בסט ביי: מכירות פומביות הן טרנד גם אצל צעירים
לא רק לאריסטוקרטים: מכירות פומביות הפכו לטרנד לוהט בקרב צעירים שרוצים לשדרג את הדירה בזול, להתחדש בצמיד וינטג' ייחודי או סתם להתענג על הריגוש שבחוויה
נדמה כי החידוש באופנה ובעיצוב כיום טמון פחות במה שממציאים ויותר בדרך בה הדברים מתחברים זה לזה. בזכות הטרנד הבולט של המאה ה,21- לפיו הכול הולך, מיקס אנד מאץ' בין פריטים בעלי ערך כספי נמוך וגבוה נחשב לגיטימי לחלוטין, למשל שמלת וינטג' שמצוותת לנעליים שקנינו ב"זארה" או שעון יוקרתי הזוכה לרצועת פלסטיק זולה. אופנה זו מכתיבה במובנים רבים את תמהיל הפריטים המגוון שתמצאו כיום במכירות פומביות, שהופך אותם לאירוע עממי יותר מאי פעם, בו ניתן למצוא פריטים כמו ארנק של "גוצ'י" במאה דולר לצד ציורים של ראובן רובין במאות אלפי דולרים.
"גילינו שהקהל הישראלי שמגיע למכירות יכול למצוא עניין ברדיו בקליט משנות ה30- וגם בשטיח אפגאני ישן המוצג לצדו," אומר יריב אגוזי מגלריית "אגוזי," המתמחה במכירות פומביות. "התחילו להגיע למכירות פומביות מעצבי פנים שקיבלו הוראה מהלקוחות שלהם למהול את הסלון האריסטוקרטי בפריטים קלילים יותר, ומשלבים בין עיצובים יוקרתיים לרהיטים עתיקים ומנורות רטרו בלי שום בעיה."

תוכניות טלוויזיה כמו "כסף בעליית הגג" או "מופע ענתיקות בדרכים" הבריטיות (המשודרות אצלנו בערוץ ,(BBC מעלות גם הן את קרנן של המכירות הפומביות. הראשונה מוציאה לפועל את החלומות הקטנים של האנשים הפשוטים: מי מאיתנו לא חלם למצוא אוצר המתחבא בקופסה קטנה שהשאירה לנו דודה רחוקה? צוות

המיתון הכלכלי שינה אף הוא את חוקי המשחק בעולם האמנות. העשירים, אמנם, תמיד יקנו ויירשו אמנות יקרה, אך המשבר הכלכלי הכריח רבים ברחבי העולם למצוא פתרונות מיידיים כדי לעמוד בחובות ובתשלומים. "אנשים הפסידו כסף ונאלצו למכור חלק מהאוצרות המשפחתיים כדי לממן את ההפסדים שלהם," מסביר אגוזי. "וכך, אם עד היום לקוחות מתחום ההייטק רשמו צ'קים במאות אלפי שקלים בלי למצמץ, היום מגיע קהל מגוון וצעיר יותר, עם תקציב מוגבל, שמחפש איכות במחירים צנועים."
מעבר לערך האספני שמושך את הקהל המבוסס, הקהל הצעיר מגיע למכירות פעמים רבות במטרה לעצב את הבית בפריטים ייחודיים במחיר אטרקטיבי, בזכות העובדה שרוב העתיקות ופריטי הווינטג' מגיעים לבתי המכירות מעיזבונות וירושות.
זה לא מקרי, אם כן, שבעשור האחרון רואים בישראל יותר ויותר בתי מכירות פומביות מסוגים שונים, בהם "קולקשיין" התל אביבי והחדש יחסית, לצד מוסדות ותיקים כמו "תירוש" ההרצלייני ו"שורשים", שאף מפעיל בית ספר לאספנות והערכת אמנות ועתיקות.
הקהל הצעיר אולי לא ימהר להשקיע 5,000 דולר בציור של נחום גוטמן, אבל הוא יחפש פריטים מעוצבים ושמורים, בעיקר תכשיטי וינטג' ופריטי רטרו לבית. "מגיע למכירות קהל מגוון של מעצבי פנים ואופנה, אנשי תקשורת והייטקיסטים, והם קונים הכול: ממאפרות ישנות משנות ה50- ועד למעיל צ'ינצ'ילה נדיר של הפרוון התל-אביבי האגדי, סטפן בראון, שנמכר לאחרונה בסכום מצחיק של 500 שקל. לאט לאט, ניתן לשים לב גם ללא מעט סוחרים וגלריסטים שמתגנבים לשורות האחרונות וממלאים את החנויות שלהם בתל אביב בפריטים שהם קונים במכירות פומביות."
מלבד השיקול הפיננסי, אי אפשר להתעלם גם מאופן המכירה הייחודי שמכניס למשוואה ריגוש ומעלה את רמת האדרנלין משמעותית. אם בחנות רגילה אפשר להתלבט אם לקנות או לא ומקסימום לחזור ביום אחר, הרי שבמכירה הפומבית אין זמן להתלבט - צריך לקבל החלטה תוך שניות. "בנוסף לעובדה שמרבית הפריטים מתחילים במחיר נמוך מהשווי האמיתי שלהם, מה שהופך אותם לאטרקציה עבור יותר אנשים," מאשר אגוזי, "עצם העובדה שעוד אנשים רוצים את מה שאתה רוצה ו'נלחמים' על זה, הופכת את העניין להרבה יותר מרתק מרכישה רגילה בחנות".

