יזם סדרתי בן 18: הסיפור של בן לאנג
למרות גילו הצעיר, היזם האמריקאי-ישראלי-צרפתי הספיק להקים מספר סטארטאפים, מתכנן להתנדב לצה"ל בקרוב ומתכנן את הפרויקט הבא שלו
בן מאמין שצריך להתחיל הכי מוקדם שאפשר. ואתם?
הפרויקט הנוכחי עליו עובד לאנג נקרא Innovation Israel - קהילה עבור סטארטאפים ישראליים, יזמים ומשקיעים ומקום שבו כולם יכולים להפגש אחד עם השני וליצור את הקשרים הרצויים עבורם. במהלך הקיץ האחרון השתתף לאנג ב-Teens in Tech, תוכנית אינקובטור במסגרתה עבד על אתר MySchoolHelp, פגש אלפי יזמים מצליחים, ביקר במשרדיהם של סטארטאפים גדולים ונחשבים ואכל בחינם באירועים חשובים. לפני מספר חודשים עבר לישראל במטרה להתגייס לצבא – וכיום עובד בחברת Wibiya.
כיצד הגעת לעולם הסטארטאפים?
"כשהייתי בן 14, סבא שלי הביא לי מספר מצלמות על מנת שאמכור אותן. החלטתי למכור אותן דרך אתר eBay ועל כל מכירה שבוצעה קיבלתי אחוזים ממנה, הבנתי שמדובר בעסק ממנו אוכל להרוויח הרבה כסף – וכך התחלתי למכור חפצים שונים של המשפחה שלי, חברים ובעצם כל מי שרק רצה לקחת חלק בכך. תוך כדי התהליך למדתי לפרסם את השירותים שלי באתרי אינטרנט כגון טוויטר ו-Craigslist וגם בניתי לעצמי אתר ב-Wix בו לאט לאט למדתי לבנות אתרים יותר רציניים בוורדפרס.
"בגיל 15 התחלתי לבנות אתרים לעסקים קטנים באזור מגוריי ופתחתי בלוג בו כתבתי הצעות ליזמים צעירים אחרים. כיום, הבלוג שהקמתי נקרא EpicLaunch וכולל כ-15 כותבים. בגיל 16 בניתי אתר על מנת לעזור לתלמידים בבית ספרי לשתף סיכומים ומבחנים – האתר צבר הצלחה, אז הקמתי סטארטאפ עם אותו רעיון – שמיועד לכלל בית הספר. כך למעשה, הגעתי לעולם הסטארטאפים".

בגיל כל כך צעיר? מה עם כל הדברים שנער מתבגר מתעסק בהם?
"בתיכון תמיד אמרתי לעצמי שהלימודים הם הכי חשובים. ברור שיזמות הוא תחום הרבה יותר כיפי, אבל עדיין בית ספר זה מאוד חשוב. הייתי מגיע בל יום הביתה, מסיים את שיעורי הבית וישר מתעסק עם החברות שלי. כשהייתי בן 14 והתעסקתי באייביי נתקלתי במספר קשיים עם לקוחות בגלל הגיל שלי – לפעמים הייתי נפגש עם מישהו שרצה למכור דרכי את החפצים שלו, הוא היה רואה אותי – וצוחק עליי. רק לאחר שהראתי להם שאני אחראי ועובד טוב, הכל הלך בסדר".
נכנסת לשוק העבודה בגיל מאוד צעיר, האם היה לך קשה לגרום לאחרים לקחת אותך ברצינות? השוק מוכן ליזמים צעירים במיוחד?"בגיל 16 הייתי מגיע לארץ בכל קיץ ועובד בסטארטאפים כגון Kampyle ו-Wibiya – בעוד שאין זה קשה לגרום לאחרים לקחת אותך ברצינות, הדבר הכי קשה הוא להתחבר אל אנשים אחרים שעובדים איתך, רבים מהם כבר הורים עם ילדים ומדובר בשני עולמות שונים. מצד שני, לדעתי השוק מאוד מוכן ליזמים צעירים – באמריקה יש המון יזמים בגילאים צעירים שעובדים על סטארטאפים מדהימים ואפילו מגייסים כסף, לעומתם בארץ יש פחות, אבל אני מקווה שככל שיעבור הזמן עניין הגיל כבר לא ישחק תפקיד והרבה יותר צעירים יכנסו לתחום".
האם היית ממליץ לצעירים נוספים לנסות להקים סטארטאפ בגיל כה צעיר? או שאולי עדיף לעבוד תקופה קצרה כשכיר לפני שמנסים זאת?
