 |
/images/archive/gallery/888/378.jpg פול לאפולי
 |
|
|
|
איך להמיר תודעה למסה? איך ליצור צמח שיחבר בין כדור הארץ לירח? איך לנוע בזמן? פול לאפולי, נביא וצייר ואוטיסט וגאון מטורף, יצר 800 דיאגרמות מהממות, מלאות במסרים שהוא בעצמו לא מבין. סדרת המאסטרים של עידו הרטוגזון |
|
|
|
|
|
 |
קשה קצת להגדיר את פול לאפולי: כאילו הוא מאחד תחומים נפרדים למהות חדשה: אמן, נביא, ממציא, גאון ומדען מטורף מהעתיד. לאפולי הוא מעין עירוב של נביא מבית שני שהתגלגל למאה ה-21 בתור צייר אובססיבי ופריק של אזוטריה ומדע בדיוני.
לאפולי, שכונה כבר "איש רנסנס של המאה העשרים ואחת", צייר ב-40 שנות הקריירה שלו מעל 800 ציורים המבטאים חיים ארוכים של חזיונות. מדובר ביצירות מפורטות להפליא, שעוסקות בתרבויות מיתיות ועתיקות לצד תרבויות עתידניות, ידע חייזרי ובתוכניות גרנדיוזיות להמשך התפתחותו של המין האנושי.
קשה קצת לקרוא ליצירות של לאפולי ציורים. לא פחות משאלו
ציורים (יפהפיים) אלו גם תרשימים ודיאגרמות של הוזה, כמו מפרטים של מכונות מהעתיד ותרשימים של תהליכים קוגניטיבים, רוחניים או תרבותיים. "אתה יכול ליצור דיאגרמה מכל דבר" טוען לאפולי.
גם מקומו של הטקסט לא נפקד מהיצירות הללו. כפי שניתן לכנות אותן ציורים ודיאגרמות כך ניתן גם לכנות אותם מאמרים. היצירות של לאפולי עמוסות בטקסטים ארוכים ומורכבים מהסוג שצריך לקרוא בניחותא כאילו קוראים בספר פילוסופיה.
הידע התרבותי והחוץ תרבותי של לאפולי הוא מרשים בהקפו. ההשפעות שהוא מונה נעות על קשת רחבה של עולמות בין סופר המדע הבדיוני ה.ג. וולס, למדען והתיאולוג הנוצרי טייאר דה שארדן לממציא ניקולה טסלה, מפתח פיזיקת הקוואנטים וורנר הייזנברג, ההוגה אוסוולד שפנגלר, הארכיטקט האיזוטרי קלוד ברגדו, הממציא באקמינסטר פולר והפיזיקאי האוטופיסט פרנק טיפלר.
אבל כל ההגדרות הללו חסרות משהו. בסופו של דבר היצירות של לאפולי אינן ציורים, דיאגרמות או מאמרים – כי אם אג'נדה כללית לאנושות ולהוויה, לא פחות.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/888/376.jpg
תאנטוס III, ציור פסיכוטרוני  |
|
תאנטוס III, ציור פסיכוטרוני |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מוח מלא מוזיאונים מוזרים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בדרך כלל אני שונא לקרוא בכתבות את החלק הזה שבו מספרים לי איך קראו לסבתא של נושא הכתבה ואיפה הוא ביקר בבית ספר היסודי. אלא שההיסטוריה האישית של לאפולי מוזרה כל כך, ששווה לחרוג מההרגל ולספר קצת על חייו של התמהוני הזה.
ובכן. לאפולי נולד ב-1940 ואחד הדברים הראשונים שאנחנו יודעים עליו הוא שהמילה הראשונה שאי פעם הגה על דל שפתיו הייתה "קונסטנטינופולוס". הוא ביטא את המילה הזו בגיל ששה חודשים ולאחר מכן נדם לארבע שנים נוספות (על פי טענתו).
אביו של לאפולי היה מדיום שטען כל חייו שתורת הגרביטציה היא שקר מוחלט. לאפולי האב היה כל כך שקוע במסע הצלב שלו כנגד כח המשיכה ולחץ על בנו לבל יגלה בה שמץ של עניין, שמא יהפוך לפתי של השיטה וגורלו יהיה קודר.
