 |
/images/archive/gallery/842/779.jpg בודהיסאטווה של החמלה
 |
|
מדריך קצר לבודהיסט המתחיל |
|
|
מרוב בודהיסטים לא רואים נירוונה, בעיקר כשהם מחולקים לכל כך הרבה זרמים שונים ומשונים. מה הקשר בין בודהיזם לזן ואיפה מוצאים בודהיזם פאגאני? תומר פרסיקו עושה סדר בבלגן |
|
|
|
|
|
 |
הבודהא לא היה אדם אופטימי. לא מספיק שקבע כתובנה הראשונה שלו שהקיום כרוך בסבל, הוא גם לא התבייש להצהיר שתורתו קשה להבנה, ולנבא כמה פעמים שהיא גם לא תשרוד את פגעי הזמן והאדם. והנה, למרות הסבל, הקושי, הזמן והאדם הבודהיזם התפשט (אגב, ללא כל שימוש באלימות), וכיום נמצא כמעט בכל העולם. מה שכן, ניכר שארבעת הגורמים הללו הכניסו בו גיוון רב. כדי לפלס שביל ברור בין עצי הבודהי, הנה סקירה קצרה של התפתחות הדהרמה.
לא ברור מתי הבודהא חי. המסורת הבודהיסטית, מתוך אינטרס ברור, מעוניינת להקדים את חייו ככל היותר: היפנים מתארכים את מותו ל-949 לפנה"ס, הטיבטים ל-881. הניסיון לעשות ממנו חכם קדמון הביאו אפילו
לקביעה שהוא חי בכלל באלף השלישי לפנה"ס. אחרי דיונים רבים גם בתוך עולם המחקר ההיסטורי, כרגע הקונצנזוס בקרב מרבית החוקרים הוא שהבודהא הלך לעולמו כנראה סביב שנת 400 לפנה"ס.
הבודהא ("הער", "זה שהתעורר") מת כשהיה בערך בן שמונים (כנראה כתוצאה מאכילת בשר חזיר מקולקל), אחרי שלימד קרוב לחמישים שנה, מאז זכה לנירוונה בגיל 35. הוא ייסד תורה מהפכנית: הבודהא טען שכל התופעות הן חסרות מהות עצמית, ומכאן שאין דבר במציאות שאנחנו יכולים לתפוס אותו כעצמי שלנו, כך שכל רעיון שיש לנו לגבי מי ומה אנחנו הוא טעות. בכך יצא חוצץ כנגד האמונה ההינדית הרווחת, כאילו בקרבנו, וזו גם זהותנו האמיתית, נשמה נצחית (אטמן), שעל פי חלק מהזרמים ההינדים גם זהה לקיום כולו (ברהמן). הבודהא חולל עוד שתי מהפכות עיקריות: ראשית, כמו אפיקורוס, הוא קבע שלאלים השונים או לפולחניהם אין כל תפקיד משמעותי בחייו של האדם. שנית, הוא ביצע מהפכה בטכניקת המדיטציה שהיתה נהוגה בהודו, והביא לעולם את הוויפאסנה - המדיטציה בה המתרגל מנסה לא לסגת ולהתנתק מהעולם, אלא להגביר את המודעות והחיבור שלו אליו.
גם מבחינת צורת הלימוד הציג הבודהא מהפכה: הוא סירב לדבר על ענייני מטאפיזיקה, וכבן לעם ההודי הפלספן, זה בטח לא היה לו קל. אבל הבודהא קבע מלכתחילה שהוא מלמד דרך של שחרור והארה, ולא תיאוריה על מבנה הקוסמוס. הוא לא הסכים לענות על שאלות תיאורטיות, ואף את הנירוונה הגדיר (כמעט תמיד) באופן שלילי: ככיבוי התשוקות וכסוף הסבל, ולא התייחס למימדים החיוביים של אותו מצב קיומי.
אבל היו גם דברים בהם הבודהא היה שמרן ככל בני זמנו: הוא חשב שנשים רק מפריעות לתרגול הרוחני, ושהחיים הרגילים באופן כללי לא מהווים רקע תומך למסע אל הנירוונה, ולכן הקים מסדר נזירים, שפרשו מהעולם וקיבצו נדבות לפרנסתם. רק מאוחר יותר, אחרי הפצרות רבות, הסכים שגם נשים יצטרפו למסדר הבודהיסטי, וניבא שמשום כך בתוך חמש מאות שנה הדהרמה, התורה שלו, תיכחד.
