כתבות קודמות

  • צילום: טיירין טרנר

    כפרים באמזונס של ברזיל, שנוסדו במאה ה-19 בידי קהילות מעורבות של עבדים נמלטים וילידים, קרויים ''קילומבו''

  • צילום: טיירין טרנר

    מאה משפחות מצליחות להתקיים בקושי רב מיערות הדקלים הסמוכים לסנטו אנטוניו דוס פרטוס (Santo Antônio Dos Pretos)

  • צילום: טיירין טרנר

    תושבי סנטה רוסה דוס פרטוס (Santa Rosa dos Pretos) רוקדים למקצב אפריקני לכבוד החלמתה של שכנה חולה בחגיגת ''תוף קריאולי''

  • צילום: טיירין טרנר

    אישה העובדת בבירוא שטח אדמה לצורך חקלאות שותה מנת קשאסה, רום מקני סוכר, ''כדי להרגיע את הרעב''

  • צילום: טיירין טרנר

    במאה ה-16 נכרתו יערות החוף של ברזיל לטובת מטעי קני סוכר. כיום חוות כמו זו שבתמונה מגדלות קני סוכר לייצור תחליף הדלק אתנול

  • צילום: טיירין טרנר

    רק ארובה נותרה מחוות קני הסוכר בפרשאו (Frechal), אשר נמסרה בחלקה לעבדים משוחררים ב-1925

  • צילום: טיירין טרנר

    אישה מסירה את הקליפה מהאורז במכתש ועלי, כנהוג במערב אפריקה

  • צילום: טיירין טרנר

    צעירים בקילומבו, כפר של קהילה מעורבת של אפריקנים ואינדיאנים, מבלים ורוקדים בבר מקומי

  • צילום: טיירין טרנר

    אישה מנסה לתפוס בידיה שפמנון כדי להאכיל בו את משפחתה. רוב כפרי הקילומבו עניים, אך הם אינם מזיקים לסביבה כמו החוות המסחריות שבסביבתם

  • צילום: טיירין טרנר

    צעיר המתגורר בקילומבו בקירבת החוף מעלה דג ברשתו. לאחר שטעם מהחיים העירוניים בסאו פאולו (São Paulo), הוא העדיף לחזור לכפר

  • צילום: טיירין טרנר

    כפרי המחופש לפר צועד בפסטיבל בומבה-מאו-בוי, שבו מסופר משל על פר שנהרג בידי עבד מאוהב וחזר לחיים

  • צילום: טיירין טרנר

    לקוחה שכרה את שירותיו של כומר מדת הטרקו, דת מקומית המשלבת אמונות אפריקניות, נוצריות ואינדיאניות, כדי להטיל כישופים על בעלה הבוגדני

  • צילום: טיירין טרנר

    צעיר נושא ראש של פר שנשחט בדרכו לפסטיבל בומבה-מאו-בוי. בשר החיה ישמש מאכל למשתתפים בפסטיבל

גלרית תמונות

העבדים שמלכו באמזונס

בתקופה הקולוניאלית בברזיל נמלטו המוני עבדים אפריקנים מבעליהם וחיו בקהילות עם האינדיאנים ילידי המקום. כיום צאצאיהם נלחמים על זכותם לבעלות על הקרקע ופעילים במאבק הסביבתי באמזונס

מאת: צ'רלס מאן וסוזנה הכט | צילום: טיירון טרנר
שוו בדמיונכם שאתם טסים מעל כדור הארץ במאה ה-17, התקופה המכונה בספרי ההיסטוריה "התקופה הקולוניאלית", שבה אירופים נהרו אל "העולם החדש" כדי לשלוט במרחבי פרא ריקים כמעט לגמרי. כאשר אתם מביטים במרחבי הפרא האלה אתם מבחינים כי הם אינם ריקים, ובמקום זרם אדיר של מתיישבים אירופים אתם רואים המוני עבדים אפריקנים המצטרפים אל עשרות מיליוני בני אדם, תושבי המקום הילידים שכבר חיים ביבשת אמריקה. למעשה, עד לראשית המאה ה-19 הגיעו ליבשת אמריקה פי ארבעה יותר אפריקנים מאירופים.

עשרות אלפי עבדים אפריקנים נמלטו מהתנאים הקשים ששררו באחוזות המטעים ובמכרות שבבעלות האירופים ופנו אל פנים הארץ, אל אדמות שהיו בשליטת האינדיאנים. ברחבי יבשת אמריקה כולה יצרו עבדים לשעבר ובני עמים ילידיים התיישבויות מעורבות, המוכרות בכינוי "מרון", שיבוש של המילה הספרדית סימרון, נמלטים.

ההשפעה ההדדית המורכבת בין העבדים לאינדיאנים התרחשה ברובה מחוץ לטווח הראייה והידיעה של האירופים, וכך נותרה בלתי נודעת במשך מאות שנים. רק כעת היסטוריונים וארכיאולוגים מתחילים לחשוף את קורותיהם של העבדים הנמלטים וצאצאיהם. אין מקום שבו נוכחותו של פרק זה, הנעדר מספרי ההיסטוריה, בולטת יותר מאשר בברזיל, שבה אלפי קהילות מעורבות מגיחות מן הצללים, נותנות תוקף לתרבות המעורבת שיצרו וטוענות לבעלות חוקית על האדמה שהן חיות עליה מאז עידן העבדות. חקיקה חדשה מקנה לקהילות המעורבות בברזיל, החיות בכפרים המכונים "קילומבו" (מילה שפירושה "התיישבות" בשפת קימבונדו המדוברת באנגולה), תפקיד מכריע בקביעת עתידו של יער האמזונס העצום.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון אפריל 2012 של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק

להצטרפות למינוי »

תגובות