כילד היה מוחו של לאפולי מלא בחזיונות של מוזיאונים מוזרים, מלאים צורות חיים חייזריות, שהחלו לתקשר איתו.
לאפולי הילד גם פגש אדם מסתורי בשם קונטי, שטען שביקר בספינות חייזריות. קונטי נתן ללאפולי הילדון מדליון המשלב את מגן הדוד ואת צלב הקרס. על פי טענתו של קונטי היה מקורו של המדליון חייזרי, ולאפולי מפרש את המשמעות האוקולטית של הסמל כביטוי לרעיון אחדות ההפכים.
בסוף שנות החמישים נקלע לאפולי לבית ספר לאמנות במסצ'וסטס. מורי הבית ספר שהלכו בעקבות מסורת הציור האקספרסיוניסטי-אבסטרקטי לעגו לסגנון הציור המדויק של לאפולי ואמרו לו להפסיק להיות לחוץ ולהביע את עצמו בחופשיות. לאפולי אמר להם: "שמעו, אני לא אוהב את הדברים האלה. זה חסר משמעות מבחינתי" והמשיך בשלו. עד שבשנת 1964 מצא לעצמו חדר גדול בלי חלונות "תא החזיונות הבוסטוני" (Boston visionary cell) ומשם הוא עוסק בעבודתו מאז.
הסבר אפשרי למעיין היצירה המוזרה הבוקע מלאפולי ניתן למצוא במקרה המוזר שאירע ב-1992. לאפולי עבר בבית חולים סריקת CAT שבמהלכה התגלתה באונה העורפית של מוחו חתיכת מתכת באורך של כסנטימטר. בעקבות הגילוי החל לאפולי להאמין שמשם מגיעים הרעיונות האיזוטרים שלו. קבוצת חובבי עב"מים בארה"ב אף הכריזה שחתיכת המתכת בראש של לפולי היא "מעבדה חייזרית ננוטכנולוגית".
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/888/372.jpg
''סוליטרון''  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
סגנון הציור הפסיכוטרוני
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"איפה גן עדן ואיפה גהנום, מי לעזאזל יודע? כל כך הרבה מימדים זזים מולנו כרגע" (פול לאפולי)
אפשר להאמין לסיפורים של לאפולי ואפשר שלא, אבל אי אפשר להשאר אדישים מול הביצוע והמרתק שהוא מעניק לרעיונותיו בציורים שלו. הוא אולי פריק, אבל פריק עם קבלות. הציורים של לאפולי מוזרים לא פחות מסיפור חייו. קחו לדוגמה את קבוצת הציורים Das Urpflanze Haus (בית הצמח-הקדמוני, בתרגום מגרמנית). לאפולי רואה את תוכנית בית הצמח-הקדמוני כפתרון לבעיית הדיור המוזל. הרעיון מבוסס על נושא שהעסיק את איש האשכולות הגרמני יוהן וולפגאנג פון גתה. גתה האמין שחייב להיות צמח קדמוני שממנו התפתחו כל שאר הצמחים. לאפולי הופך את הרעיון של גתה לרעיון חדש שמטרתו איחוד כל הצמחים כולם בצמח אחד, שיהיה מורכב מכל הצמחיה המוכרת לנו. לצורך מטרה זו הוא רותם את הצמח הקדמוני גינקו בילובה שמתקיים גם היום באותה צורה בה התקיים עוד בימי הדינוזאורים. על פי טענתו של לאפולי, הצמח הזה ישמש מעין מגשר שיאפשר את חיבור כל הצמחים כולם לצמח אחד עצום.
ואיך זה יפתור את בעית הדיור המוזל? ובכן, לאפולי חוזה עתיד שבו יוכל אדם לקבל שק זרעים מהונדסים של בית הצמח-הקדמוני. האדם ישתול את הזרעים ובתוך חודשיים יצמח לו בית צמחים גדול ומרווח שבתוכו יוכל לחיות, כבמעין גן עדן מודרני.
