ראשי > חדשות > יניב הלפגוט
בארכיון האתר
בלתי מספיק
יניב הלפגוט השתכנע סופית: חינוך לא מעניין את ראשי משרד החינוך
2/3/2005
רונית תירוש, לכלכת. לא די בכך שהסנקציה עליה הכרזת נגד התלמידים שהשתתפו בהשבתת התיכונים וחטיבות הביניים סותרת את חוזר מנכ"ל (מכירה?), הרי שנתת גושפנקה סופית לאמירה השגורה לפיה בית הספר הוא לא יותר מבית חרושת לציונים.   

הטיעון שבו השתמשת, לפיו הציון הבית ספרי מורכב גם מנוכחות (ולכן כאשר תלמיד נעדר יש להוריד את ציונו) אינו מחפה על כוונתך האמיתית: ניסיון נואש למנוע את ההשבתה הבאה.   

אפשר להתווכח על המניעים שעמדו מאחורי ההשבתה. משרד החינוך בוודאי יטען שמדובר בלא יותר מרצון של אותם תלמידים (בין 100 ל-200 אלף) לתפוס טרמפ על סוגיה שנמצאת בכותרות בתקופה האחרונה, ובדרך להרוויח יום חופש באמצע השבוע. מנהיגי השביתה יאמרו לבטח שמדובר בהישג לא מבוטל, במסגרתו הצליחה התארגנות לא-פורמאלית עצמאית לאגד מספר כל-כך גדול של אנשים (למרות שסביר להניח שלא לכולם היה ברור מה המניעים שעומדים מאחורי המהלך). אבל אי אפשר שלא להתפעל מהצלחתה של השביתה שיזם דור האינטרנט, באמצעות שימוש במקלדת הביתית והפס הרחב.  

כבר מזמן ישנה תחושה שהמנדט של מערכת החינוך מתמצא בהכנת התלמידים לבגרויות ותו לא. כך, למשל, הוחלט במשרד החינוך על תוכנית הלימודים "המהפכנית" במורשת ציונות ודמוקרטיה, במסגרתה נדרשים התלמידים לשנן ולהקיא 100 מושגי יסוד, בהשמטה של כמה מושגים מרכזיים כמו שואה או ערביי ישראל (במקרה האחרון הסתפקו במשרד החינוך בשורה הבאה במסגרת המושג מיעוטים ("המיעוטים במדינת ישראל הם, למשל, ערבים מוסלמים ונוצרים, דרוזים וצ'רקסים"). מה שלא מופיע ברשימה לא קיים.   

כך גם "שופצו" נתוני הבגרויות בשנת תשס"ג, כאשר שרת חינוך בישרה על עלייה של יותר מאחוז בשיעור הזכאים לתעודת בגרות. "לאור הקיצוצים שספג משרד החינוך מדובר בנס", סיכמה אז השרה. אבל השרה גם שכחה לספר לנו כי אותם נתונים לא כוללים את תלמידי מזרח ירושלים ואת התלמידים החרדים. לפי ההערכות, אם היו מצרפים אותם לממוצע הם היו מקלקלים את שמחתם של השרה ושל צוות המשרד. וכך, כדי להציג עליה בהישגים, בחרו במשרד החינוך להשמיט את אותם מגזרים בעיתיים.   

אותו "תרגיל חינוכי" חזר על עצמו גם לפני כמה חודשים, כאשר משרד החינוך מיהר להכריז על קפיצת המדרגה של תלמידי ישראל, כפי שנשקף מתוצאות מבחן טימ"ס הבינלאומי במתמטיקה ומדעים. גם אז לא התנדבו לספר לנו שאותם הנתונים לא כללו את אותן אוכלוסיות חלשות שהיו עשויות לקלקל שוב את החגיגה: מדגם המשתתפים במבחן לא כלל 22.5% מהתלמידים הישראלים (חרדים ותלמידי מערכת החינוך במזרח ירושלים) - זאת לעומת השמטה של כ-5% מהתלמידים במדינות אחרות שהשתתפו במבחנים.  

משרד החינוך גם לא יכול להתנער מכל אחריות להתגברות האלימות בבתי הספר. רק בשבועות האחרונים התבשרנו על כמה מקרים של סכינאות בבתי הספר, ולא פעם גם בבתי הספר היסודיים. שרת החינוך לא יכולה לפטור את עצמה מאחריות לתופעה באמצעות אמירה לפיה מערכת החינוך היא למעשה ראי של החברה כולה ? וכך, במקביל להפיכתה של כלל החברה לאלימה יותר, הפכו גם תלמידי ישראל ליותר אלימים.   

לשרת החינוך, כמו גם למנהלת הכללית של משרדה ולהנהלה הבכירה, יש חלק לא מבוטל בכיוון שתפסה מערכת החינוך - לפיו הכל נמדד בסופו של דבר במספר הזכאים לבגרות. המסר שמשגרים השרה וצוותה, לפיו עליה מלאכותית של אחוז או שניים הם חזות הכל, רק מקבע את אותה תדמית שלילית שנדבקה למערכת. "השוט" שבו בחרה להשתמש מנכ"לית המשרד, רונית תירוש, נגד תלמידי ישראל השובתים, הוכיח סופית שהמערכת כיום ראויה יותר מכל לציון בלתי-מספיק.  
בוגר ביה"ס לתקשורת "כותרת" ואוטוטו מסיים את התואר הראשון באוניברסיטה הפתוחה. חבר מערכת החדשות של NRG מעריב

  מדד הגולשים
נעצר חשוד בפרשת...
                  18.84%
היעלים הבורחים...
                  11.58%
רצח מרגריטה...
                  8.28%
עוד...

יניב הלפגוט
אסתרינה, הגזמנו  
אהוד, אינך יכול עוד  
ומי יספר לחטופים ש"ניצחנו"?  
עוד...

כותבים אחרונים
אביב לביא
אודי מנור
אסף שניידר
בן דרור ימיני
דורית גבאי
יעל פז מלמד
מיקי לוי
משה פייגלין
עידו טנדובסקי
רפי רוזנפלד