הסיכוי שהתחזיות שעליהן מבוסס התקציב הדו-שנתי נכונות הוא אפסי

הפוליטיקאים אוהבים את קיינס, שקבע לפני 8 עשורים כי התרופה למיתון היא הגדלת הוצאות הממשלה. רגע לפני שמוגש עוד תקציב דו-שנתי, צריך להיערך לכך שהסיכוי שתחזית לשנתיים ומעלה תקלע למטרה שואף לאפס

דוד קליין | 13/7/2010 17:57 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מאז קבע הכלכלן האנגלי הידוע ג'ון קיינס, בתקופת השפל הכלכלי הגדול של שנות ה‭30-‬ במאה שעברה, כי התרופה למיתון היא הגדלת הוצאות הממשלה, משמש המודל שהביא לאוויר העולם גם כבסיס לתחזיות כלכליות.

הפוליטיקאים אוהבים את קיינס כי הוא מכשיר גירעונות בתקציב; הכלכלנים אוהבים אותו כי הוא מספק להם מסגרת נוחה להציג את העתיד.

מדוע יש לכך חשיבות מיוחדת היום? כי הממשלה החליטה, כ"הוראת שעה",‬ להמשיך ולבסס את המדיניות התקציבית על בסיס דו-שנתי, ואגב כך להאיץ את קצב הגידול בהוצאותיה.

וכמו שתקציבים חד-שנתיים התבססו על תחזיות מקרו-כלכליות לשנה אחת, כך תקציבים דו-שנתיים מתבססים על תחזיות מקרוכלכליות לשנתיים, והבסיס לתחזיות הוא אותו מודל קיינסיאני. היצירתיים שבין החזאים אמנם משפצים אותו בצורות שונות, אבל התשתית נשארת.

הניסיון הראשון שהיה לנו עם תחזיות דו-שנתיות, כבסיס לתקציב ‭,2010-2009‬ היה משכר. למרות שהתחזיות הוכנו באמצע 2009 והתחזית היתה לשנה וחצי בלבד, מסתבר שהצמיחה היתה מהירה בהרבה מזו שנחזתה, והגירעון בתקציב נמוך יותר מזה שהיה בבסיס הנחת העבודה.
האופי כן קובע

כל הנוגעים בדבר שפשפו ידיים בהנאה, שהרי זו עוד ראיה לכך שיצאנו מהמשבר העולמי ללא פגע. כמו כן, אם אנחנו מתבדים "לטובה" אפשר להקדים בכמה חודשים מחצית מההפחתה המובטחת של המע"מ.

היום אנחנו יודעים, כי מאחר ולא ננקט במקביל כל מהלך להאטת קצב הגידול בהוצאות הממשלה, נצטרך נשלם על כך בדחייה למועד בלתי ידוע של הפחתת שיעורי המסים שהעלאתם היתה אמורה לפוג בתום ‭.2010‬

מעודדים מניסיון זה אנחנו משווקים היום תחזית אופטימית לשנתיים וחצי הבאות, כבסיס לתקציב הפוסע עתה מעדנות משולחן הממשלה לקראת אישורו בכנסת. ומי יודע? אולי יסתבר שוב שהיינו פסימיים.

ובכל זאת, יש הרי גם אפשרות שהפעם נתאכזב. שבריריות התחזית נעוצה בפשטנות המודל שעומד בבסיסה. המודל הקיינסיאני מתעלם מהעובדה שגירעון תקציבי צריך לממן, ומימון פירושו מכירת אגרות חוב ממשלתיות, ולכך

יש השלכות על הריבית במשק ולכן על הצמיחה, כמו גם על תשלומי הריבית בתקציב הממשלה ולכן גם על הגירעון.

במיוחד מתעלם המודל מהשאלה אם מימון הגירעון נעשה בשוק ההון המקומי או נשען על מקורות זרים; מחשיבותו של המטבע של המדינה בה מדובר במערך התשלומים הבינלאומי; מאמינות הממשלה באשר להבטחותיה לצמצם את הגירעון בעתיד ומהסביבה הבינלאומית בה נבחנת מדיניותה התקציבית של הממשלה יחסית למדיניותן של ממשלות אחרות.

כל זה נוסף לכך שהתחזיות בנויות על הנחות שסבירותן מעורפלת, כמו ההתפתחויות בכלכלות העולם והיקף הסחר הבינלאומי. לבסוף, תחזיות מקרו-כלכליות צריכות להניח את אופייה של מדיניות הבנק המרכזי המתנהלת לצד המדיניות התקציבית. היבטים אלה מסבירים את תגובתם השונה של שוקי ההון לנתוני הגירעון והחוב של כלכלות שונות כמו יפן, ארצות הברית, בריטניה, ספרד, ישראל ויוון.

נתראה בקיץ 2012

כיוון שהסיכוי שתחזית לשנתיים ומעלה תקלע למטרה שואף לאפס, למדיניות תקציבית אמינה חייבים להתלוות מנגנונים מיוחדים המבטיחים ביצוע תיקונים תוך כדי תנועה. המרכזי שבהם הוא דיון רבעוני בממשלה ובעקבותיו בוועדת הכספים של הכנסת, על ביצוע התקציב יחסית לתחזיות.

דיונים אלה צריכים להתבסס על תחזיות מעודכנות לשנים ‭,2012-2011‬ והחלטות אופרטיביות על ההתאמות הנדרשות במדיניות. התאמות אלה יכולות להידרש כדי להבטיח את השגת היעדים שנקבעו למדיניות הכלכלית לשנים אלה.

בין היעדים ראוי למנות את תוואי הירידה ביחס החוב הממשלתי לתוצר, גידול בשיעור התעסוקה, צמצום ממדי העוני ופיתוח תשתיות פיזיות. על מנגנונים אלה צריכה הממשלה להחליט ולהתחייב, בבואה להניח את התקציב על שולחן הכנסת.

אם הציבור יעריך שהממשלה סבורה כי היא סיימה את ניהול המדיניות על ידי החלטה על תקציב לשנתיים; שצריך לקוות לטוב ושנתראה בקיץ 2012 כדי להעביר שוב, כ"הוראת שעה" כמובן, תקציב ל‭,2014-2013-‬ הוא יהיה חשדן יותר והתנהגותו תשתנה בהתאם.

התגובה עשויה להתבטא, בין השאר, בהאטה בהשקעות, כפי שאירע בתקופות מפנה בעבר ומתרחשת עתה בעקבות המשבר הכלכלי.

הכותב היה נגיד בנק ישראל ומכהן כיו"ר הדירקטוריון המייעץ של בית ההשקעות מיטב

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

דוד קליין

צילום: ראובן קסטרו

הכותב היה נגיד בנק ישראל ומכהן כיו''ר מיטב

לכל הטורים של דוד קליין

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים