכרמי פנה ללימודי אדריכלות בבית הספר של אגודת האדריכלים ה־AA בלונדון ‭1955)‬־‭,( 1956‬ שהוציא משעריו אדריכלים מובילים.

בשנים 1975־1979
היה כרמי אדריכל ראשי של משרד השיכון. בשנים אלה הצליח להזרים דם חדש בעזרת מספר רב של משרדי אדריכלים צעירים ששילב בפרויקטים ירושלמיים רבים בשכונות כמו רמות, גילה ומעלה אדומים. שמו של כרמי נקשר באדריכלות הברוטליסטית של שנות ה־60 וה־‭.70‬ הוא כתב עשרות מאמרים בכתבי עת מקצועיים ופרסם את הספר "אדריכלות לירית" בהוצאה לאור של משרד הביטחון, ‭.2001‬ הוא נשוי לרבקה כרמי־אדרי ולבני הזוג בן ושתי בנות. לרם כרמי שני בנים ובת מנישואים קודמים.

 "יש להבין את כרמי במסגרת האדריכלות הישראלית‭,"‬ אומרת האדריכלית כרמלה יעקובי, מרצה בכירה במסלול האקדמי של המכללה למינהל. "אם יש כאן דור של מייסדים־ילידים כרמי שייך אליו. הוא שייך לדור שיצר כאן את השוני בחשיבה, את המרד בדור המייסדים. הייתה לו העוצמה של ילידי המקום, אך גם ההשפעה הרבה של קבוצות האדריכלות שפעלו בחו"ל בשנים בהן למד שם. כשחזר לכאן הייתה לו היכולת להסתכל על מה שנעשה כאן בשנות ה־30 וה־50 ולייצר חשיבה ביקורתית על כל השיכונים של שנות ה־‭.50‬

 

הדמיית תוכנית בית ראש הממשלה
הדמיית תוכנית בית ראש הממשלה צילום: הדמיית מחשב
"דבר נוסף שאני יכולה לומר לזכותו הוא שבשנות ה־70 בבום הכלכלי שהיה אחרי מלחמת ששת הימים, כשהיה כסף לאדריכלות, הוא בחר להיות האדריכל הראשי של משרד השיכון. הוא עצר את כל העבודות שנעשו עד לאותה עת ופצח בסדרה של פרויקטים חדשים. אפשר להתווכח על העשייה, אבל לאדריכלות הייתה אז עוצמה היסטרית. בין השאר הוא שיתף הרבה מאוד משרדי אדריכלים צעירים חדשים בפרויקטים של משרד השיכון, מסמכים מאותה תקופה מעידים על יחס מאוד רציני של משרד השיכון לפניות של אדריכלים צעירים. אין ספק שלמגלומניה יש צדדים רבים.

"בקריטריונים שהמדינה הציבה לעצמה השכונות האלה היו הצלחה היסטרית ומגיע לו קרדיט על כך. שכונות כמו רמות, מעלה אדומים, וגילה העניקו בית להמוני אנשים - במחיר הפקעת אדמות והתעלמות מהכפר הערבי כמובן - והצילו את העיר מעוני מחפיר. דרך הפרויקטים האלה אפשר להבין את כוחה של האדריכלות כעמדה פוליטית‭."‬

 
בית המשפט העליון בירושלים
בית המשפט העליון בירושלים צילום: פלאש 90

אלא שכאן מסתיימות התשבחות, בדיוק ברגע שמגיעים לדבר על התקופה הברוטליסטית בחייו של כרמי. הברוטליזם באדריכלות שהיה אופנתי בארץ בין שנות ה־50 ל־80 התאפיין כאן בעיקר בשימוש בבטון חשוף וב"רטוריקת הכנות שמלווה אותה‭,"‬ כפי שמגדיר את הדברים האדריכל צבי אפרת, ראש המחלקה לאדריכלות ב"בצלאל‭."‬

בספרו "הפרויקט הישראלי" (הוצאת מוזיאון תל אביב לאמנות ) כותב אפרת: "הברוטליזם פרש בפני דור האדריכלים הצברים אופק חדש של מודרניזם לא מכניסטי או של בינלאומיות לא דוגמטית - העיקר לא באוהאוס, הסגנון התלוש ההסוואתי של ההורים‭."‬ בעיני כרמי, שהתייחס אל הבטון כאל "האמת החשופה של החומר" ואל עצמו ובני דורו כאל דור חדש, ישראלי, צברי, לא אינטלקטואלי ופיזי מאוד, השימוש בבטון העיד על כנות ואותנטיות.

