כתבות קודמות

  • איור: סטפן מרטינייר

    החלום של המאה ה-22: גשושית לא מאוישת, שמונעת בהיתוך גרעיני, מסיירת במערכת שמש חדשה אחרי מסע של כמה עשרות שנים מכדור הארץ

  • איור: סטפן מרטינייר

    אלפי מתיישבים יוכלו לחיות בתיבת נח הבין-כוכבית הזאת. לחללית יש מערכת אקולוגית עצמאית וכבידה מלאכותית, שמקורה בסיבוב גוף הספינה הגלילי

  • צילום: מייקל שוורץ

    אחת הדרכים להניע חללית בין-כוכבית, אומר איש נאס"א, לס ג'ונסון, היא מפרש שיידחף באמצעות הלחץ הקלוש של אור שמש או אור לייזר | צילום: מייקל שוורץ

  • צילום: מרכז מרשל לטיסות חלל, נאס''א

    שטחו של מפרש שמש זה 315 מ"ר, והוא עשוי חומר שקרוי מיילר. נאס"א מתכוונת לשגר בשנת 2014 גשושית עם מפרש גדול פי ארבעה | צילום: מרכז מרשל לטיסות חלל, נאס"א

  • צילום: מארק תיסן, נ' ג'

    מיזם אוריון שאף לבנות חללית מאוישת שתגיע לשבתאי ומעבר לו, כשהיא מונעת בעזרת פצצות גרעיניות. אבל הוא לא הרחיק לכת מעבר לדגם זה | צילום: מארק תיסן, נ' ג'

גלרית תמונות

עוד נגיע רחוק

הכוכבים נמצאים במרחקים מטורפים מכדור הארץ, אך האם נהיה אי פעם מטורפים מספיק כדי להגיע אליהם?

מאת: טים פולג'ר | איורים: סטפן מרטינייר
בפאתי מגרש חניה במרכז מרשל לטיסות חלל בהנטסוויל (Huntsville) שבאלבמה, ניצב שריד לימים שבהם היה מקובל לחשוב שעתידנו כמין של נוסעי חלל הוא ברור מאליו ומפואר כמו טיל שמתרומם מכן השיגור בכף קנוורל (Cape Canaveral).

"זה לא דגם," אומר לס ג'ונסון, פיזיקאי בנאס"א, בהתייחסו למכלול של צינורות, מפלטים ומיגון בגובה עשרה מטרים, שמשקלו 18 טונות. "זהו מנוע גרעיני אמיתי של טיל." היו ימים שבהם חשבה נאס"א לשגר למאדים תריסר אסטרונאוטים בשתי חלליות, שכל אחת מהן מצוידת בשלושה מנועים כאלה. מנהל מרכז מרשל, וורנר פון בראון, הציג את התוכנית באוגוסט 1969, רק שבועיים אחרי שטיל סטורן 5 הביא את האסטרונאוטים הראשונים לירח. הוא הציע את ה-12 בנובמבר 1981 כתאריך יעד לשיגור למאדים. המנועים הגרעיניים כבר עברו כל מבחן אפשרי על הקרקע. הם היו מוכנים לטיסה.

בבוקר יוני לח, 30 שנים אחרי הנחיתה במאדים שלא התקיימה, ג'ונסון מביט בערגה במנוע. הוא עומד בראש צוות קטן שמעריך את ההיתכנות של "תפישות מתקדמות" בטכנולוגיית החלל. המנוע הגרעיני הישן, נרווה (NERVA) שמו, אולי עשוי לענות על ההגדרה הזאת. "אם אנחנו חושבים לשלוח אנשים למאדים, כדאי לשקול זאת שוב," אומר ג'ונסון. "נצטרך רק חצי מכמות הדלק של טיל רגיל." נאס"א עוסקת עכשיו בתכנון טיל קונוונציונלי חדש כתחליף לסטורן 5, שהוצא משימוש בשנת 1973, זמן קצר אחרי הנחיתה המאוישת האחרונה על הירח. עדיין לא הוחלט לאן ישוגר הטיל החדש. מיזם נרווה הסתיים גם הוא בשנת 1973 בלי טיסת ניסוי. מאז ואילך, בעידן מעבורות החלל לא הגיעו בני אדם למרחק של יותר מ-600 קילומטרים מכדור הארץ.

מדוע השאלה האם יגיע האדם אי פעם לכוכבים נראתה סבירה לפני 50 שנים? "ברור שהיינו מטורפים במובן מסוים," אומר פרימן דייסון, פיזיקאי במכון ללימודים מתקדמים באוניברסיטת פרינסטון. בשלהי שנות החמישים של המאה שעברה השתתף דייסון במיזם אוריון, שמטרתו הייתה לבנות חללית מאוישת שתוכל להגיע למאדים ולירחי שבתאי. חללית אוריון לא הייתה אמורה להשתמש בכורים גרעיניים שיפלטו מימן בחימום יתר, כמו נרווה, אלא להטיל פצצות גרעיניות קטנות מאחוריה מדי רבע שנייה בערך ולגלוש על כדורי האש. "הסיכון היה אדיר," אומר דייסון, שקיווה להגיע לשבתאי בעצמו, "אבל היינו מוכנים לזה. הלך הרוחות היה שונה לגמרי. הרעיון של הרפתקה נטולת סיכונים פשוט לא התקבל על הדעת."

היום קל להסביר למה לעולם לא נגיע לכוכבים - הם רחוקים מדי, ואין לנו די כסף. הסיבות מדוע בכל זאת לטוס לכוכבים כבר אינן מובנות מאליהן, אבל הן הולכות ומתגברות. אסטרונומים גילו כוכבי לכת סביב כוכבים רבים הסמוכים לכדור הארץ; בקרוב הם ודאי ימצאו כוכב לכת דמוי ארץ במקום המתאים בדיוק לקיום חיים, וכשיגיע אותו הרגע - תהיה סיבה מכרעת לטוס אל היעד הזה. פרט לכך, הטכנולוגיה שיש בידינו היום מתקדמת הרבה יותר מכפי שהייתה בשנות השישים; פצצות אטומיות כבר אינן שיא הקידמה.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון ינואר 2013 של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק


להצטרפות למינוי »

תגובות