
מילה טובה: חולמים להיות סופרים? כך תעשו זאת
אם מילים מרגשות אתכם, אם אתם חולמים לכתוב ספר, תסריט או מחזה, אם חסרות לכם מסגרת ומשמעת עצמית - הירשמו לאחת מבין חמש סדנאות הכתיבה היוצרת המשובחות המפורטות כאן. אחר כך תצליחו. מילה שלנו. אה, רק ודאו קודם שניחנתם בקצת כישרון
גדולתו של משורר או של סופר אינה מעידה, באופן מיידי, גם על היכולת שלו להקנות כלי כתיבה לאחרים. הוראת הכתיבה היוצרת היא תחום התמקצעות בפני עצמו: כשם שישנם סופרים מעולים שהם מורים בינוניים, יש גם סופרים בינוניים, או כאלה שלא כתבו ספר מימיהם, שהם מורים נפלאים. הרשימה הזאת, מכל מקום, מרכזת את המורים הטובים ביותר בארץ לכתיבה יוצרת, בלי שום קשר למידת הפופולריות שלהם ככותבים.
מה שכן נלקח פה בחשבון זו, למשל, מידת ההשקעה של מנחה הסדנה בתלמידיו, וגם, כמובן, כמות האנשים שהפכו לסופרים ולמשוררים טובים בזכותו. בהקשר זה, חשוב לזכור כי התהוותו של סופר לא דומה בשום צורה להתהוותו של כוכב ריאליטי: היא איטית ומתונה. לעתים לסופר או למשורר, בוגר סדנה לכתיבה יוצרת, לוקח שנים כדי לפרוץ לתודעה - שלא לדבר על להפוך לאדם ידוע, סלב.
אגב, כיום ניתן למצוא סדנאות לכתיבה ספרותית לא רק בספריות הציבוריות ובמוסדות התרבות השונים, אלא גם בחוגים ובמסלולים ארוכים במכללות ובאוניברסיטאות כמו בן גוריון, בר אילן וחיפה. הרשימה, כאמור, מרכזת את כל הסדנאות השוות באמת. הנה היא.
הוא חתן פרס שרת התרבות למשוררים בתחילת דרכם ופרס ראש הממשלה לשנת תשע"ב, אבל הסדנאות שיקיר בן משה מעביר - שמתמקדות בשירה, אך אינן פוסלות פרוזה - מומלצות בעיקר הודות למידת ההשקעה הרבה של המנחה בתלמידיו. "בסדנאות שלי אני משתדל להלך בעדינות על התפר הרך שבין פנים לחוץ ובין אמת לבדיה," מסביר בן משה. "כל טקסט מקפל בתוכו דיאלוג בין כותב לבין קורא, ובמהלך הסדנאות אנחנו פורשים את הדיאלוג הזה כמו מפה על שולחן הכתיבה, דרך סדרה מאתגרת של תרגילי כתיבה מגוונים, שכוללים, בין השאר, בנייה של דמות ספרותית, שימוש בשפה ובפרספקטיבות של גוף ראשון וגוף שלישי. אני מלמד בהן כתיבת זיכרונות פרטיים וקולקטיביים, תיאור תמונה, כתיבה על חושים, פתיחות
במהלך מפגשי הסדנה מנותחים כתבי המשתתפים, כמו גם יצירות מופת בספרות העברית והעולמית. בין המשוררים הצעירים, בוגרי הסדנה, שהוציאו ספרי שירה לאחרונה, אפשר לציין במיוחד את אופיר נוריאל ("גזר דין גוף," הליקון, 2010), ורדה שפין ("ימינך," פרדס, 2011) ודוד ברבי (חוויה מתקנת," עמדה, .(2011 הסדנאות מתקיימות באוניברסיטת תל-אביב, בסמינר הקיבוצים, בבית הליקון ובסדנת אמני הקיבוץ בכל ימות השבוע, בשעות הצהריים והערב.
לפרטים: yakirbm@netvision.net.il

כלת פרס ביאליק לשנת 2006 מקיימת זה כמה שנים סדנה בבית אריאלה בתל-אביב. תלמידיה של רחל חלפי מסורים ואדוקים עד כדי כך, שהם מלווים אותה שנים על גבי שנים, ונרשמים שוב ושוב לסדנתה, שבכל שנה מקבלת גוון קצת אחר. "עיקר העבודה שלי הוא עם טקסטים של משתתפי הסדנה," מסבירה חלפי. "אנחנו אף פעם לא מהססים להעביר ביקורת בונה, ואחת לכמה זמן, חצי מהמפגש מוקדש לאירוח של משוררת או משורר."
חלפי לא עומדת עם סטופר מול תלמידיה. היא יוצאת מנקודת הנחה שספרות זקוקה לזמן נביטה, כך שהסדנה, שמתקיימת בימי רביעי, יכולה להתחיל ב19:00- ולהסתיים הרבה אחרי השעה ,21:00 בדרך כלל על פי רצון המשתתפים. לחלפי יש סבלנות רבה, והיא נשארת עם כל תלמיד גם הרבה אחרי השעה היעודה.
לרוב, הסדנה היא למתקדמים, כאלה שכבר השתתפו בסדנאות של מתחילים, כמו זו של בן משה, למשל. עם זאת, חלפי מבהירה שכשהיא נתקלת בטקסט חזק של מועמד, היא מקבלת אותו גם אם הוא לא השתתף בעבר בסדנה אחרת. "יש לי כמה וכמה בוגרים שפרסמו ספרים, אבל אני לא רוצה לציין שמות, כי זה מפלה את משתתפי הסדנה האחרים וגם כי מדובר בסתם ניים דרופינג. אני כן מוכנה לומר שהשנה יצאו שלושה ספרי שירה חדשים ומכובדים של תלמידי הסדנה שלי - ואחת אפילו זכתה בפרס." לפרטים: יש לפנות לבית אריאלה בתל-אביב.
כבר עשר שנים מקיימים הסופר אשכול נבו והמשוררת אורית גידלי סדנאות נודדות לכתיבה יוצרת, המשלבות פרוזה ושירה. המפגשים נערכים בכל פעם באחת הדירות של משתתפי הסדנה, ולא במוסד או אולם קבוע. "יש לזה יתרון של יצירת אינטימיות, מעין מגרש ביתי," אומר נבו.
הסדנה כוללת עשרה מפגשים בני שלוש שעות, אחת לשבוע, בימי שלישי, בתל-אביב. גודל הקבוצה: עד 15 איש. תנאי קבלה: טקסט בן ארבעה עד חמישה עמודים. הטקסט לא צריך להיות שלם. הוא יכול להיות חלק ממשהו. כל מפגש בסדנה מתחלק לשניים: החלק הראשון מיועד לתרגילי כתיבה שמתמקדים בנושא מסוים, והשני למשוב על טקסטים של שניים מהמשתתפים. הטקסט מועבר לחברי הקבוצה מראש, במייל, ובשיעור התלמידים מסמנים בו את נקודות החוזק והתורפה. בסוף השיעור, מה לעשות, מקבלים שיעורי בית.
מהסדנאות יצאו עד כה סופרים וספרי ביכורים רבים, ביניהם: בוריס זידמן ("המינגוויי וגשם הציפורים המתות," עם עובד,2007), יותם טולוב ("זה שמחכה," כתר, 2009), שרי שביט ("ברוריה הפקות," כנרת זמורה-ביתן, 2009), רוני גלבפיש ("סיפור קטן ומלוכלך," כנרת זמורה-ביתן, 2010) והילה ארזי-חטאב ("אמילם," אחוזת בית, 2012).
לפרטים: טלפון - eshkolnevo@yahoo.com, 09-7724485

זה מספר שנים מעביר מירון ח' איזקסון - משורר דתי נודע וחתן פרס הנשיא לשנת - 2001 קורסים לכתיבה יוצרת במסגרת המחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בראילן. איזקסון דוגל בשיטת עבודה קצת שונה מהמקובל. "הדרך של התמקדות בכתבי הסטודנטים בלבד לא נראית לי," הוא אומר. "אצלנו, בכל אופן, מקדישים חלק מהזמן לדיון במאמרים מרתקים על שירה - למשל, מאמריה של לאה גולדברג ו'גילוי וכיסוי בלשון' של ביאליק. חלק אחר מוקדש לקריאה, הפנמה וניתוח של שירי משוררים ותיקים וחשובים, ורק במקביל לזה אנחנו עוסקים בטקסטים של המשתתפים, תוך דיון חברי ופתוח, הצעות לשיפורים ורב שיח." במקרים מסוימים, בהתאם לבחירת התלמיד, העבודה נעשית ישירות מול איזקסון וכוללת חשיפה מינימלית לקבוצה.
הקורס מתמקד בעיקר בשירה, אבל טקסט בפרוזה אינו נפסל על הסף רק בשל סוגתו. "אני מקווה שבעתיד נוכל לצרף גם קורס בכתיבה יוצרת בפרוזה, אבל האמת היא שכבר עכשיו אני מבחין בהכרה ממשית של הסטודנטים בערכה של השירה העברית, בקירובם אליה ובהרחבת האופק התרבותי שלהם. מה שהכי קוסם לי בסדנה זה השילוב של סטודנטים לספרות לצד סטודנטים למקצועות אחרים, כולל מדעים מדויקים."
כמה ממשתתפי הקורסים שאיזקסון העביר בעבר זכו להכרה רחבה. ביניהם, אפשר למנות שלושה משוררים צעירים ומצליחים שהגיעו מהמגזר הדתי: אלחנן ניר ("האש הרגילה," הקיבוץ המאוחד, סדרת ריתמוס, 2011), גילית חומסקי ("ניקולאס יוז חוקר בקוטב הצפוני," שירה, עכשיו, 2010) וחן ישראל קלינמן ("במלוא מוטת הבריאה," עמדה, 2010). הקורס מיועד לתלמידי בר אילן, אך לבו הטוב והרחום של איזקסון לא מאפשר לאחרים להישאר בחוץ, ופעמים רבות הוא מאפשר גם לתלמידי חוץ להשתתף.
לפרטים: יש לפנות לאוניברסיטת בר אילן.

הסדנה שרוני סומק מעביר בבית אריאלה כבר עשרות שנים מיועדת לנוער בלבד. למעשה, היא החלה ב1977- כקייטנה ספרותית שסומק ניהל יחד עם דורית בר און. הצלחת הקייטנה הולידה את הסדנה, שהייתה הפעילות הספרותית הראשונה בבית אריאלה. מאז היא פועלת 35 שנה ברציפות. "השנה משתתף בסדנה בנה של השחקנית דליה שימקו, שבימי התיכון שלה השתתפה בסדנה," חושף סומק.
הסדנה כוללת 28 פגישות שמתקיימות שם בימי חמישי, בשעה .18:00 בשנים מסוימות יוצא לאור, בסוף השנה, ספר ובו יצירות המשתתפים. רק השנה, אגב, הופיעו ספרי שירה בשלים וטובים של שניים שבעבר השתתפו בה: "לשון אטית" (דביר, 2012) של שירה סתיו ו"רעש רעש רעש" (פלונית, 2011) של אמיר מנשהוף.
