כתבות קודמות

  • צילום: אלכס ווב

    עולי רגל ממתינים עם שחר לטבילה בנהר בפסטיבל קומבה מלה שהתקיים אשתקד באללהבאד (Allahabad) שבהודו. תצלום פנורמי המורכב מחמש תמונות

  • צילום: אלכס ווב

    18 גשרים צפים המשרתים את משתתפי הפסטיבל נמתחים מעל הגנגס (Ganges)

  • צילום: אלכס ווב

    טקס הטבילה היומי. על אף המים המזוהמים, הקור ותנאי הצפיפות, משתתפי האירוע מדווחים שהם חוזרים הביתה מאוששים ובריאים יותר משהיו בבואם

  • צילום: אלכס ווב

    ממשלת הודו מספקת מאות רכבות לאללהבאד וממנה במהלך הקומבה מלה. בקרב עולי הרגל הנוסעים הביתה נחלשת אווירת שיתוף הפעולה שמאפיינת את הפסטיבל

  • צילום: אלכס ווב

    קרני שמש רכות של אחר הצהריים שוטפות את עולי הרגל הגוחנים לשתות מים קדושים ליד מקום המפגש של הגנגס והיאמונה (Yamuna)

  • צילום: אלכס ווב

    אישה הינדית מבצעת טקס מנחה לאלים הקרוי פוג'ה. עולי הרגל האדוקים ביותר הם לרוב קשישים. הם מגיעים למשך כל ימי הפסטיבל ושוהים בתנאים סגפניים

  • צילום: אלכס ווב

    מאמינים הינדים השואפים להיות אנשים קדושים צועדים לטקס חניכה שבו יוותרו על מאוויים אישיים לטובת הכלל

גלרית תמונות

כוחו של ההמון

תחושת השותפות השורה על מיליוני עולי הרגל המגיעים לקומבה מלה, מקנה ממד נוסף לפסטיבל הדתי הגדול בעולם

מאת: לורה ספיני | צילום: אלכס ווב
בתחנת רכבת בעיר אללהבאד (Allahabad) שבצפון הודו, ב-10 בפברואר 2013, נמחצו למוות 36 בני אדם עקב העומס הרב, הדוחק והבהלה שנוצרו ברציף. באותה עת אירחה העיר את ההתכנסות הדתית הגדולה בעולם, מהא קומבה מלה, שעל פי הערכת השלטונות מנתה מספר שיא של 30 מיליוני עולי רגל. האירוע הטרגי בתחנת הרכבת עשה כותרות ברחבי העולם והסיח את הדעת מהסיפור האמיתי והמוכר פחות של החג ההינדי המפורסם.

סיפור זה מתחיל שבועיים לפני כן, במרחק של כשישה קילומטרים וחצי מתחנת הרכבת, על גדות נהר הגנגס (Ganges), טרם עלות השחר, בבוקרו של יום הטבילה השני במניין ימי הטבילה המרכזיים של הקומבה מלה. ערפל מכסה את הנהר וירח מלא זוהר על הקהל הרב המתקהל בגדה. יש כאן כבר אלפי עולי רגל, אך הם מתנהלים בשלווה ובהרגשה של שותפות. אין דחיפות ואין דוחק, ודאי שלא בהלה. תחושה ברורה של תכלית עוטפת את ההמון כשהמאמינים צועדים יחד לתוך הנהר, טובלים במים הקפואים ולאחר מכן פוסעים בחזרה לגדה. אנשים מפנים מקום מעבר זה לזה, מושיטים יד לעזרה. בתום הטבילה, התכלית מתחלפת באושר.

"איך אתה מרגיש?" אני שואל גבר שכיסוי חלציו נוטף מים. "התעוררתי לחיים," הוא משיב, בזמן ששני מאמינים נוספים, ואחר כך עוד שלושה וארבעה תופסים את מקומו. שוטר, שתפקידו לדאוג לכך שהקהל ימשיך לנוע משקיף על הטובלים, הואיל ולא פחות משבעה מיליוני עולי רגל צפויים לטבול כאן היום. "לבד אף אחד מהם לא היה מצליח," הוא אומר. "הם נותנים זה לזה כוח." מילותיו הן הד למחשבותיי. מהקהל הזה נובעת אנרגיה, תחושה שהשלם גדול מסך חלקיו. "התלהבות משותפת", הגדיר את התופעה הסוציולוג הצרפתי מהמאה ה-19, אמיל דורקהיים, שגרס כי יש לה השפעה חיובית על בריאותו של הפרט. רעיונותיו נדחקו הצדה במרוצת המאה ה-20 האלימה, אבל ייתכן שהוא גילה אמת כלשהי. האם התנהגות המונים נתפשת באופן לא נכון?

במערב רווחת תפישה שכאשר אנשים מתקהלים הם מוותרים על זהותם הפרטית ועל יכולתם לחשוב בהיגיון ולנהוג באופן מוסרי – אותן איכויות שעושות אותנו לאנושיים. "אולם המחקר שלנו מראה שלמעשה קהלים הם חיוניים לחברה," אומר הפסיכולוג סטיבן רייקור מאוניברסיטת סנט אנדרוס שבבריטניה. "הם מסייעים לגבש תחושה של זהות, הם עוזרים לנו ליצור קשרים עם אחרים, הם אפילו עוזרים לקבוע את רווחתנו הגופנית." כדי לבחון את הרעיון הגיעו רייקור ועמיתיו למקום שבו מתאחדים הגנגס הקדוש, היאמונה (Yamuna) והנהר המיתולוגי סרסוואטי (Saraswati). זהו מקום בעל משמעות קוסמית רבת עוצמה בהינדואיזם. על פי כתבי קודש הינדיים, זלג כאן נקטר של חיי נצח עקב תגרה קדומה בין אלים לשדים. הינדי שטובל במקום, שוטף מגופו את חטאיו ומתקרב צעד אחד לגן עדן. מדי שנה בשנה עולים לרגל לאללהבאד כמה מיליוני בני אדם כדי לבצע את טקס הטבילה. להתכנסות כזאת קוראים מלה. בכל 12 שנים, כשמערך הכוכבים נחשב מבשר טובות במיוחד, ההתכנסות היא בהיקף גדול יותר והיא קרויה מהא קומבה מלה. אז צומחת עיר אוהלים ענקית על מישור ההצפה של הגנגס כדי לארח את מיליוני המאמינים.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון פברואר 2014 של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק

להצטרפות למינוי »

תגובות