אבל הדהרמה לא נכחדה: תוך כמאתיים שנה התפצל הבודהיזם לכעשרים זרמים שונים (ואולי דווקא לזה התכוון הבודהא?). המחלוקות בין הזרמים סבבו סביב עניינים מעשיים כמו גם עקרוניים, ואחת הראשונות שבהן, כמאה שנה אחרי מותו של הבודהא, נגעה כנראה לשאלה רבת המשקל והחשיבות: האם יתכן שהמואר (ה"ארהט") יחלום חלום כחול ויפלוט זרע בשנתו (בעצם הרי מדובר כאן בשאלה עמוקה שמתעסקים בה עד היום: האם המואר הוא מושלם, או האם כלל ייתכן אדם מושלם). הדיון על כך הוביל לפיצול בסנגהה (הקהילה הבודהיסטית) בין בעלי העמדה הסובלנית יותר שחשבו שהדבר ייתכן, לבין השמרנים שחשבו שלא. מחלוקות נוספות, ובעיקר הבדלים בהשקפת העולם הכללית, הובילו לכך שכיום ניתן לסווג את הבודהיזם לשתי אסכולות עיקריות: התרוואדה, והמהאיאנה.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/784/024.jpg
Sanja Gjenero |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
זרם התרוואדה: שומרים על המסורת
|
 |
|
 |
 |
 |
|
תחת אשוקה, המלך הבודהיסט הגדול מהמאה השלישית לפנה"ס, התפשט הבודהיזם בכל הודו, אולם הוא עתיד היה להיכחד תוך כמה מאות שנים אל מול האיסלאם הכובש וההינדואיזם שעלה בכוחות מחודשים (בראשם תנועות הטנטרה והבהקטי). מזל שאשוקה הצליח, עוד בימי חייו, לשלוח שליחים שהביאו את בשורת הבודהיזם לכל אסיה, וכך הפכו אותו לדת עולמית. שליח אחד אף הגיע עד לאנטיוכוס השני שמלך בסוריה, אבל, לצערנו הרב כמובן, לא הצליח לשכנעו להפוך לבודהיסט.
הבודהיזם התרוואדי התפשט מהודו אל סרי-לאנקה, בורמה, תאילנד, לאוס, קמבודיה ובמידה רבה גם לוויאטנם (וגם לאינדונזיה, שם האיסלאם הכחיד אותו). משמעות השם תרוואדה היא "תורת הזקנים", ומכאן ברור שהתרוואדים מתיימרים להיות מי ששימרו את מילותיו המקוריות של הבודהא, ללא תוספות או דילולים. הם רואים עצמם ממשיכיהם של אותם שמרנים שחלקו על אלו שקידמו מושג גמיש יותר של הארה.
ואכן התרוואדה לרוב מציגה בודהיזם שמרן וקשוח: בארצות הבודהיזם התרוואדי הנזירוּת מייצגת את האידיאל הבודהיסטי ואת האמצעי העיקרי לגאולה. בעלי הבית יכולים לצבור קארמה טובה על ידי תרומות לנזירים, אבל עד למאה העשרים לא היה להם מגע ממשי עם דרך השחרור הבודהיסטית, שכוללת לבד מהוראות מוסריות רבות, גם קריאה בטקסטים וכמובן מדיטציה. קורסי הוויפאסנה שמוצעים היום הם חידוש של המאה העשרים, ובזכותם יכולים לא רק מערביים רבים, אלא גם מקומיים בארצות הללו, לתרגל מדיטציה שכנראה קרובה למדי לטכניקה המדיטטיבית שלימד הבודהא עצמו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
גואנקה. הביא את הוויפאסנה למערב
| /images/archive/gallery/274/778.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
זרם המהאיאנה: הארה לכל יצור חי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
המהאיאנה הוא צורת הבודהיזם שהתפשטה לסין, קוריאה, יפן, טיבט וויאטנם. זרמי המהאיאנה רבים ומגוונים, אבל משותפת לכולם היא השאיפה להארתם המלאה של כל היצורים החיים באשר הם. למרות שלא ברור אם זו היתה הכוונה תחילתה, ברור שהצורה הסופית שקיבלה המהאיאנה היתה של דת עממית, הפתוחה הרבה יותר מהתרוואדה לצרכיהם של ההמונים. לכך כמובן יתרונות וחסרונות, שכן צרכיהם של ההמונים אינם תמיד נעלים במיוחד (וראו בודהיזם Pure Land להלן).
זרם המהאיאנה הציג במרכזו אידיאל שהיה מוכר לפניו אבל לא זכה למעמד רציני: הבודהיסאטווה. הרעיון היה שאל לו לבודהיסט לדאוג לישועתו הפרטית ותו לא, אלא לסייע בידי כל היצורים כולם להעפיל אל חופי הנירוונה. למעשה מדובר במהפכה של ממש: בתוך חברה שראתה בגלגול נשמות עונש שיש לעשות הכל כדי לחמוק ממנו, הציג המהאיאנה רעיון על פיו דווקא יש להימנע משחרור סופי ומוחלט, ולהמשיך ולהתגלגל כדי לעזור בכך לכל היצורים החיים להגיע לשחרורם. פירושו של דבר הוא שאידיאל הבודהיסאטווה העלה את החמלה למעמד שווה לזה של החוכמה בהיררכיה הבודהיסטית, ונטע זרעים של חיוב וממשות בהתייחסות הבודהיסטית אל העולם.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
בודהיסאטווה של החמלה
| /images/archive/gallery/842/926.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
זן: בודהיזם יחד עם דאואיזם
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מהו זן? עץ הברוש שבחצר כמובן. וחוץ מזה הוא זרם של בודהיזם שהתפתח בסין. (כלומר זן וזן בודהיזם הם היינו הך). כבר במאה השנייה לספירה היו בסין בודהיסטים, ועד המאה השישית הדהרמה כבר קנתה אחיזה בכל חלקי סין, ואף עברה מייבוא (של טקסטים ומנהגים) ליצוא (ליפן וקוריאה). התהליך הזה התאפשר משום שההתנגדות הקונפוציאנית לבודהיזם דעכה, ורבים מהדאואיסטים גילו בו רעיונות מוכרים. בקיצור אפשר לומר שזן-בודהיזם הוא פרי הזיווג המוצלח בין המהאיאנה שהגיעה מהודו, לדאואיזם שחיכה לה בסין.
