צלם לי כורסה: התערוכה הנודדת של הזוג אימס מגיעה לישראל
הכורסה המפורסמת בעולם, שכיכבה ב“האוס", "מד מן“ ו“פרייז‘ר", מגיעה לסיבוב הופעות בישראל במסגרת תערוכה שמוקדשת ליוצריה, צמד הגאונים ריי וצ‘רלס אימס. עיצוב שמצליח להיות גם פונקציונלי וגם מעורר השראה
נשמע תמוה? מאז הספיקה הכורסה להפוך לסמל סטטוס ולאייקון עיצובי ששרד את 50 השנה שחלפו. גם הקהל שאינו נחשף לאייקונים כאלה בשגרה, הספיק לראות אותה בסרטים "קרוב יותר,“ "קליק,“ "הבית באגם“ ועוד. במהלך 11 העונות של הקומדיה המתחכמת "פרייז‘ר“ כיכבה הכורסה בסלונו של הפסיכיאטר המעיק, אבל גם הספיקה להתארח ב-CSI, “האוס,“ “מד מן,“ "אחת שיודעת“ וגם ב“קוגר טאון".
אם התוכנית שלך מתיימרת להציע סטייל, היא חייבת לכלול על הסט לפחות כורסת אימס-לאונג‘ אחת. אבל הכורסה מככבת לא רק בתרבות הפופולרית, אלא גם בתצוגה הקבועה של המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק. "הרהיטים של הזוג אימס הם על-זמניים,“ אומר מתיאש רמלה, שאצר עם ואלרי בריידי-קטר תערוכה לכבוד בני הזוג. "אין דרך לתאר את הרהיטים שלהם, מלבד לומר שהם פשוט מושלמים. מטרת התערוכה לחשוף את העיצובים ואת הזוג אימס לקהל הרחב, בצורה ידידותית, ולהפוך אותם לנגישים לכולם".

התערוכה, שתיפתח בשבוע הבא בבית "הביטאט“ בהרצליה, כבר הספיקה לנדוד בערי בירה אירופיות ולהציג את הישגיהם המרשימים של בני הזוג, אחד הצוותים האגדיים בהיסטוריה של העיצוב. "ידענו שמדובר בתערוכה נודדת, שצריך להתחשב בגודלה ובאופן הקמתה, לכן החלטנו להתרכז בפריטי הריהוט

צ‘רלס אימס, יליד 1907 , התעניין באדריכלות מילדות. את האוניברסיטה התבקש לעזוב, אחרי שנאמר לו שגישתו "מודרניסטית מדי.“ בדיעבד, היו מי שטענו שעבודתו במשרד אדריכלים תוך כדי הלימודים הסיחה את דעתו והמעיטה מהישגיו. הוא התחתן, התפרנס כאדריכל ובהמשך עבר למישיגן, שם עבר כמורה וכראש המחלקה לעיצוב ניסיוני באקדמיה לאמנות. אך האידיליה לא נמשכה זמן רב.
ב-1941 השניים התגרשו, וצ‘רלס התחתן עם אחת הקולגות שלו למחלקה, ריי קייזר, איתה התכונן לתחרות בנושא "עיצוב אורגני לריהוט.“ השניים עברו ללוס אנג‘לס, וחיו שם עד יום מותם. ריי, ילידת סקרמנטו, הקדישה את ראשית חייה לאמנות אבסטרקטית ובהמשך, יחד עם צ‘רלס, עסקה גם בעיצוב, אדריכלות, קולנוע, צילום ועיצוב גרפי. היא נפטרה באוגוסט 1988 , עשור בדיוק אחרי בעלה.
"החלק הטוב בעבודתם של הזוג אימס נבע משיתוף הפעולה והדיבור המתמיד על הדברים,“ אומר רמלה. "קשה לקבוע מה החלק של כל אחד משניהם בנפרד לגבי כל רהיט ורהיט, אבל מכיוון שצ‘רלס היה אדריכל, סביר להניח שהוא התעניין יותר במבניות ובטכנולוגיה של הרהיטים, בעוד שריי, כאמנית, אולי התעניינה יותר בהיבטים האסתטיים.“
פריצות הדרך החשובות של בני הזוג הגיעו ב-20 השנה הראשונות לעבודתם המשותפת. בשנים אלו יצרו רהיטים מודולאריים בסדרי גודל המוניים. הם שילבו בין חומרים וטכנולוגיות מתקדמות, ובינם לבין תכונות של אסתטיקה, נוחות, אלגנטיות ועידון. כך למשל הכיסאות העשויים עץ מכופף משנת 1945 , הכיסאות היצוקים פלסטיק משנת 1950 וכמובן כורסת הלאונג‘ המפורסם.
"כשהם החליטו לעבוד יחד, הם עבדו במשך 20 שנה בעיקר על רהיטים שבזמנו עניינו וריתקו אותם. בשנות ה-60 הם כבר התחילו להסתכל סביב ולהתעניין בקולנוע, בעיצוב תערוכות וכדומה. ככל הנראה הם הרגישו שמיצו את עצמם בתחום הריהוט, ולכן בחרו להמשיך הלאה. כיום אנחנו מסתכלים על הריהוט של הזוג אימס כעל העבודה והעשייה החשובה והפופולרית שלהם, אבל בהחלט יכול להיות שבעתיד נבין שהיצירה שלהם בתחומים אחרים לא פחות חשובה".

סוד הקסם של הרהיטים של הזוג אימס, גם שנים אחרי מותם, טמון בעל זמניות שלהם. בזמן ההשקה שלהם היו העיצובים נס מהפכני של עיצוב וטכנולוגיה פורצת דרך, ועם השנים הם הפכו לקלאסיקות מעוררות השראה. ריי אימס צוטטה כמי שאמרה ש“מה שעובד נכון, טוב יותר ממה שנראה נכון, כי מה שעובד נכון - מחזיק לעד.“ ייתכן שכאן טמון היתרון האדיר של החשיבה המתקדמת של בני הזוג, שנתוני המכירה של עיצוביהם גבוהים בכל קנה מידה גם היום.

"רוב הרהיטים של הזוג אימס עכשוויים ומודרניים גם היום,“ אומר רמלה. "הם פשוט מושלמים, בין היתר מכיוון שהשניים עשו שימושים בחומרים חדשים בזמנם וגם ניצלו את עצם היותם מהמעצבים התעשייתיים המודרניים הראשונים. יחד עם זה, הם התרכזו כל הזמן סביב פונקציונאליות ונוחות, והמשיכו לחקור את הרהיטים בדרך של ניסוי וטעייה. הם עשו אינסוף ניסויים ומודלים סביב הרהיטים שלהם עד שהגיעו לשלמות".
תערוכת Eames by Vitra תוצג במתחם "הביטאט" החדש, רחוב המדע ,10 הרצליה פיתוח, החל מ-20 באוקטובר
