על ישראלים, תכשיטים ומה שביניהם
מדוע אנחנו אובססיביים לתכשיטי כסף עם מלבן זהב? למה לא מוכנים לשלם פה הרבה על תכשיטים יחידים במינם? ומה הקשר בין תכשיט לציפור מתה (מה ששמעתם)? כמה שאלות חיוניות על תעשיית עדיי האופנה המקומית

בתערוכת "תכשיטי אופנה" שנפתחה השבוע בשנקר, אפשר לראות עד כמה ההגדרות של תכשיטי האופנה הן נוזליות, ואיך כל חומר יכול להפוך לעניד בעזרת המניפולציות המתאימות. בתערוכה התבקשו סטודנטים בשנה ג' למצוא תחליף יצירתי וזול לחומרי היוקרה, ועדיין ליצור תכשיטים שיעוררו תחושה שהם נדירים.
התוצאה: טבעת עשויה מנייר סופג למטבח (!) שעבר עיבודים וציפויים שונים, ונמתח על מסגרת כסופה בעלת מימדים ענקיים; טבעת מפלסטיק שחור שבתוכו מוטבעים חלקי שרשרות וינטג' ישנות; שרשרת שעשויה ממבחנות זכוכית עם נוזל דמוי דם בתוכן, ועוד ועוד.
התערוכה מריחה משאריות המחאה החברתית שהתחוללה אצלנו, מהחזרה לשורשים ולפשטות ולהערכה של אומנות ומלאכת יד; ויחד עם זאת מצליחה לאפוף את הצופה ביוקרה מקצועית ומדויקת.
"פעם אפילו לא היו מעלים על הדעת לענוד זהב וכסף ביחד, היום הכל אפשרי", אומרת ענת אבוקיה גרוזובסקי, אוצרת התערוכה.
"אנחנו מקנים לסטודנטים שלנו הרבה ידע במתכות ובחומרים, כדי שיהיו מסוגלים להפוך הכל להכל. זה מוזר לחשוב שרנה לליק, מעצב תכשיטים מהמאה ה-19, היה הראשון שהכניס פלסטיק ושנהב לתוך תכשיטים, ויצר בזמנו סנסציה בלתי נתפסת שהיכתה גלים. היום, לעומת זאת, הגיע אלי סטודנט שמצא ציפור מתה ברחוב, ורצה להכין ממנה קולקציה של תכשיטי אופנה".
אבוקיה גרוזובסקי, מרצה בכירה בשנקר, עבדה במשך 10 שנים כתכשיטנית עצמאית בפריז, במהלכן עיצבה וייצרה תכשיטים לגדולי המעצבים, ביניהם גם לבית האופנה של כריסטיאן לקרואה.
היא מחלקת את עולם התכשיטנות למספר קטגוריות: תכשיטי יוקרה - המיועדים לפלח אוכלוסייה מסויים שתמיד יקנה אותם; תכשיטי אופנה ONE OF A KIND; תכשיטים של רשתות אופנה; תכשיטי מסלול - שמעוצבים במיוחד עבור תצוגות אופנה, ומתאפיינים בגרנדיוזיות ובתחושה של שואו; ותכשיטי גלריה - תכשיטים חסרי סקס אפיל, שלא מנסים למצוא חן ולא מתפקדים בשירות של מעצב אופנה כלשהו.

במקביל למעמדם הבלתי מעורער של תכשיטי היוקרה, שוק תכשיטי האופנה התפתח למימדים עצומים, ואפילו הצליח להשפיע מבחינה עיצובית על תכשיטי היוקרה, שפוזלים באופן קבוע ופרנואידי לתכשיטי האופנה העדכניים. היום גם מי שקונה טבעת יהלום מצפה שיהיה בה טוויסט עדכני.
אלא שבארץ, יחסית לרוב מדינות אירופה וארה"ב, לא נלהבים לשלם סכומים של כמה אלפי שקלים עבור
אחת הסיבות לכך טמונה בזמינות ובמחירים הזולים של רשתות האופנה הגדולות. חברות אופנה כמו קסטרו, גולף או זארה מייצרות תכשיטים בדיוק באותו אופן שבו הן מייצרות בגדים בסין, ומציעות אלפי דגמים של תכשיטים זולים, טרנדיים ונגישים. אין בכך שום פסול, כל עוד מבינים בדיוק על מה משלמים ומה ההבדל בין סוגי התכשיטים השונים.
התחום שישראל מצטיינת בו, במפתיע או שלא במפתיע, הוא תחום תכשיטי הגלריה. גרוזובסקי: "בתחום של תכשיטי גלריה יש לישראל שם מאוד טוב בעולם, והרבה קניינים של בתי כלבו יוקרתיים ובעלי בוטיקים נחשבים מגיעים לכאן, כדי לקנות קולקציות שלמות של תכשיטים מהז'אנר הזה. זאת, בניגוד לתחומים אחרים של תכשיטים בארץ, שמתאפיינים, לצערי, בהרבה מקרים, ברמת גימור נמוכה".
יואב מילר, מרצה בשנקר, דווקא אופטימי: "בתחום של תכשיטי אופנה אנחנו בהחלט במגמת שיפור. אפשר כבר לראות הסתכלות לא מקומית, הסתכלות יותר רחבה של מעצבים ישראלים שעובדים בארץ בתחום". לדבריו, האלמנט הישראלי ביותר בתחום התכשיטים הוא תכשיטי כסף עם מלבן זהב. "זה משהו מאוד ישראלי. הייתה תקופה שכמעט לכל מעצב ישראלי היה לפחות פריט אחד בקולקציה שעונה על ההגדרה הזאת".

מה קורה במדינות אחרות?
גרוזובסקי: "הייתי אומרת שבצרפת הדגש הוא על תכשיטים קטנים ומעודנים, בניגוד לאיטליה, שם הכל הרבה יותר גדול. האיטלקים מאוד אוהבים נראות ושטאנצים גדולים, תראי לדוגמה את התכשיטים של פראדה.
"בארה"ב אפשר למצוא שוק מאוד זול של תכשיטי זהב, בעיקר בבתי כלבו גדולים. במקביל, בבוטיקים בניו יורק ובלוס אנג'לס יהיו תמיד תכשיטי אופנה יוקרתיים ומתוחכמים, למרות שהאמריקאים לעולם לא יובילו בתחום הזה.
"גם מהסינים לא תגיע שום בשורה רלוונטית. מעט ההבלחות שיש בסין בתוך ים ההעתקות הן ממש חסרות טעם. בסופו של דבר - בתכשיטים, כמו בבגדים, בהוט קוטור נקבעות המגמות המובילות. שם מושקע הכסף הגדול בפיתוח הרעיונות, ומשם יוצאת הבשורה".
תערוכת תכשיטי האופנה פתוחה לקהל עד 13 בדצמבר בגלריה ע"ש לורבר, רחוב ידע עם 8, רמת גן.
