כתבות קודמות

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    עובדים זרים בדובאי מחזיקים בתמונות בני משפחה שנמצאים בארץ מוצאם

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    הבניין הגבוה בעולם, בורג' חליפה, מתנשא כמו כידון מעל עובדים, רובם מפקיסטן והודו, שמטאטאים אתר בנייה בדובאי

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    עובד זמני שהגיע זה עתה לדובאי מגאנה מועסק במלון חמישה כוכבים בתפקיד "שגריר הבריכה" - מלצר בחליפה ומגבעת המגיש משקאות לטובלים במים

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    דמותו של שליט דובאי, שייח' מוחמד בין ראשד אל-מכתום, מתנוססת על הדלפק בחנות בדובאי. בגלל ריבוי בני הלאומים בעיר, השפה השלטת בה היא אנגלית

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    בארץ פלאות חורפית שהוקמה בקניון גדול בדובאי, המבקרים יכולים להתגלגל בתוך כדורי פלסטיק עצומים. עובדים זרים, כמו הגברים הללו מנפאל, מאיישים את המדרונות

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    נשות בידור נחות בין ריקודים במועדון לילה בדובאי, הפונה לעובדים מבנגלדש

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    מעלות השחר מובילים אוטובוסים עובדים זרים ממחנות מגורים אל אתרי עבודה בדובאי. הגברים שבצילום חוזרים טרוטי עיניים למעונות בתום יום עבודה ארוך

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    שלט חוצות של חברת בנייה בפיליפינים מפרסם הצעה מפתה לתושבים ששבו למשפחותיהם אחרי שנים של עבודה מעבר לים

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    ילד שחי בדירת חדר ליד מנילה עם אמו ואחיו מדבר עם אביו בסקייפ. ברוב תשע שנותיו הכיר את האב, העובד באיחוד האמירויות הערביות, רק ממרחק של כ-7,000 קילומטרים

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    בקניון בקטאר, אומנת יושבת לצד המעבידה שלה ובוהה באוויר. המשרתות המיובאות חוות בדידות גדולה בשל הבדלי תרבות וניתוק מהמשפחה ומהחברים

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    העובדים הזרים חולקים דיור, שהחברה המעסיקה אותם מספקת להם. בתמונה: מעונות שסופקו על ידי מעביד בקטאר

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    יותר מ-15 עובדים מבנגלדש גרים בחדר ללא חלונות בדירה מושכרת בדובאי. הם חולקים מטבח עם יותר מ-30 דיירים אחרים, שאחדים מהם הגיעו מהודו

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    גברים מאוטר פראדש (Uttar Pradesh) שבהודו חולקים חדר שינה בדובאי

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    ביום שישי, יום המנוחה המסורתי במדינות מוסלמיות, מחנות העבודה הומים פעילות. במחנה בדובאי הקים יזם אחד מספרה, בעת שחברו מציע שירותי תפירה

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    עובדים ממזרח אסיה בדובאי מנצלים את זמנם הפנוי לתחרויות קריקט בלתי רשמיות. הם משחקים בכיכרות, בפארקים עירוניים או במגרשים נטושים

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    שיעור בסידור מיטות במרכז הממומן על ידי ממשלת הפיליפינים

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    הנשים הללו לומדות לקראת בחינה שתסמיך אותן כעוזרות בית זרות. המשכורות הגבוהות יותר שמוצעות במדינות עשירות מושכות ומתסכלות את הפיליפיניות בה בעת

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    מטפלות מתאמנות על בובות פלסטיק בסוכנות פרטית. הן מקוות לקבל משרות בסינגפור, הונג קונג או מדינות המפרץ

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    קרן טנדו משכיבה את שני ילדיה הצעירים ביותר במיטה, פעם אחרונה לפני תום חופשתה במנילה. טנדו עובדת בדובאי בעוד ילדיה חיים אצל סבתם ואביהם בפיליפינים

  • צילום: ג'ונאס בנדיקסן

    פיליפיניות שהגיעו לכווית סיטי ממתינות לשיבוצים שלהן כעוזרות בית. בחלק מהסוכנויות, המעסיקים הפוטנציאליים יכולים להיכנס ולצאת באותו היום עם עוזרת חדשה