הבימה שנת 2010
הבימה שנת 2010 הדמייה: עיריית תל אביב
 
ואילו בעיני צבי אפרת השימוש שעשה כרמי בבטון ובמיוחד זה שעשה בבית ספר עמל בתל אביב השריש כאן "נורמות של פירוק וגיבוב. אדריכלות לירית דלירית, מפוחדת כמו קמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים, מפחידה כמו התחנה המרכזית החדשה בתל אביב ומותשת מסטרואידים לחיזוק הזהות הלאומית‭."‬

"מרכז הנגב ובי"ס עמל הם פרויקטים שנראים מדהים בשחור לבן‭,"‬ אומרת יעקובי. "שחור לבן עושה הפשטה לכול. הצילומים מפתים בצורה בלתי רגילה - המקצבים של האור, התחושה שהוא באמת הופך ללירי. אבל בתוך הבניין החלל לגמרי לא נעים, הוא מאיים, אין בו תחושת נוחות. האור והצל כמעט אינם מורגשים. מרגע זה ואילך יש פער שנעשה יותר ויותר מוקצן בעבודתו של כרמי. ככל שהוא ודומיו בונים יותר מגה־סטרוקטורות, הקהילה הולכת ונעלמת‭."‬

השערורייה המרכזית החדשה

על פרויקט התחנה המרכזית החדשה נשפכו כבר טונות של דיו, הוא נחשב בעיני אדריכלים רבים למבנה הגרוע בישראל, שחלקם אפילו אינם מהססים לפני שהם מציעים להרוס אותו מן היסוד. דווקא לאדריכל שרון רוטברד, מחבר הספר "עיר לבנה, עיר שחורה" ותושב האזור, יש כדבריו "יחסי אהבה שנאה עם הפרויקט‭."‬

הוא אינו חושב שכרמי הוא האחראי הבלעדי למצב כיום ומבקש להתייחס לתחנה בהקשר המקומי שלה, נווה שאנן, דרום תל אביב. לדבריו "צריך לסגור באופן מיידי את תחנת האוטובוסים, לעצור ולהקפיא את תוכנית מתחם התחנות, להכריז על אזור יפו ודרום תל אביב כעל אזור עדיפות עליון בכל תוכניות ותקציבי העירייה לעשור הקרוב לפחות, לערוך מחקר היסטורי מקיף ויסודי על האזור, לערוך תחרות רעיונות בינלאומית לתיקון נווה שאנן ומבנה התחנה, להקים מבני ציבור ותרבות בדרום, לבנות מחדש את בית ספר ביאליק ובתי ספר נוספים, ולקיים דיון ציבורי ועירוני מעמיק על חלק זה של העיר ועל עתידו בתל אביב או מחוצה לה‭."‬

"מי צריך בכלל תחנה מרכזית כזו גדולה‭"?‬ מקשה יעקובי, "מי נוסע משם? זה רעיון כלכלי שצמח וצמח וכרמי הוא מהאנשים שנתנו לזה לגיטימציה. זה ניפוח הפרוגרמה בצורה לא אחראית. עבודה של יזם עירייה ואדריכל יד ביד. אפשר היה לפזר את המסופים בכל העיר. לא צריך היה לשים את זה בדרום העיר ולהוסיף חטא על פשע. אם רוצים נגישות לעיר צריך לעשות פיזור. זו דוגמה לאיך אדריכל יכול לנפח פרוגרמה עם עירייה שלא מבינה עניין ועם יזם שרק רוצה להרוויח יותר‭."‬

"ואגינה של ג'ורג'יה אוקיף"

האם זה איבר מין זכרי או חזייה? תוהה אחד הגולשים בקפה דה מרקר למראה התוכניות של בית ראש הממשלה. "זה מזכיר לי ואגינה של ג'ורג'יה אוקיף‭,"‬ אומרת אחרת. האסוציאציות המיניות פורנוגרפיות האלה אינן מקריות כנראה. במאמר שכתבה אסתר זנדברג ב"הארץ" היא מדגישה שהכתובת הייתה על הקיר. כרמי העיד על עצמו בספרו אדריכלות לירית כמי שמציב בראש מעייניו את הביטוי האישי.