"אני ממליץ מאוד לעבוד על סטארטאפ בגיל צעיר. מדובר אמנם בעבודה קשה ויש הרבה מאוד ללמוד, אבל כולם רוצים לעזור לך ובסך הכל מדובר בזמן הטוב ביותר לעשות טעויות. כמו כן, מכיוון שאין עלויות אז אין צורך לדאוג מבחינת כסף. כמו כן, אני חושב שזה מאוד חשוב לעבוד בסטארטאפ כשכיר באותה תקופה בה אתם מנסים לפתח את הרעיון שלכם, אתם מקבלים הזדמנות ללמוד ישירות ממבוגרים בעלי הרבה יותר נסיון ממה שיש לך. אני אישית למדתי הרבה כשעבדתי בקמפייל ו-וויביה".
האם לדעתך על יזם קודם כל לבנות את החברה ואחר כך לנסות למכור את הרעיון, או קודם כל לראות אם הרעיון יצליח ורק אז להשקיע בו זמן ועבודה?
"במידה ואתם מעוניינים להקים עסק רציני, הדבר הראשון שעליכים לעשות הוא לשמוע מה אחרים חושבים. אפשר לשאול חברים או אפילו על גבי אחת מהרשתות החברתיות האם הם היו משתמשים במוצר שלך או אפילו משלמים עבורו. מדובר בדרך טובה מאוד דרכה ניתן למדוד אם אנשים מתעניינים במוצר. כמו כן, כבר ביום הראשון אני ממליץ לבנות אתר עם תיאור קצר של
מהי דעתך על סצנת הסטארטאפים בארץ?
"יש לי הרבה מזל שעד עכשיו היתה לי הזדמנות לגור בניו יורק, קליפורניה ותל אביב - שלדעתי הם שלושת המקומות הכי טובים לסטארטאפים בעולם. לפני כמה חודשים הייתי בעמק הסיליקון בחממת TEENS IN TECH, בה יש סטארטאפים ענקים ויזמים מפורסמים בכל העולם, אבל אין ספק שפה בארץ קיים משהו אחר – יש את הזהות הישראלית. למרות שהעובדה כי באמריקה כולם באים ממקומות אחרים גם מדהימה, עדיין בישראל מתחולל משהו אחר. כולם מאמינים שאנחנו ה-Startup Nation, כולם חיים את זה וכולם מראים זאת לעולם. בעקבות תובנות אלה התחלתי לעבוד על Innovation Israel.
מהם לדעתך שלושת המרכיבים החשובים ביותר שיזם צריך לקחת בחשבון או לבצע, על מנת ליצור סטארטאפ מנצח?
"פתרון - כיום יש כל כך הרבה חברות סטארטאפ שקמות, שפשוט לא פותרות בעיה. יכול להיות שהמוצר שלהן נחמד, או שמדברים עליו הרבה בטוויטר, אבל בסך הכל המוצר צריך לפתור בעיה כדי להיות בעל ערך קיים.
"עיצוב – משתמשים רבים רוצים עיצוב מדהים, הם רגילים לכך מכיוון שלחלק נרחב מהסטארטאפים יש עיצוב ו-Usability טובים.
"מזל – רוב הסטארטאפים בעולם יכשלו. למה? כי אין להם מזל. צריך הרבה מאוד מזל להצליח.
מהן התכניות העתידיות שלך?
"עשיתי עלייה בספטמבר האחרון על מנת להתנדב לצה"ל, כך שבמרץ אני מתגייס. לאחר מכן אני מאמין שאחזור לקליפורניה על מנת להתחיל לעבוד על סטארטאפ חדש. מבחינה מקצועית, אני רוצה להמשיך כיזם ולבנות הרבה יותר מוצרים".
אם היו נותנים לך את האפשרות לתת טיפ אחד ליזם הישראלי שבדרך, מה היית אומר?
"שמתי לב שהרבה מאוד סטארטאפים מתחילים את השיווק שלהם רק בישראל ואני חושב שזה מאוד חיוני להתכוונן לשווק את המוצר גם במדינות אחרות. בסך הכל יש בישראל רק כמה מיליוני אנשים – ואם הכוונה שלכם היא לבנות סטארטאפ בינלאומי, אז כדאי להיות מוכנים לכך מההתחלה. אני ממליץ לטוס לכנסים בארצות הברית, צרפת, אנגליה וכדומה – כל מדינה חושבת בצורה שונה ועליכם להיות מוכנים לכך מהיום הראשון, כמו גם להבין את השוק ולדעת כיצד לגשת אליו".
הכתבה פורסמה לראושנה באתר Newsgeek.