בעידן הגלובליזציה והייצור ההמוני של אופנה בידי הרשתות הגדולות, בגדים עם אופי ייחודי, פריטי יד שנייה ווינטג' הופכים להיות נחשקים מתמיד. גם בעלי בוטיק מקומיים מחפשים דרכים חדשות ליצור באזז, כמו גם לספק צורות קנייה חדשות ללקוחות. המעצבת מירית ויינשטוק קיימה באירוע השקת הסטודיו החדש שלה לפני כשנה וחצי, מכירה פומבית של בגדי וינטג' שאספה במהלך השנים.
גם בבוטיק המעצבים "בנקר" יזמו אירוע מכירה פומבית בשנה שעברה, בו נמכרו פריטי וואן-פיס לצד בגדים מתוך הקולקציה בעלי אופי ייחודי. ממש כפי שנהוג בערב מכירה פומבית, ניתן היה לראות את הפריטים מראש ולעיין בקטלוג במחיר ההתחלתי שלהם. החנות אף הוסבה לחלל מכירה מיוחד והקהל התבקש להניף את שלטי הבידינג, כשעל ניהול המכירה הופקד איש חיי הלילה עומר גרשון.
אירוע נוסף של מכירה פומבית בתחום האופנה התקיים לפני מספר שבועות לרגל השקת חנות הווינטג' והעודפים החדשה של "פראו בלאו." במכירה, הציעו המעצבים פריטים ייחודיים של המותג שעיצבו במהלך השנים, שניתן היה לצפות בהם מראש דרך אתר האינטרנט של המותג. "כשגלגלנו בראש את רעיון המכירה הפומבית, רצינו להציע למכירה פריטים חד-פעמיים שעשינו בתחילת הקריירה, עם אמירה מאוד חזקה," מסביר פיליפ בלאו. "מדובר בפריטים שלא ניתן לחזור עליהם בגלל בדים מיוחדים שלא קיימים עוד והרגשנו שהמכירה הפומבית העניקה להם ממד של אספנות."

לתפקיד מנחה הערב גויס לא אחר מפרשן הספורט רון קופמן, שסטייל זה ממש לא הצד החזק שלו. "כמו כל דבר שאנחנו עושים, גם כאן חיפשנו את ההתייחסות ההומוריסטית, ולכן הבחירה בקופמן, שרחוק שנות אור מתחום האופנה," מנמק בלאו. "המכירה הפומבית היא משחק שכולם נהנים לשחק בו, במיוחד הלקוחות. הייתה היענות מאוד חיובית לאופן המכירה הזה ואני מאמין שנקיים אירוע נוסף בעתיד. ממש כמו במכירה פומבית ב'סות'ביס,' היו אפילו לקוחות שעשו בידינג דרך הטלפון."
"בסופו של דבר, אין שקיפות יותר גדולה מקנייה במכירה פומבית," מסכם אגוזי. "גם אם הלקוח מפקפק בשווי שבו הוערך החפץ או התכשיט שבידו, השוק יאמר את דברו. יושבים באולם מאות אנשים, והם אלה שבסוף הערב יקבעו את המחיר." לקונים המתחילים הוא מציע להגיע לתצוגה המקדימה של הפריטים, המתקיימת כשבוע לפני המכירה עצמה. "היעזרו במומחים של בית המכירות ואל תתביישו לשאול שאלות על מצב הפריטים. בגלל שמדובר בפריטים ישנים, לעתים יש קושי להגדיר את מצבם המדויק בקטלוג. בנוסף, כדאי לדעת שניתן להחזיר את הפריט לבית המכירות באם אתם מוצאים חוסר התאמה בין הפריט שרכשתם לבין התיאור שלו בקטלוג."
גם אם תצאו בסוף הערב עם סיכה עתיקה, מנורת רטרו לסלון או שטיח במחיר אטרקטיבי, תחושת הסיפוק עצומה. חוויית הקנייה מלאת האדרנלין, שמצטרפת לכיף שברכישה עצמה, לא פחות ממכרת מהקנייה עצמה.