"לאחר שחוויתי עשרות שנים של בנייה פרברית בעיר גנים, הגעתי להכרה שחלק חשוב מההנאות האנושיות זקוק לאדריכלות המציעה חסות ופורקן בדומה למעשייה‭"...‬ הוא כותב. "מעשייה שלא רק משקפת את המציאות החיצונית אלא גם את העולם הפנימי והמיתי ובכך פותחת לנו פתח אישי אל הלא מודע‭."‬ מן הפתח הזה של הלא מודע, אומרת זנדברג, יוצאות פתולוגיות אדריכליות.

זנדברג קוראת "להתגייסות של מקבלי ההחלטות בתחום התכנון, ועדות לתכנון ובנייה‭...‬קהילות האדריכלים שינקטו אמצעים כדי למנוע את מימושה של ההזיה הלירית הזאת לפני שתיהפך לבכייה לדורות‭."‬גם האדריכלית אורנה אנג'ל מדברת על קריסה של אמות מידה מוסריות וחברתיות. "בניין ראש הממשלה מעיד על כך שאיבדנו את הצניעות שלנו. אי אפשר לומר שרק כרמי אשם בזה, צריך גם להאשים את מי שאיפשר את זה. מוטב לנו שנתעשת ונחזיר לעצמנו ערך שנקרא צניעות‭."‬

היה ברור מהכנס (שהתקיים במדיטק בחולון לרגל יום האישה) שעמותת האדריכלים לא מתכוונת לעבור על זה בשקט. “זהו פרויקט פשיסטי. השותפות בין רם כרמי לבין אהוד אולמרט היא הרת אסון. כבר בפרויקט ‘הולילנד פארק’ אפשר היה לראות עד כמה הצירוף של השניים האלה הוא קטלני‭.”‬

"הולילנד פארק" - פרויקט אדריכלי שרם כרמי מעורב בו ומצליח להפיק מאדריכלים, היסטוריונים, אנשי תרבות ושאר אזרחים תמימים שנאלצים לצפות בו כמעט מכל זווית בירושלים פנינים והתחכמויות לשוניות משעשעות למדי - ממוקם בראש גבעה סמוך למלון "הולילנד" בירושלים. הוא כונה כבר ארבעה רובוטריקים שמחזיקים ידיים, אדריכלות על סטרואידים, אונס של ההר ומבצר ימי ביניימי.

"תסביכי אבן וסינדרום ירושלים" כינה את הפרויקט צבי אלחייני במאמר שכתב בסטודיו (גיליון ‭.(161‬ "זהו איבוד עשתונות וכל קנה מידה‭."‬ פרויקט "הולילנד פארק" שווק על ידי היזמים תחת הכותרת "שכונה פרטית לאנשים כמוך‭,"‬ אלא שלרוע מזלם לא היה די ביקוש לדירות.

"אנשים אוהבים לומר שרם כרמי אדריכל מצוין‭,"‬ אומרת האדריכלית אורנה אנג'ל, "תסתכלו לדוגמה על בית המשפט. אבל לדעתי בכל פרויקט שלו שאחותו מעורבת - הפרויקט יוצא טוב יותר‭ ."‬ההבדלים בין האחים נידונו בריאיונות שונים שנתנו השניים בעיתונות. אחד מהם אף הביא לקרע וגרם לנתק ביניהם לזמן מה, כפי שסיפרה עדה כרמי בריאיון שנתנה לדליה קרפל במוסף "הארץ‭."‬ אך מעניינת דווקא ההשוואה שעשתה כרמי בכתבה ההיא, בין האדריכלות שלה לאדריכלות שעושה אחיה.

"אני מנסה להיות אזרח שקט ברחוב. רמי יותר ספונטני ממני באדריכלות וסומך יותר על האינטואיציה שלו; אני הרבה יותר ביקורתית כלפי מה שאני עושה‭."‬ בהזדמנות אחרת כינה רם את האדריכלות של אחותו כ"מכופתרת יותר ומעובדת, וכל הזמן מודעת‭."‬"כל זה עומד להשתנות‭,"‬ מסכמת אנג'ל, "אנחנו נכנסים לתקופה שגוזרת עלינו שקיפות. בקרוב מאוד לא ניתן יהיה עוד להעביר תוכניות אדריכליות בצורה כזו".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אופנה-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים