כבוד השופטים: ביקור בית אצל המעצבים טל ירון וברברה ברזין

אחרי שתכנן את מקומות הבילוי הכי שווים בתל אביב מעצב הפנים ירון טל מתכונן לקרוע את הצורה למתמודדים ב"הבלוק". גם למעצבת ברברה ברזין יהיה מה להגיד. קבלו הצצה לחיים של שופטי הריאליטי החדש

לרה רוטר | 2/6/2009 16:14 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ההורים של ברברה ברזין לא הותירו לה ברירה. שניהם, כילידי רוסיה שזכו לחינוך נוקשה מינקות, הודיעו לבתם כבר בצעירותה שאת הבית היא עוזבת עם מקצוע. כדי שהגזירה לא תישמע רעה מדי, הם השאירו לה שלוש אופציות: אינג'ינר, אינג'ינר או מהנדסת. ברברה, מצידה, החליטה כבר בגיל חמש שהיא רוצה להיות אדריכלית פנים, ובהמשך היא אכן פקדה שורה של מוסדות לימודיים נחשבים, לרבות תיכון טכניקום בגבעתיים - שם למדה שרטוט טכני וארכיטקטורה, בית הספר לעיצוב פנים וארכיטקטורה "הסדנא" - ממנו יצאה עם תואר ראשון בהצטיינות, ופנתה ללימודי עיצוב פנים באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה.
 
ברברה ברזין
ברברה ברזין צילום: אריק סולטן
היום, דווקא בעודה ישובה על כס השופטת בריאליטי השיפוצים החדש "הבלוק" (שבת, ‭,21:00‬ ערוץ ‭,10‬) היא מבטלת בהינף יד את שורת המסגרות היוקרתיות האלה. "אז למדתי, אז מה‭,"?‬ היא תוהה, "אבא שלי רצה שאלמד, אז למדתי והוא שפך על זה כסף. תביני, שום דבר לא יצא לי מהלימודים האלה. יצאתי מהם מפגרת באלכסון. כשסיימתי, בכלל לא ידעתי איך לדבר עם לקוחות, עם קבלנים. את הלימודים האמיתיים שלי עשיתי במשרדים שעבדתי בהם בפועל, אצל עדה כרמי מלמד, רם כרמי ואורלי שרם. הם המורים האמיתיים שלי‭."‬

לנוכח הגישה הזו, הקימה ברזין ‭(49)‬ לפני 13 שנה, ביחד עם רקפת שוהם, את "סטודיו ברזין־שוהם" בשיטת "השוליה והאמן‭."‬ אצל צמד המעצבות הלימודים לא נערכו בצורה פרונטלית בכיתה, אלא התלמידים צוותו ישר לפרויקטים של עשייה בזמן אמת.

במרוצת השנים תכננה ועיצבה ברזין המון בתים ובתי עסק ‭")‬אני לא רוצה להגיד מספר, בקבלה אומרים שהברכה נמצאת בנסתר, אז אין צורך להתרברב‭.("‬ הפרויקט הראשון עליו הייתה חתומה כעצמאית היה בית פרטי, שזכה לכתבה ראשית באחד ממגזיני העיצוב המובילים בארץ.

"באותו שבוע שבו נולדה בתי שני רוז אלבז (היום בת ‭,(16‬ פתחתי תיק במס הכנסה והפכתי לעצמאית. קפצתי למים עמוקים וחשבתי שזה יהיה מאוד מפחיד, אבל אני חייבת לציין שאני ממש נהנית. בעקבות הבית הראשון שעיצבתי הגיעו אליי הרבה פניות. שלוש, ארבע ואפילו שבע שנים אחרי שפורסמה הכתבה על הבית הזה, הגיעו אליי אנשים ששמרו את הכתבה וחיכו ליום שבו יקנו בית כדי שאני אעצב להם אותו. זה מדהים, אני לא יכולה להסביר את זה‭."‬
"הברכה נמצאת בנסתר" צילום: אריק סולטן
כל שבועיים בערך אני עושה שיפוצים

 יום העבודה של ברזין, שלפעמים נראה שיש לה הרבה יותר ממנוע אחד שמניע אותה, מתחיל בשעה חמש בבוקר. כל הסטז'רים שלה מתכנסים בביתה ומשם יוצאים לפיקוח על הפרויקטים השונים. בתשע בבוקר היא כבר מלמדת בסטודיו שלה עד השעה שלוש וחצי אחר הצהריים, ואחר כך יוצאת לפגישות בבית או בסטודיו ולהרצאות. כשהיא כן בבית, מודה ברזין, הוא רוב הזמן במהומה ‭")‬באים לכאן תלמידים, אנשי מקצוע, לקוחות. כל הזמן יש כאן בלגן‭,("‬ ועם זאת המעון נותר צנוע יחסית - ארבעה חדרים וגג ברחוב שקט ברמת גן.
 

השולחן בסלון
השולחן בסלון צילום: אריק סולטן
חדר השינה של ברזין מצוי במפלס העליון, ליד גג עם גינת חסות אורגניות. במפלס התחתון מצויים חדר השינה של שני רוז, חדר האורחים, המטבח, הסלון וחדר השירותים שגודלו ויופיו משתווים לשאר הבית. "אל הבית הזה הגעתי לפני 14 שנה ועיצבתי אותו מההתחלה ועד הסוף‭,"‬ מספרת ברזין, "יש הרבה ברברות בתוכי, וכשתכננתי את הבית שאלתי את עצמי איזו ברברה אני רוצה להציג. החלטתי שאני רוצה להציג ברברה צבעונית, מפתיעה, נראית ולא נראית - וגם מצחיקה. אז אפשר להגיד שבבית שלי יש צבע, הפתעה והומור, אבל עדיין, כל שבועיים בערך אני עושה שיפוצים. הקטע בבית שלי הוא דווקא משחקי התאורה שיצרתי. למשל בסלון, שהוא לא מאוד גדול אבל נשקף ממנו נוף עצים מקסים, החלטתי להציב על הקיר החיצוני שלו שני ספוטים שיאירו את הנוף גם
בלילה, וכך תימשך תחושת המרחב גם בשעות החשיכה. את לוקיישן המגורים שלי בחרתי בהתאם לאופן בו גודלתי. אני באה מבית צנוע שהיה בו הרבה ערך לעבודה, לאהבה וללימודים, וכך גם רציתי לגדל את הבת שלי. שני רוז הייתה בת שנתיים כשהגעתי לכאן, ולכן לא רציתי לגור בסביבה מנצנצת שמעריצה מותגים, כי את מה שמנצנץ צריך להרגיע‭."‬

עיצוב בשביל ברזין, אם עוד לא ניחשתם, גם הוא חגיגה. "אצלי בבית הכול חגיגי, אפילו פח האשפה. עיצוב עוסק באנשים כשהם במיטבם; הוא עוסק בצבעים, באהבה ובחלום הנשגב של לקנות בית. מבחינתי, זה המקצוע שהכי קרוב לאלוהות, לבריאה וליצירה אינסופית שנעשית מתוך שמחה עצומה‭."‬ אבל מה שברזין ממש לא יכולה לסבול, זו הזילות שהשתלטה בשנים האחרונות על המקצוע החגיגי שלה.
 
חדר השינה של ברברה
חדר השינה של ברברה צילום: אריק סולטן
מתחרי "הבלוק‭,"‬ לתשומת לבכם. "עיצוב פנים זה משהו שצריך ללמוד בצורה רצינית ויסודית‭,"‬ היא מסבירה. "אדריכלית טובה היא אישה טכנית, סוס עבודה בלגי: היא צריכה להבין בחשמל, באינסטלציה, לעמוד בתקציבים, להיות ממוקדת וחרוצה, צריכה לדעת איך להפוך כל משבר להזדמנות, לדעת לנהל צוות ולעמוד במצבי משבר ולחץ. זו לא, כפי שנהוג לחשוב היום, דווקא זו שיש לה טעם טוב או זו שיודעת להתאים את הווזה לווילון - זה לא הופך אישה למעצבת. עיצוב פנים זו לא תפאורה ולא הלבשה של בית. אני ממש במסע צלב למיצוב המקצוע שלי למקום הראוי לו. מעצבת פנים היא זו שיודעת ללכת מכות עם הקבלנים וזו שיודעת לעשות תוכניות מבחינה טכנית. לא עושים בית 'טרנדי‭,'‬ כי טרנדי יוצא תוך שנה מהאופנה. גם לא  עושים בית 'יפה‭,'‬ כי מתי זה יפה, בשנת ‭?2009‬ ואחר כך מה? תשימי שלט 'הבית הזה היה יפה בשנת ‭.'?2009‬ בית עושים נכון, מתאים, פרקטי ובנוי לתחזוקה שוטפת ונוחה. אם צריך לעשות סנפלינג כדי לנקות אותו, אז הוא קקה בלבן‭."

מלך החלל

ה"איש הרע" השני של "הבלוק" הוא ירון טל. בין רחובותיה המפויחים של תל אביב ניצב לו, אי שם במזרח העיר, הסטודיו של מעצב הפנים העולה. לאחר שעוברים דרך דלת הברזל הכבדה המפרידה בין החוץ לפנים, ניצבים מיד בחלל קריר ומעט חשוך, שמאגד בתוכו המון יופי וחמימות.
 

ירון טל
ירון טל צילום: אריק סולטן
טל ‭,(42)‬ בוגר בצלאל במגמה לעיצוב גרפי, הגיע אל חלל הסטודיו הנוכחי לפני כשנתיים. לפני כן נדד הסטודיו בין רחובותיה של תל אביב, כשהסטודיו הראשון היה בביתו של טל ברחוב פלורנטין. ‭15"‬ שנה אני כבר בתחום עיצוב הפנים. הנדידות של הסטודיו התרחשו בכל פעם שהחלל הפך קטן מדי להיקף העבודה שהייתה לי באותה תקופה. כשהגעתי ללוקיישן הנוכחי של הסטודיו, בעצם הגשמתי חלום ישן, כי תמיד חיפשתי מבנה ששימש קודם כמקום בילוי. אני לא רוצה שהסטודיו שלי ייראה כמשרד, אלא שיהיה חלל חווייתי בלתי מגביל‭."‬

החלל פרוש על שתי קומות מלבניות ורחבות ידיים. בקומת הכניסה ממוקם חדר העבודה ובו עמדות עבודה מרווחות פרי עיצובו של טל. הקומה העליונה שקטה יותר ומכילה חדר שירותים, חדר ישיבות ואת המשרד של טל. כל פינה בסטודיו היא תמונה בפני עצמה, כאשר האוספים של ירון, אותם החל ללקט משווקים שונים בעולם כבר בגיל ‭,16‬ מהווים את גולת הכותרת.

"יש לי אוסף של צעצועים ישנים, קופסאות פח, שלטי רחוב עתיקים, שלטי עירייה, אוסף של כוסות בר שירשתי מדוד של אמא שלי שהיה מלח, ואפילו מונה של מונית ישנה שאני משער שהוא אחד הפריטים היקרים יותר שיש כאן. אבל החיבה היתרה שלי היא לשלטי רחוב, שלטי פרסומת ולשלטי עירייה של פעם - דברים שהיו ואינם עוד‭."‬

הריהוט בחללים השונים מגוון: יש כאלו שטל עיצב בעצמו; אחרים נאספו על ידיו, כמו שולחן נגרים ישן שלקח מנגרייה שנסגרה, או שולחן שרטוט שמצא זרוק ברחובות פלורנטין; ויש גם רהיטים חדשים שרק נראים ישנים.

אין לי סבלנות להתעכב על צבע הטפט

העיצוב של הסטודיו הוא אקלקטי. "אני יכול להביא מחר וספה ישנה, להציב אותה בחלל הסטודיו וזה יעבוד. מאידך, אני יכול גם להביא רהיט שהוא פיין, וזה יעבוד באותה מידה‭."‬ ובכל זאת, היד של ירון, שמסדרת ומארגנת הכול ליחידה אחת מורגשת גם היא בכל פינה.

בית הקפה פלומה פיקאסו הוא הפרויקט הראשון של טל, אליו הגיע ללא כל ניסיון קודם בתחום עיצוב הפנים. "מגיל שמונה בערך רציתי לעבוד דווקא במשרד פרסום, כי הייתי בטוח ששם אני אגשים את עצמי. בתור ילד ממש לא שיחקתי כדורגל, אלא הייתי יושב בבית וממציא פרסומות, מעצב
שלטי פרסום ומדמיין שאני קופירייטר. הייתי ממציא מותגים שלא היו קיימים בכלל, והייתי מאוד יסודי במשימה. אני זוכר שהייתי מכתת רגליי למשרדי פרסום ואומר להם שאני רוצה לעבוד שם. רובם סירבו לי בנימוס, אבל מיקי בר מ'באומן בר' נדלק על הילד ההזוי הזה ולקח אותי תחת חסותו. הייתי מגיע למשרד, יושב וצופה בו מהצד‭."‬
 

אוסף הצעצועים של טל
אוסף הצעצועים של טל צילום: אריק סולטן
אחרי הצבא הגיע טל לבצלאל, "‬כשכבר בשנה השלישית ללימודים החל לעבוד כארט דירקטור במשרד הפרסום "שמלוק רבן‭,"‬ ובמקביל גם ניהל את בית הקפה פלומה פיקאסו ברחוב הירקון בתל אביב.

"שנתיים הייתי ב'שמלוק רבן' ואז פוטרתי בעקבות ריב על קטע קריאטיבי עם מנהל המשרד. הריב הזה היה הדבר הכי טוב שקרה לי, כי אז הבנתי לראשונה שהאורגזמה שלי לא מצויה בתחום הפרסום. באותו הזמן, המנהל של פלומה פיקאסו תכנן לפתוח בית קפה נוסף, ומיד אמרתי לו שאני מעצב את זה. התחלתי לעצב את 'פיקאסו' מתוך אינטואיציה ובלי שום רקע מקדים, וממש ממש נהניתי‭."‬

הפידבקים לא איחרו לבוא, וכך גם פרויקטים גדולים יותר. טל, בצלו של האח כוכב הטלוויזיה, מצא את עצמו פוצח בקריירה חדשה כמעצב פנים. "זו הייתה תקופה מאוד קשה‭,"‬ הוא נזכר, "לא ממש ידעתי מה קורה איתי, אבל מאידך כל הזמן זכיתי לפידבקים מטורפים ופניות הולכות וגדלות. זו הייתה האקדמיה הטובה ביותר שלי, ותוך כדי הפרויקטים האלה, למדתי את המקצוע: חרשתי אצל בעלי המקצוע שעבדו על הפרויקטים שלי ושאלתי אותם הכול. זה לא היה קל, לא ראיתי את הבית בכלל. אבל היום אני יודע להיות נגר, מסגר וכל מה שאני רוצה, תודות לארבע השנים הראשונות שלי בתחום‭."‬
היום כולל הרזומה שלו למעלה מ־150 ברים, מסעדות, בתי קפה ומלונות שעל עיצובם הוא חתום, ביניהם: בתי הקפה של מקס ברנר‭,‬ מלונות  דן פנורמה  בחיפה, קיסריה ותל אביב, המסעדות של שף שגב משה בהרצליה וברמת החי"ל, רוטשילד'ס קיטשן,  קיוטו  וקפה  לנדוור בתל אביב, הבר  מרפיס בהרצליה ורבות מחנויות הספורט וההלבשה בקניון עזריאלי.
 

אוסף הכוסות
אוסף הכוסות צילום: אריק סולטן
"אני אחד שקולט ופולט ללא הרף. אני עובד מהר. אופי העבודה כשמעצבים בית פרטי או עסק הוא שונה. לבית פרטי צריך המון סבלנות, צריך לבוא בדין ודברים עם בעלי הבית כל הזמן. בית זה מקום לחיות בו, בעוד מקומות בילוי מעניקים חוויה קצרת מועד. עסקים צריכים ביצוע מהיר, וזה מה שמתאים לי ומה שאני טוב בו. אני מייצר חוויות. בתים אני עושה רק לאנשים שממש זורמים איתי. אני אדם תזזיתי, אין לי סבלנות להתעכב על צבע הטפט. בזמן שלוקח לעשות בית אחד, אני עושה שישה בתי קפה.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אופנה-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים