גם וודי אלן, גם גבוה ומסתורי
הלנה, גרושה טרייה, מתרועעת בעיקר עם הוויסקי ופונה לבסוף למגדת עתידות המבטיחה לה שידוך גורלי. כאן מגיעה התנגשות בין הרוחניות לבין הרציונליות. זיו ארדמן צפה בסרטו החדש של וודי אלן
לפני שנחרוץ דין או דעה לגבי הלנה, בואו ננסה לרגע לספר את הסיפור לא מבחוץ, אלא מבפנים. מנקודת מבטה של הלנה עצמה.
"אני הלנה, גרושה טרייה. אני כבר בת 60, אך במובנים רבים אני עושה את צעדיי הראשונים בחיים. עד לאחרונה הייתי אבודה לגמרי. בתום כמה עשורים של נישואין לא מאושרים מצאתי עצמי לבדי בעולם, מבלי לזכור כלל מי אני ומה אני רוצה, ורק כוסית של וויסקי פה ושם הרגיעה את חרדתי. השינוי הראשון לטובה חל כשפגשתי אישה חמה ורגישה בשם קריסטל. לאט ובזהירות היא לימדה אותי כיצד להביט פנימה, אל המקום שבו שוכן הכוח שאבד לי: התקווה שלי, החושניות, האינטואיציה והאהבה אל המסתורין הרוחני שבחיים".

הלנה היא הדמות המרכזית בסרטו החדש של וודי אלן "כשתפגשי זר גבוה ומסתורי". שתי גרסאות הסיפור כאן הן רק שתי נקודות מבט אפשריות, מתוך כמה וכמה העולות מן הסרט, על חייה של הלנה בפרט ועל המפגש של העולם הנורמטיבי או "הרציונלי" עם העולם המכונה "רוחני" בכלל. בתה של הלנה, סאלי (נעמי ווטס), למשל, לא מתנגדת לקשר ההולך ומתהדק של אמה עם מגדת העתידות, "כל עוד זה עוזר לה להרגיש טוב יותר". בעלה של סאלי, לעומת זאת, סובלני לעניין הרבה פחות. "תפסיקי כבר עם הממבו ג'מבו הזה", הוא מטיח בהלנה בבוז, ומביט בה כעל משוגעת שחמקה מהמחלקה הסגורה ללא רשות.
המפגש בין העולם הרוחני לבין העולם הרציונלי ב"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי" מוכר לרובנו, בין אם אנו נוטים יותר אל העולם הראשון ובין אם לשני. זה מעניין לא רק בגלל המתח הגבוה המתקיים בין שני העולמות, אלא גם משום שהוא מזמן דיאלוג ביניהם, ולכן גם שינוי והתפתחות אצל שניהם.
כאשר האמיתות של העולם הרוחני, האינטואיטיבי, פוגשות את הרציונלי והלוגי - הן מערערות את יציבותו ודורשות ממנו "לפתוח את הראש" ולהביט לעבר חלקים במציאות מהם התעלם עד כה. מנגד, כשהחשיבה המדעית והספקנית של העולם הרציונלי פוגשת את הרוחני, היא "מורידה אותו אל הקרקע", ומזמינה אותו להפריד את המוץ מן הבר. כלומר, לברור מבין שלל ה"ממבו ג'מבו" הרוחני את האמת העמוקה והמהותית.
בסרטו של אלן מביט בהלנה החתן שלה, רוי, ומבקש ממנה לחזור מעולם השקרים והאשליות אל המציאות כפי שהיא בעיניו. מנגד, הלנה מביטה ברוי כבאדם שראייתו וקיומו מוגבלים כי אין בהם מקום לאינטואיציה. גם שאלות לגבי הנשמה והרוח, דוגמת בדיקת האפשרות להמשכיות לאחר מות הגוף או של האפשרות לידיעת העתיד – אינן קיימות בעולמו
אך המפגש בין הרוחני לבין הרציונלי מתרחש גם ברובד הרגשי. סאלי, בתה של הלנה, תופסת את העיסוק הרוחני כביטוי לחולשה רגשית. לפי השקפה זו, מי שחסר את היכולת להתמודד עם רגשותיו פונה אל הרוחניות כדי למצוא בה נחמה או מזור לכאבו. מנגד, האדם הרוחני עשוי לתפוס דווקא את רעו הרציונלי כחלש יותר. מזווית ראייה זו, המקום ההגיוני, המוכר והמבוקר הוא גם המקום הבטוח, וחוסר היכולת להרפות מן ההיגיון ולעשות צעד אמיץ אל עבר המסתורין נובע מפחדים עמוקים, כלומר מחולשה רגשית.
ולבסוף, המפגש בין הרוחני לרציונלי מתרחש גם במישור ההתנהגותי. הדמויות המקיפות את הלנה בתהליך השינוי שלה נחרדות כאשר השיקולים הרוחניים משפיעים יותר ויותר על התנהגותה, ולבסוף גם מכתיבים את החלטותיה בענייני זוגיות וכסף. אך מזווית ההסתכלות הרוחנית, שינוי התנהגותי הוא חלק חשוב מן השינוי או הצמיחה הפנימיים. כך, מי שדבק בדפוסי ההתנהגות שלו לאורך שנים, מונע מעצמו אפשרות ללמוד על עצמו, להתנסות בחוויות חדשות ולפתוח אפשרויות חדשות.
האם העולם האינטואיטיבי הוא אמונת שווא, או חלק מן המציאות החסום על ידי רציונליות מוגזמת?האם החקירה הרוחנית נובעת מחולשה רגשית, או אולי מעידה על אומץ לב היוצא כנגד פחדים עמוקים? ומה עם התכל'ס? האם כדי למצוא בן זוג צריך להתאמץ ולהירשם לאתר היכרויות, או שאפשר פשוט להמתין ל"זר מסתורי וגבוה" שיגיע אם הוא אמור להגיע? הסרט החדש לא נותן, כמובן, את התשובות, אלא רק מלהטט בהומור הוודי-אלני המוכר בין הצמתים בהם נפגשות, ולעתים גם מתנגשות, השאלות.
למאמרים נוספים באתרמהות החיים