הבודהא אמר: לא לקרוא מדורי רכילות
ב"דרשת ההיפטרות מכל הזיהומים" פנה הבודהא אל הנזירים, והצביע על פתח היציאה מהמזבלה המחשבתית שהם מתבוססים בה. זיו ארדמן מתרגם את זה לזבל המנטלי המודרני
כוונתו היתה לזיהומים המנטליים. הדרשה מציעה דרך מעשית, מתומצתת ומדויקת מאד להתמודדות עם המיינד – עם מכונת המחשבות והרגשות שלנו. היא מחולקת לשבעה כלים שיש בהם פוטנציאל לחולל שינוי משמעותי, שלא לומר מהפכה, באותה מכונה. אז מהי הדרך להיפטר מהזיהומים המנטליים ומהם שבעת הכלים? אסקור אותם תוך פרשנות חופשית, בשפה של ימינו.
"תבונה" - לחשוב בכיוון הנכון. כשהבודהא אומר "תבונה", הוא מתכוון להתעסקות מנטלית המכוונת לצמצום הסבל. זיהומים מנטליים רבים הם למעשה התעסקות יתר במחשבות שלא טוב לעסוק בהן, וחוסר עיסוק במחשבות שטוב לעסוק בהן. ואת זה ניתן לשנות.
איך מבחינים בין מחשבות שטוב לעסוק בהן לכאלה שלא? תשובתו של הבודהא פשוטה בתכלית: מחשבות שליליות הן המחשבות "מה הייתי בעבר", "מה אהיה בעתיד" ו"מה אני בהווה". ואילו מחשבות חיוביות הן "זהו סבל", "זוהי הסיבה לסבל", "זהו קץ הסבל", "זוהי הדרך המובילה לקץ הסבל".
מחשבות על ה"אני" הקטן שלנו, כגון: "מה הייתי, מה אהיה, מה אני היום", ועמן גם מחשבות של שכר ועונש, תהיות פילוסופיות ועוד, הן העמקה מנטלית אל תוך אשליה. אדם המשתמש כך במיינד שלו, אומר הבודהא, "לכוד בג'ונגל הרעיונות". לעומת זאת, ההרהור על אודות הסבל – זיהוי הסבל, זיהוי הסיבה לסבל וגילוי הדרך אל קץ הסבל – הוא שימוש במיינד באופן בריא, לכיוון של יציאה מאותו "ג'ונגל" מחשבתי.
"ריסון" – לא להעיר את הדרקון. האמצעי השני להיפטרות מהזיהומים המנטליים הוא ריסון פעילות החושים והפעילות המחשבתית. ההגיון של המלצה זו הוא פשוט: האשליות הגורמות סבל מקורן בקלט החושי: ראייה, שמיעה, ריחות, טעמים ומגע - וכן מפעילות מחשבתית. ריסון מסוים של כל אלה גורם לאותן אשליות שלא להופיע.
"שימוש" – די להתמכרות ולפיצויים. ההמלצה השלישית של הבודהא נקראת "שימוש", והיא מכוונת לעשות בעולם ובגוף שימוש שתכליתו לחיות חיים פשוטים וצנועים - רק די צורכך ולא יותר מכך. יש להשתמש באוכל כדי להשביע רעב, בבגדים כדי לכסות את הגוף, ובתרופות כדי לרפא מחלות. באופן זה נמנעים זיהומים מנטליים הנובעים מרדיפה אחר הנאות שונות וטיפוח ה"אני".
בראיה פסיכולוגית מודרנית ניתן להוסיף ולומר שה"שימוש" די צורכך ולא יותר, הוא גם דרך לא רעה עבורנו לחשוף את דפוסי הסבל שלנו ולהיפטר מהם. רבים מאותם דפוסים "מכוסים" בפיצויים ובהתמכרויות, הגורמים לנו "להשתמש" בחיים הרבה יותר מכפי צורכנו האמיתיים. כאשר אנחנו מפסיקים את השימוש המופרז הזה, עולים הרגשות והדפוסים השליליים ש"כוסו" על ידי ההתמכרות והפיצוי, ונחשפים לאור השמש. אם האדם מתמיד בדרך זו ומקפיד שלא "לכסות" אותם שוב, הרי הוא חווה את אותם רגשות קשים, מוכיח כי הוא יכול לחיות אתם ולבסוף משתחרר מהם.

"סיבולת, הבלגה ואיפוק" – להיות ברוס וויליס. הכלי הרביעי שמציע הבודהא הוא פיתוח סיבולת וכושר עמידה בפני קשיים וכאבים גופניים, וגם בפני קשיים מנטליים. מדובר ביכולת להבליג ולספוג חוסר נוחות גופני, כגון חום, קור, רעב או עקיצות יתושים, כאב גופני מכל סוג - וגם ביכולת להבליג על עלבונות מילוליים.
שרשראות של מחשבות, רעיונות ואשליות רבים נוצרים בגלל חוסר היכולת לסבול, להבליג ולעמוד מול גירויים לא נעימים אלה. ההיגיון שבהמלצה זו הוא שבעזרת פיתוח ההבלגה והאיפוק אפשר פשוט למנוע אותם. ואם יורשה לי להוסיף, הבלגה ואיפוק גם כלפי החשק המיני, יכולים לסייע בהיפטרות מזיהומים מנטליים חמורים ואינטנסיביים, לפחות אצל החברים שלי.
"הימנעות" – לא לחפש צרות. ההמלצה החמישית של הבודהא היא להימנע ממצבי חיים הגורמים פחד, קונפליקט, אלימות, וכל מה שזוהה כגורם סבל או כמכשול בדרך הרוחנית. הדוגמאות שנותן הבודהא הן הימנעות מ"פיל פראי, נחש, שיח קוצני או בור שפכים", וגם מ"התרועעות עם חברים רעים". כיום נוכל להוסיף אליהם את כל ענפי ספורט האקסטרים, בילוי בפיק-אפ ברים בדרום תל אביב, קריאת מדורי רכילות ואולי אפילו יציאה למילואים.
"סילוק" - הסרטים לסל, וחסל. הדרך השישית להיפטרות מהזיהומים היא פשוטה: לגלות נחישות ולסלק אותם. הבודהא ממליץ לאלה הרוצים להשתחרר שלא לגלות סובלנות כלפי מחשבות שזוהו כגורמות סבל: מחשבות תאווה, מחשבות רוע, מחשבות אלימות וכו', ופשוט להפסיק לחשוב אותן, באופן נחרץ ותקיף.
"פיתוח מנטלי" – תתבגר כבר! לסיום מצביע הבודהא על הערך הרב שיש בפיתוח יכולות ותובנות מנטליות התורמות להתעוררות. לפיתוח הבנה ויכולות אלה נוכל לקרוא "בגרות מנטלית", והיא כוללת את חקירת האובייקטים שאנו חושבים עליהם, חקירת גורמי ההתעוררות, וכן את האיכויות מאמץ, שמחה, אחידות וריכוז, שוויון נפש, פרישות והעדר השתוקקות. אותה בגרות מנטלית
ומה יהיה בסוף? במה יזכה מי שיילך בדרך המוצעת וישתמש בשבעת הכלים להיפטרות מכל הזיהומים המנטליים? על אחד כזה אומר הבודהא: "עליו נאמר, שהוא טיהר את כל הזיהומים, כיבה את התשוקה, ניתק את כבליו, ותוך הבנה מעמיקה של היהירות – שם קץ לסבל".
המאמר פורסם לראשונה באתר מהות החיים