 |
 |
/images/archive/gallery/341/688.jpg ירון קורן, מכבי אש הרצליה
|
|
 |
שומרים על יציבות |
 |
|
 |
 |
מערכת בקרת היציבות ESC מונעת לפחות 30% מהתאונות - ואם להסתמך על האינטרסים הכלכליים שלהן, חברות הליסינג יהפכו את המערכת ללהיט החדש בשוק הרכב |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
סביר להניח שרוב בעלי המכוניות כלל לא מודעים לכך, אבל כמעט בכל המכוניות החדשות שנמכרו כאן ב-5 השנים האחרונות, ובהרבה מאוד מכוניות שנמכרו עוד קודם לכן, מותקנת מערכת למניעת נעילת גלגלים בעת בלימה (ABS). כיוון שכולם מודעים לתאונות הדרכים שהתרחשו, אבל לא יודעים כמובן דבר על המספר הגדול הרבה יותר של תאונות שנמנעו, הרי שה-ABS - שומר השקט שלנו שבתוך המכונית - לא זוכה לכבוד ולהערכה שמגיעים לו.
הדבר הבא במכוניות, שעתיד לבצע עבורנו עבודה הרבה יותר מורכבת ומועילה מה-ABS, נקרא ESC, ובעברית : מערכת בקרת יציבות. בקרת היציבות מבוססת על ה-ABS, אבל גם מודדת את התאוצות והכוחות שמופעלים על המכונית, ומשווה אותם לכיוון התנועה שאליו שואף הנהג להגיע.
כשהמערכת מזהה התחלה של מצב שעתיד להפוך לאובדן שליטה, למשל כניסה לתתהיגוי או להיגוי-יתר, היא מפעילה את אחד מארבעת הבלמים או יותר, ו"חותכת" במקביל את כוח המנוע. התוצאה דומה לחתירה בסירת קאנו: הבלמים מפעילים כוח על אחד מצדי המכונית ומסובבים אותה סביב ציר דמיוני, כך שהיא מוחזרת לנתיב הנסיעה שלה מבלי לאבד את הכביש.
נתונים מהעולם מעידים על כך שמערכות כאלה מצמצמות ב-30% לפחות את מספר התאונות של רכב בודד, ובסוגי כלי רכב מסוימים (ג' יפים וטנדרים, למשל) שיעור צמצום התאונות מגיע גם לכפול מכך. החזון של מקדמי בטיחות הדרכים, ארגון EURO-NCAP האירופי למשל, הוא שתוך כמה שנים לא תימכר אף מכונית ללא ESC, כפי שכיום לא נמכרת באירופה אף מכונית ללא ABS. מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני כבר קבע תקנות, שלפיהן משנת 2008 תהפוך מערכת כזאת לחובה בכל כלי רכב.
ואצלנו? בעקבות קמפיין ממושך של מעריב לאורך השנה האחרונה, בוצעה לאחרונה רפורמה בשיטת המיסוי על רכב בישראל, שבמסגרתה ניתנת, לראשונה מעולם, הטבת מס למכוניות שמצוידות בבקרת יציבות. למרבה הצער, ההטבה שתינתן בשלב ראשון קטנה מכדי להשפיע על השוק באמת, וצריך לקוות שאנשי האוצר יתעשתו וישפרו במהרה את שיטת ההטבה (יפחיתו את ההטבה שניתנת ל-ABS, מערכת שממילא קיימת כסטנדרט, ויעבירו אותה ל-ESC), מפני שככל שתוקדם הכנסת המערכת הזאת לישראל, כך יינצלו יותר חיי אדם.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
התקווה: חברות הליסינג
|
 |
 |
 |
 |
באופן מעט אבסורדי, מי שיכולות להציל את המצב כבר כעת ולקדם מאוד את החדרת מערכות בקרת היציבות, הן דווקא חברות הליסינג - ודווקא בזכות השיקול הכלכלי. עד היום המצב היה הפוך: חברות הליסינג העדיפו לרכוש מכוניות "עירומות" ככל האפשר, כדי שיהיו זולות יותר, ולכן זכו בצדק בתואר הלא מחמיא של מי שפוגעות בבטיחות הדרכים בכלל ובבטיחות הלקוחות שלהן בפרט.
אלא שמערכות ESC, שכאמור מצמצמות את תאונות הדרכים בשיעורים מוכחים, יכולות לשנות את התמונה. חברות הליסינג לא מבטחות את המכוניות שלהן, כיוון שהן מתנהלות כמו חברות ביטוח. ה"פרמיה" שהן משלמות היא בעצם מספר המכוניות שלהן שנגנבות או נפגעות בתאונות, בניכוי השתתפות עצמית צנועה של המשתמשים.
אבל אם מערכות ESC יכולות לצמצם את מספר התאונות, ולכן גם את ה"פרמיה" שהן משלמות, כל שנותר זה לחשב את עלות המערכות לכלל המכוניות ביחס לסכום הנזקים שיצטמצמו. למשוואה הזאת צריך להוסיף סכום מסוים של יתרון שיווקי: חברת הליסינג הראשונה שתזמין מכוניות עם ESC תצטייר בעיני הלקוחות כחברה שדואגת לבטחונם. אגב, גם חברות הביטוח צריכות לעודד רכישת מכוניות עם בקרת יציבות, באמצעות הצעת פרמיה נמוכה יותר למכוניות שמצוידות בה.
בשורה התחתונה, "הדבר הבא" במכוניות החדשות של כולנו יהיה מערכת בקרת היציבות. השאלה היחידה היא אם זה יקרה בתוך שנה או בתוך 3 שנים. |  |  |  |  | |
|
 |
 |
 |
|
 |
|
|

|
|
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |  |  |  | הדבר הבא במכוניות, שעתיד לבצע עבורנו עבודה הרבה יותר מורכבת ומועילה מה-ABS, נקרא ESC, ובעברית : מערכת בקרת יציבות. בקרת היציבות מבוססת על ה-ABS, אבל גם מודדת את התאוצות והכוחות שמופעלים על המכונית, ומשווה אותם לכיוון התנועה שאליו שואף הנהג להגיע |  |  |  |  | |  |
|
|
|
|
|
 |

|