13. חידת שלום חנוך: מחפש קהל
הימים ימי "כוכב נולד", וחנוך מתקשה להשאר רלוונטי
"האולם היה מלא בכיסאות ריקים/ הרצפה מכוסה בטיח/ התקרה חרושת סדקים"

ב-2003, שש שנים לאחר אלבומו "ערב ערב", יצא אלבום הסולו האחרון של שלום חנוך, "אור ישראלי".
חנוך התעורר לבוקר אכזרי. שוק המוזיקה של ישראל התהפך. כור ההיתוך פורק לגורמים. שבטים-שבטים של קהילות מוזיקליות נפרדות היו פזורים על פני האדמה. הזמר הים תיכוני התנחל במרכז הקונצנזוס. מוזיקת העולם בגרסה השאנטיפיסטית שלה מילאה פסטיבלי טבע. פופ הנוצה של בוגרי רימון כבש את גלגלצ. סלבריטאים ודוגמנים הפכו לזמרים של רגע. להקות רוק צעירות הבעירו גיטרות במועדונים האלטרנטיביים. ו"כוכב נולד" סגרה עונה ראשונה.
רק התותחים הכבדים - שלמה ארצי, אהוד בנאי ופורטיס/סחרוף - המשיכו בקו המוכר והמנצח שלהם. חנוך, מלך הרדיו של שנות השמונים, מצא את עצמו מנהיג קהילה מצומצמת אחת: הרוקנרוליסטים. התוצאה של התהליך התבטאה במכירות: "אור ישראלי" בקושי גירד את הזהב (20 אלף עותקים).
הנתון הזה חידד את האקסיומה שכבר היתה ידועה לרבים: בניגוד להכרה העצומה לה הוא זוכה בין מוזיקאים ואנשי תקשורת, כשבודקים את המספרים, מגלים שחנוך כמעט לא חתום על הצלחות גדולות - להוציא את "מחכים למשיח" (מתקרב ל-100 אלף עותקים), "בגלגול הזה" (50 אלף עותקים) והאלבומים עם אריק איינשטיין ("שבלול" - 60 אלף עותקים, "הופעה משותפת" - 80 אלף).
בנוסף , בשנים האחרונות הסינגלים שולטים בשוק המוזיקה. להיט שקורע את הרדיו מתגלגל לרינגטון ומוביל למכירות תקליט. חנוך, אמן מובהק של אלבום כיחידה אמנותית אחת, לא שותף טבעי במשחק הזה. ובכל זאת הצליח להישאר בתודעה: ההתמדה בהופעות והיכולת לספק להיט רדיו אחד לפחות בכל אלבום,
"תמיד היו שיחות בין החבר'ס ששלום גמר את הסוס, שלעולם הוא לא יחזור", מספר מאיר ישראל. "ואני תמיד אמרתי: שלום יוצר. ויוצר עד יומו האחרון לא גומר. היו לי ויכוחים מרים, זה עצבן אותי. אנשים שיוצרים ויש להם את הבייגלה על הראש לא גומרים".
חנוך ניסה לא לוותר על הרלוונטיות. ב"אור ישראלי" בחר לעבוד עם להקת מוניקה סקס. "היה מרתק לעבוד איתו", מספר יהלי סובול, "לא הרגשנו הבדל גדול בהשוואה לנגינה עם מישהו בגיל שלנו. שלום הוא רוקר. הוא שומע מוזיקה עדכנית, יודע לעבוד עם מחשב.
"ברדיו השירים נשמעים פשוטים, אבל כשאתה מנגן אותם מתברר מבנה מוזיקלי מפותל מבפנים. אין טייס אוטומטי. בהופעות הרגיש לי כמו לנהוג באוטו גרמני. עם הילוכים, הגה ובלמים חזקים אתה יכול לקחת סיבוב במהירות והכל עובר חלק ושקט".
אבל גם השילוב עם הדור הצעיר לא החזיר את חנוך למרכז. האמן שהוביל כמה מהמהפכות החשובות ביותר במוזיקה הישראלית בחר להתרכז ברוק המוכר שלו ולא פרץ לעולמות חדשים. לא מעט מבקרים ומוזיקאים לא סלחו לחנוך על כך, מונעים על ידי האמונה שיוצר גדול כמוהו יכול לחולל אינסוף מהפכות בחייו.

ביום שני לפני שבועיים התקיימה הופעה במועדון זאפה בתל אביב. ערב מול קהל שבוי שלא מוותר על להיטים לפי הזמנתך. חנוך, צרוד מתמיד, אמנם ניסה את השירים החדשים, אבל הקהל (בצעקות) דרש את האסים המנצחים. "תפסתי ראש על הבר" הפך את האולם. טפטוף של אירוניה עצמית נרשם כשחנוך פתח בהדרן ראשון עם הצלילים הראשונים של "מאיה" המתחייב ומיד עבר לעיבוד נהדר של "מחכים למשיח".
הפרק הבא: 14. חידת שלום חנוך: התחברות ◄