אבל מהו זן? זן הוא דרך של שחרור, ובכך מבדיל עצמו מקטגוריות מערביות מוכרות כמו אידיאולוגיה, דת או פילוסופיה. הוא דומה אם כן ליוגה ההודית (במקורה), אבל הסינים, בעלי האופי הפרגמטי מאוד, דאגו לשמר את השאיפה לחירות ולתת לכל הנספחים התיאולוגים לנשור מהם והלאה. מייסד הזן, על פי המסורת, הוא בודהידהרמה, שהגיע לסין סביב 500 לספירה, והסיפור על המפגש שלו עם קיסר ליאנג (מחוז בסין) דאז יכול להעביר את המסר המרכזי של דרכו:
כאשר הקיסר ווּ תיאר באוזניו את כל המקדשים שבנה לכבוד הבודהא, את כל כתבי הקודש שדאג שיועתקו ואת כל התרומות שנתן לעניים, ושאל כמה קארמה טובה הוא הרוויח מכך, ענה לו בודהידהרמה: "שום קארמה טובה כלל". הקיסר הנדהם שאל: "מהו, אם כן, העקרון המרכזי של התורה הקדושה"? ובודהידהרמה ענה: "זה ריק, ואין דבר שהוא קדוש". "מי אתה, אם כך, שתעמוד מולנו?" שאל הקיסר, ובודהידהרמה ענה: "אני לא יודע".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
בודהידהרמה. "שום קארמה טובה"
| /images/archive/gallery/600/131.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
בודהיזם טיבטי: פגאניזם נוסח טיבט
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אי שם מאחורי פסגות ההימלאיה, ברמה הטיבטית המבודדת, התפתח הסוג המוזר היותר של הבודהיזם. רק במאה השמינית היכה הבודהיזם שורשים בטיבט, אבל מאז נשמר שם בקנאות, וכלל שילוב של למדנות ומדיטציה, כמו גם מיזוג חריף של דת ופוליטיקה. ההתפתחות המאוחרת של הבודהיזם בטיבט חשובה, שכן הבודהיזם שהגיע אליה היה רווי השפעות של פילוסופיית הטנטרה שהתעוררה בהודו במאה השישית. כמו כן, בשלב זה פגש הבודהיזם בטיבט מערך די מסועף של מנהגים פגאניים.
הבודהיזם הטיבטי, אם כן, הוא תערובת ססגונית של מהאיאנה, וָג'ריאנה (טנטרה) ואלילות טיבטית שורשית. הוא מלא בטקסים צבעוניים ואמונות תפלות, ומסודר בהיררכיה קשוחה ושמרנית של מסדרי נזירים ששולטים הן על הרוח והן על החומר. עם כיבושה האלים של טיבט על ידי סין בשנות החמישים, יצא סוף סוף הבודהיזם הטיבטי מעבר להימלאיה, ומצא אהדה רבה בקרב מחפשים רוחניים מערביים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
ולדימיר פוטין פוגש נזירים טיבטיים. צילום: אי.פי.איי
| /images/archive/gallery/319/934.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
Pure Land: בודהיזם להמונים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
למרות שנוהגים להתעלם ממנו, אי אפשר שלא להזכיר בודהיזם מסוג Pure Land, שהוא ונגזרותיו הם בסופו של דבר אחת הצורות הכי פופולריות, אם לא הפופולרית ביותר, של המהאיאנה בודהיזם. בקצרה, הרעיון הוא שאמיטאבה (Amitābha), בודהא רב עוצמה, חסד וחמלה, יושב לו אי שם ב"ארץ טהורה" אותה ברא בכוחותיו העל-טבעיים, ומזמין את כל מי שרוצה להיוולד אצלו בגלגולו הבא פשוט מאוד לומר "נָאמוֹ אמיטאבה" ("הלל לאמיטבה") שלוש פעמים רצוף. זה הכל.
כשניוולד באותו מימד טהור, ותחת הדרכה צמודה מאמיטאבה, כבר נגיע בקלות להארה, מכיוון שאמיטאבה כל כך טוב אלינו, אנחנו אוהבים אותו, ומשום כך קוראים את הסוטרות המספרות עליו, מדליקים לפני פסלו נרות וקטורת, ובאופן כללי עובדים את דמותו. וכך נראה הרבה מהבודהיזם במזרח כיום.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/842/936.jpgצוחק על כולנו...  | |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|