גלרית תמונות

רחוקים מהבית

מהגרי עבודה הם תופעה בינלאומית. הם חלק מענף יצוא רווחי ביותר של מדינות מתפתחות ומקור הכנסה חיוני למשפחותיהם. אך התועלת הכלכלית גובה מחיר רגשי כבד, בשל ההיעדרות הארוכה ואובדן הקרבה עם יקיריהם, ובמיוחד עם ילדיהם שנותרו מאחור

מאת: סינתיה גורני | צילום: ג'ונאס בנדיקסן
שעת צהריים באיחוד האמירויות הערביות היא שעה ארבע אחר הצהריים בפיליפינים. זוהי השעה שבה שני ילדיה הגדולים של תרזה קרוז אמורים לחזור מבית הספר אל הדירה של דודתם המגדלת אותם. תרזה גרה בדובאי, העיר המאוכלסת ביותר באיחוד האמירויות הערביות, מרחק 6,900 קילומטרים מהפיליפינים. היא בת 39 ועובדת כמוכרת בחנות בגדים באחד האגפים של קניון רב-קומות מפואר. בעבודתה היא נדרשת לסדר בגדים, להקיש סכומים בקופה הרושמת, לרשום את ההכנסות ולחייך לעבר כל לקוח שנכנס לחנות. היא עומדת על רגליה במשך שישה ימים בשבוע וחופשייה רק בימי שישי.

לפיכך, יום שישי בצהריים הוא הזמן שאותו תרזה מקדישה לבתה, בת 11, ולבנה, בן 8. ומשום שהיא עובדת זרה – אחת מתוך מיליוני מהגרי עבודה שהרחיקו מביתם אלפי קילומטרים כדי לעבוד במשרות שמאפשרות להם לשלוח כסף למשפחותיהם – היא רואה אותם באמצעים המודרניים שבהם מקיימים מהגרי עבודה את הקשר עם משפחותיהם: היא מקרבת שרפרף פלסטיק נמוך לשולחן פשוט שעליו עומד מחשב בחדר השינה. היא מתחברת לפייסבוק, מפעילה את שיחת הווידיאו וממתינה.

בפעם הראשונה שהמתנתי איתה לבשה תרזה את הפיג'מה שלה ונעלה נעלי בית פלומתיות בצהרי היום, בחדר השינה שלה ושל בעלה, לואיס, אף הוא עובד זר מהפיליפינים. את החדר חולקים איתם שני ילדיהם הצעירים יותר, תינוק וילד בן שלוש, ושמרטפית זו או אחרת ששומרת עליהם בעת שבני הזוג נמצאים בעבודה. (השמות המופיעים כאן בדויים כדי להגן על המשפחה מהשלכות אפשריות). בחודש הזה שימשה כשמרטפית פיליפינית צעירה שנטשה את משרתה כמשרתת אצל משפחה באיחוד האמירויות הערביות לאחר שסבלה מיחס גרוע. היא ישנה על דרגש מתכת התחוב בין המזרן של משפחת קרוז לדלת. התינוק, שבדיוק הצמיח שיניים, היה עצבני, ותרזה הצמידה אותו אליה כדי להרגיעו בעוד עיניה קבועות במחשב.

אחרי כמה דקות של המתנה הופיעו על המסך פנים. אבל זאת הייתה אחותה, הדודה של ילדיה. הילדים עדיין לא חזרו הביתה, מסרה. היא לא ידעה היכן הם. "תתקשרי אחרי ארוחת הערב," אמרה בשפת טגלוג וסגרה.

כתפיה של תרזה נשמטו. היא עברה לדף הפייסבוק של בתה והופתעה לראות את הסטטוס  "במערכת יחסים." היא בהתה במסך. "אולי היא לא מתכוונת לזה," אמרה. ג'סטין ביבר היה ברשימת הלייקים של בתה וגם סדרת הטלוויזיה גְלי. דף הפייסבוק שלה היה מלא בחברים שהיה להם דבר אחד משותף: מישהו במשפחתם החליט שהדרך היחידה להשיג את הדברים שהורה אחראי אמור לדאוג להם – לשלם בעבור ספרי בית הספר, לוודא שלסבים יש די אוכל, להכין את הילדים לאוניברסיטה בבוא היום – היא להשאיר את המשפחה מאחור ולמצוא עבודה הרחק מאוד מהבית.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון ינואר 2014 של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק

להצטרפות למינוי »

תגובות