הנה פתחתי חלון: הכוח העצום של חלונות הראווה

חשבתם שחלון ראווה הוא פשוט מקום שבו מניחים בגדים על בובות? חשבו שנית. מדובר במרחב יצירתי חסר גבולות, שבו יוצרים עבורכם עולם ומלואו - בתקווה למכור עוד פריט. ככה עושים את זה

לילך פאר | 13/10/2012 2:48 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כמה פעמים קרה לכם שהלכתם ברחוב או שהסתובבתם בקניון, ומצאתם את עצמכם נעצרים מול חלון ראווה מרהיב, ואפילו נכנסים לחנות וקונים - אף שזו לא הייתה כוונתכם המקורית? זה לא קרה לכם בלי סיבה. פעמים רבות חלון הראווה מכריע אם תבחרו להיכנס לחנות מסוימת, או לדלג עליה ולעבור לחנות הבאה. חלון הראווה הוא הפנים של החנות, האג'נדה והמניפסט של החברה; ההתקשרות הראשונית שלנו, הצרכנים, עם המותג. הוא מסמן לנו שעל אף שעכשיו קיץ, אנחנו מתקרבים לסתיו, ומכריז בפני כל עובר ושב מהם הטרנדים הנוכחיים, הצבעים הלוהטים, אורך החצאיות וגזרות הג'ינס העדכניות לעונה הבאה.

כמו יצירת אמנות. חלון ראווה של לואי ויטון
כמו יצירת אמנות. חלון ראווה של לואי ויטון גטי אימג'ס
 
בשנות השמונים הבגדים בחלונות הראווה היו תלויים מהתקרה על חוטי דיג שקופים. במקרה הטוב, הייתה מוצבת במרכז החלל בובה חסרת הבעה, לעתים קרובות דהויה ובלויה משימוש יתר. היום בובות החלון הן בעלות תווי פנים ואופי כמעט אנושיים, מתהדרות בשיער טבעי ואיפור מעודכן, בעלות הבעה של צחוק או בכי, ולפעמים נדמה שבעוד רגע הן עלולות לנוע לעברנו. בתעשיית האופנה הבינו שלא מספיק להראות את הבגד - צריך לספר סיפור, למכור קונספט. במילים אחרות, צריך ליצור חלון ראווה מקורי ומלהיב, כזה שיעורר אצל הלקוח סקרנות לגבי המותג, ויגרום לו להיכנס לחנות.

בחו"ל חלונות ראווה רבים לא רק גורמים לך לעצור בדרך, אלא הם עוצרי נשימה ממש. בכל פעם מחדש אני מוצאת את עצמי נעצרת ומתמוגגת מול חלון מרהיב זה או אחר, ולעתים אף נכנסת לחנות, ומקווה שאוכל להרשות לעצמי לקנות פריט כלשהו. חלונות הראווה של המותג הפריזאי "לנוון", למשל, נראים כלקוחים מסצנה של סרט, כל פעם סרט אחר. בינואר האחרון הם נראו כמו פריימים מסרט אימה, במרץ הם עברו למוד סקסי בארומת סאדו-מאזו, וביוני התמלאו בהומור אינטליגנטי.

בחלון של חנות מותג היוקרה "מוסקינו" בניו יורק ראיתי פעם בובה שהועמדה כאילו היא מוציאה כסף מהכספומט, בסיטואציה שנדמתה אמיתית לגמרי, כולל שטרות של כסף. במקרה אחר, הציבו בחלון החנות בלנדר ענק בגובה של שני מטר, ובתוכו פירות ענקיים העשויים מפלסטיק קשיח. במרכז הוצבה שמלה מדהימה בצבע אדום עם נקודות שחורות, שסימלה כמובן תות - חלק ממשקה הפירות שבדרך. אין ספק שלחלון יש משקל רב בבניית תדמית היוקרה של בית האופנה, ובכל חלון כזה מושקעים אלפי דולרים רק בכדי למשוך תשומת לב.
גטי אימג'ס
תדמית יוקרתית. חלון ראווה של רשת פרינטמפ בפריז, חג המולד גטי אימג'ס
תאורה חמה או קרה?

גם בארץ מתחילים להבין כי לחלון ראווה יש כוח. הוא הפנים של החנות, ובעידן התחרות הקשה על תשומת לב הלקוח ועל כיסו, צריך לגרום לו לעצור. רשת חנויות סטימצקי משתמשת בטיפוגרפיה של אותיות כחלק מתפאורת חלון הראווה, שמתארת מה משמעות המילים כשהן נרקמות לאט ובעבודת נמלים. החנויות של מותג האופנה "קום איל פו" משדרות מסר חברתי פמיניסטי.

נושאים מגוונים. חלון ראווה של שופרא בתל אביב
נושאים מגוונים. חלון ראווה של שופרא בתל אביב יח''צ
חלונות הראווה של מותג הנעליים "שופרא", המעוצבים על ידי בשמת ענתבי ונעה ארמן, מוקדשים לנושאים מגוונים: מסיטואציה של סרט, דרך מזג אוויר ועד להתמכרות נשית כמו קניית נעליים (כמובן). חלונות הראווה של רשת "פקטורי 54" ושל המותג הבינלאומי "דיזל", שמעוצבים על ידי אלון פישמן, משדרים כוח ועוצמה. הבובות בהם נראות יציבות, חזקות ומשפיעות. הדגש הוא בעיקר על הבגד, שיוצר תשוקה להידמות לדמויות בתפאורת החלון.

בשנים האחרונות אנחנו עדים לאלמנטים עיצוביים נוספים בחלונות הראווה, כמו הצילום והדפוס הדיגיטלי, שמשלימים
את התמונה או משמשים כרקע, ולעתים אף עומדים במוקד תשומת הלב. בחלונות ראווה של מותגי אופנה ניתן לראות פנים גדולות של דמות, בדרך כלל דוגמנית, ולידה את הבגד וכל האביזרים הנלווים ליצירת המראה המושלם.

אפיק נוסף לבניית חלון ראווה אטקרטיבי הוא עיצוב התאורה. לתאורה יש תפקיד חשוב: היא מכתיבה את האווירה של החלון. תאורה יכולה ליצור דרמה, למקד את המבט לפריט מסוים, או ליצור הצללה ולהגביר את אשליית התלת ממדיות של הדמויות בחלל. יש חשיבות עליונה לצבע התאורה, לטמפרטורה שהיא יוצרת, ואם היא תאורה חמה או קרה.

יח''צ
גם לעיצוב התאורה יש תפקיד. חלון ראווה של נעמה בצלאל בתל אביב יח''צ

לאחרונה הוזמנתי לתת ביקורת במעמד הגשת פרויקטי הגמר של קורס עיצוב חלונות ראווה בשנקר. הבוגרים התבקשו לעצב חלון שיבטא את הטרנדים של חורף 2013. כסטודנטים הם אינם מחויבים לעמוד בסטנדרטים של מותג מבוסס הפונה אל הממוצע הרחב של הקהל, וכך נוצרו עבודות מרשימות. למשל עבודתה של פולינה בלנקי, שבנתה חלל של שירותים ציבוריים עם כיתובים וגרפיטי, שמבטאים את המחאה האישית והפמיניסטית שלה. בהתאמה, גם הבובה נראית ולבושה כטינאייג'רית.

יח''צ
עבודות מרשימות. משמאל בכיוון השעון: יצירות של פולינה בלנקי, חני אורן, הדס בינט וקארין נייבידל יח''צ

עבודה מרשימה אחרת הייתה של קארין נייבידל, שיצרה מראה חורף אירופאי נכסף ומושלג, והציבה במרכז בגד בצבע בורדו עם כל האביזרים הנלווים למראה מושלם - ללא שימוש בבובה. המראה שנוצר הינו חורפי וקסום, אך גם חמים ומזמין. הסטודנטית חני אורן החליטה להוציא את האשה המוסלמית אל החופש. אורן יצרה טפט שחור-לבן, ודמות נשית עוטה רעלה שחורה המסתירה את פניה מחד אך חושפת את שדיה מאידך, שני בלונים מנופחים. מעין תערובת של שחרור גופני נשי ומיני, לעומת סגירות פונדמנטליסטית איסלאמית.

אז בפעם הבאה שאתם עוברים מול חלון ראווה, עצרו רגע ונסו להבין ולרדת לפרטי הסיפור. דמיינו עולם ומלואו - עולם שנבנה במיוחד בשבילכם.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אופנה-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים