ראשי > חדשות > אמיר טייג
בארכיון האתר
מחיר התחרות
הריגול התעשייתי לא ישנה הרבה בתקשורת הישראלית, שהתחרות בה אגרסיבית מתמיד
29/5/2005
בין רשימת החברות המעורבות בפרשיית הריגול התעשייתי, בולט מספרן הרב של חברות התקשורת. סכומי הכסף האדירים שמגלגל שוק זה לצד התחרות שלפעמים מגיע לסחרור עקוב דם המערב יצרים רבים, הופכים את נושא המודיעין העסקי (המילה היפה לריגול תעשייתי) לחשוב מאין כמותו.

פרשת הסוס הטרויאני – סיקור מיוחד ב-NRG

בכל חברות התקשורת הישראליות קיימים אנשים שזה התפקיד המוגדר שלהם, לאסוף מידע גלוי וחסוי על המתחרים. לתפקידים אלו מגיעים בפעמים רבות יוצאי כוחות הביטחון. עבורם התפקיד הוא המשך ישיר לתפקיד איסוף המידע בו עסקו בקריירה הביטחונית שלהם, ולפיכך קשה להתפלא שרבים מהם לא בחלו לעשות שימוש במידע שהושג שלא כדין. 

בשוק התקשורת קיים גורם נוסף המייחד אותו ומעלה מהותית את חשיבות המודיעין העסקי. השינויים הטכנולוגיים הדחופים בשוק זה, יוצרים בו מצב של השתנות תמידית. מוצרים חדשים מושקים כל חודש, רשתות חדשות נבנות, טכנולוגיות חדשות שהופכות למסחריות מפילות חברות אשר התבססו על טכנולוגיות ישנות. הדינמיות הרצחנית של שוק התקשורת, יוצרות צורך בהחלטות אסטרטגיות הרות גורל על ימין ועל שאמול.

כך קורה שכל השקה של מבצע חדש, כל מוצר חדש שיוצא לשוק התקשורת, כל מהלך של חברת תקשורת מלווה בתגובות של המתחרים. כמה פעמים ראינו שתי חברות משיקות יחד מוצר דומה להחריד. זה רק קרה לפני מספר שבועות שכל שלושת חברות הסלולר השיקו ביום בודד אחד את שירותי הבלקברי. לכאורה שירות איזוטרי יחסית הפונה לקהל מצומצם, אך מבחינת החברות עוררה ההשקה רגשות רבים, מספיק כנראה בשביל להפעיל את מקורות המודיעין שלהם.

מבצעי חסימה הם הדוגמא הטובה ביותר לשימוש במידע עסקי חסוי. חברה המתכננת מבצע חדש או מהלך שיווקי, מגלה מספר ימים לפני ההשקה את המתחרה הגדול שלה חונך מבצע זהה לחלוטין. במקרים רבים נאלצת החברה לגנוז את המבע או את המהלך, ולשרוף לא מעט כסף בשל כך. לשיטה זו קיימות דוגמאות רבות בעיקר בשוק הסלולר, רווי היצרים והכסף.

אומנם מודיעין עסקי בשוק תחרותי הוא כלי חשוב מאין כמוהו עבור חברה מבקשת לשמור או ליצור לעצמה יתרון תחרותי, אך גבולות החוק בנושא הם ברורים. מנהל אשר עשה שימוש במודע במידע אשר הושג שלא כדין צריך לשלם את המחיר. אם זאת, בראיה ארוכת טווח יותר, קשה להאמין כי הזעזוע שיעבור על שוק התקשורת בימים הקרובים ישנה בו את חוקי התחרות, שיישארו אגרסיביים.
כתב לעניני תקשורת במוסף העסקים של "מעריב". לשעבר אנליסט שהתמחה בחברות תקשורת ומוליכים למחצה בחברת מודלים כלכליים

  מדד הגולשים
נעצר חשוד בפרשת...
                  18.84%
היעלים הבורחים...
                  11.58%
רצח מרגריטה...
                  8.28%
עוד...

פרשת הסוס הטרויאני – סיקור מיוחד ב-NRG

אמיר טייג
בסכנת הכחדה  
פינס מפספס  
פינס מפספס  
עוד...

כותבים אחרונים
אביב לביא
אודי מנור
אסף שניידר
בן דרור ימיני
דורית גבאי
יעל פז מלמד
מיקי לוי
משה פייגלין
עידו טנדובסקי
רפי רוזנפלד