כתבות קודמות

  • צילום: פיליס גלמבו

    סיירה ליאון: בימי חג מתקיימות ברחובות הבירה פריטאון (Freetown) תהלוכות ססגוניות. תאו המים הזה הוא מנהיגה הסמלי של קבוצת גברים

  • צילום: פיליס גלמבו

    האיטי: לרגל קרנבל האביב נהפכים שלושת הילדים האלה לאיכרים צבועי עור הלבושים בחצאיות עלי קוקוס

  • צילום: פיליס גלמבו

    בורקינה פאסו: ילדים עם מסכות פיל עטלף בחגיגות ''דודו'', שבהן שרים ורוקדים לאור הירח המלא

  • צילום: פיליס גלמבו

    גאנה: ''קאובוי'' מפסטיבל התחפושות של סוף השנה המתקיים זה מאה שנים בעיירה ווינבה (Winneba)

  • צילום: פיליס גלמבו

    בנין: הדמות המוזרה הזאת מופיעה בפסטיבל שנתי המפאר את האישה. חוקר סבור כי התלבושת מנסה לבטא באופן סאטירי כי השכלה אינה מוצעת למכירה

  • צילום: פיליס גלמבו

    זמביה: צעיר המשתתף בטקס חניכה מחופש לדמות קדומה הקרויה ליקשי. המסכה על פניו עשויה מזרדים, קרטון ושעווה

  • צילום: פיליס גלמבו

    סיירה ליאון: שניים מרקדני להקת המחול הלאומית בפריטאון מגלמים דמויות עממיות

  • צילום: פיליס גלמבו

    סיירה ליאון: גדילים וקפלים מסולסלים משווים נופך נשי לליצן המרקד הזה, הקרוי ז'וליי, בתהלוכה בפולאטאון (Fullahtown)

  • צילום: פיליס גלמבו

    סיירה ליאון: קבוצה של מועדון ציד יצרה את רוח הצבי, המתהדרת במסכת עץ מגולפת מסורתית, כפפות קנויות ושריון עשוי מפרוסות דלעת שנתפרו על רשת

  • צילום: פיליס גלמבו

    ניגריה: מסכות של אל בעל שני ראשים העשויות עץ ועורות בעלי חיים משמשות בלוויות וטקסים לכבוד מלכים וראשי שבטים

  • צילום: פיליס גלמבו

    ניגריה: ישויות רוחניות מגולמות באמצעות עשבים ומארגים לכבוד חג המולד, כמו זו שבעיר קאלאבאר (Calabar)

  • צילום: פיליס גלמבו

    ניגריה: ישויות רוחניות מייצגות את הטבע או אבות קדומים נכבדים, המדריכים, שופטים או מבדרים את בני האדם

  • צילום: פיליס גלמבו

    ניגריה: בכפר אלוק (Alok) תגליף של רוח המים הנשית מאמי וואטה מעטר כיסוי ראש של גבר מחופש

  • צילום: פיליס גלמבו

    ניגריה: באשינז'וק (Eshinjok) אקרובטים מעוררים את החושים בבגדים ססגוניים סרוגים

  • צילום: פיליס גלמבו

    האיטי: איש אוחז בשוט בעיר הנמל ז'קמל (Jacmel)

  • צילום: פיליס גלמבו

    האיטי: בחור צעיר אוחז בידיו מכשירים המשמשים במהפכות מודרניות - אקדח וטלפון. גופו כרוך בחבל כדי לסמל את סבלם של העבדים שהוחזקו בעבר באי

גלרית תמונות

רוחות בשר ודם

באפריקה ובקהילות יוצאי היבשת ברחבי העולם בני אדם לובשים צורת אלים ואף מפגינים עמדות ואמונות באמצעות מסכות

מאת: קתי ניומן | צילום: פיליס גלמבו
בעולם האמונות העל-טבעיות המסכה אינה חזות חיצונית בלבד. היא משנה כליל את מהותו של העוטה אותה. האיש עם המסכה, שכמעט תמיד הוא גבר, עשוי לדבר בקול שונה ואף לנוע ולהתנהג אחרת, מפני שהוא הופך להיות ישות שונה. המסכה שולטת בו. הגבול בין מציאות לאשליה, אלוהים לאדם, חיים למוות - מיטשטש. האיש המחופש אינו משחק תפקיד. הוא נטמע בדמות.

המסכה היא מהות התחפושת, ולרוב מתווספים לה אבזרים שונים שהמחופש עוטה בעת קיום טקס בנוכחות הקהילה.  יש מופעי התחפשות שנערכים למטרות בידור - תהלוכה או ריקוד – והם מחזקים את הזהות התרבותית של הקהילה. מופעים אחרים הם חלק מטקסים דתיים או מנהגים חברתיים. באירועים מסוג זה המתחפש משמש מעין שוטר מוסרי: מלמד, מעניש, שומר על הסדר או מנהל טקס מעבר - מנער לגבר, מאזרח למנהיג, מזריעה לקציר. מקורות ההתחפשות לוטים בערפילי ההיסטוריה העתיקה. עם זאת, אפשר שהם נעוצים בפולחני ציד: השאיפה לגלם או אולי לפייס את רוח בעל החיים הניצוד.

במשך יותר מ-20 שנים סיירה הצלמת פיליס גלמבו ברחבי אפריקה והאיטי ותיעדה את אמנות טקסי ההתחפשות. מהו סוד קסמן של המסכות? "יצירתיות," אומרת גלמבו. "זו לא רק המסכה. מסביב לה קיים מכלול שלם של אבזרים ייחודיים, המרכיבים את התחפושת הטקסית." לצורך הפקת צילומיה, גלמבו נוסעת לערים וכפרים נידחים ונעזרת במדריך מקומי כדי ללמוד את מנהגי המקום ולתור אחר טקסי התחפשות.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון אפריל 2012 של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק

להצטרפות למינוי »

תגובות