לעומת זאת בציור I, Robur, Master of the World מבקש לאפולי לתכנן מחדש את מערכת השמש, על מנת שתעבוד לטובתו של המין האנושי. הוא יוצר מנוע בקנה מידה סולארי שכדור הארץ והירח משמשים כמעין גלגלי שיניים עצומים שלו וסיבוב הירח סביב כדור הארץ משמש כהכח המניע שלו. על הפיגום שיקשר בין הירח לכדה"א רוצה לאפולי לגדל צמח עצום (אולי הגינקו-בילובה) שיחבר את כל צמחיית כדה"א ויטפס עד לירח, תוך שהוא ממלא אותו בצמחיה ובאטמוספירה. רעיון אחר שמעסיק את לאפולי הוא אפשרות הנסיעה בזמן. בציור Geochronmechane: The Time Machine from the Earth שרטט לאפולי לאפולי תכנונים למכונת זמן המבוססים על תוכניותיו של סופר המדע הבדיוני ה.ג. וולס שכתב את הספר 'מכונת הזמן'. "הרבה אנשים אומרים שלו מכונת זמן הייתה אפשרית, היינו כבר יודעים על זה" אומר לאפולי "אני טוען שהיא תמיד הייתה כאן, ואנחנו רק עכשיו מתחילים להבין את זה".
הציור סוליטרון
מבקש לפתור בעיה אחרת שמטרידה את התרבות האנושית מאז המאה ה-19 והיא החוק השני של התרמודינמיקה, אשר ידוע בשמו האנתרופיה. האנתרופיה היא בעיה בקנה מידה קוסמית. באופן כללי הבעיה ניתנת לניסוח כזה: על פי חוקי הפיזיקה המוכרים לנו יש ביקום כמות אנרגיה מוגבלת. לא ניתן ליצור אנרגיה חדשה, אלא רק לשנות צורות של אנרגיה. אך בכל שינוי צורה אנרגיה נאבדת. כך שבכל מערכת סגורה (כמו היקום) תתכלה לבסוף רמת האנרגיה ותעלה רמת האנתרופיה (האנרגיה חסרת התועלת). באופן כללי, החוק השני של התרמודינמיקה גוזר בחומרה את דינו של היקום לכליון.
סוליטרון הוא ציור המתאר מכונה שמטרתה להפך את תהליך האנתרופיה ולאפשר יצירה של אנרגיה חדשה, כלומר להפך את החוק השני של התרמודינמיקה ולהציע תקווה ליקום.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/888/371.jpg
''אני, רובור, שליט היקום''  |
|
''אני, רובור, שליט היקום'' |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
להבעיר את היקום למימד החמישי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אפשר לעשות ספר שלם רק מסיפורים על הציורים של לאפולי. בתור דוגמה אחרונה בחרתי בציור תאנטון 3. מדובר בציור ייחודי מסוגו שלאפולי טוען שצייר אותו על פי הוראות שקיבל מחייזרים. בין השאר כולל הציור תאנטון 3 הוראות כיצד: 1. לחבר בין חיים למוות בצורה המשכית 2. להשתמש באנרגיה תנטונית כדי לנוע מהר יותר ממהירות האור 3. להפוך מסה לתודעה להפך 4. לשנות את מסלול האבולוציה על פי רצון 5. להתקיים באופן סימולטני בכל רגעי הזמן 6. להעביר את כל היקום למימד החמישי לאפולי מספר שקיבל עוד אינפורמציה רבה ונוספת שאותה לא יכל להבין. משום כך צייר את הציור תאנטון 3, על מנת שיוכלו אחרים המוכשרים לכך טוב יותר לפענח חלקים אחרים באינפורמציה שקיבל.
המיוחד בתאנטון 3 הוא שמדובר בציור פסיכוטרוני, כלומר ציור אינטראקטיבי פסיכואקטיבי המשנה את תודעתו של הצופה בו. על מנת להפעיל את הציור יש לגשת אליו, להניח את הידיים על מקומות המותאמים לכך בציור ולהביט לתוך העין שבמרכז הציור. באופן כזה זורמת אל האדם אינפורמציה חדשה מהחייזרים שנתנו את ההוראות לציור ומתאפשרת תקשורת עם ממדים גבוהים יותר.
נחמד להקיף את עצמך בתוכניות של מטורף. בחדר העבודה שלי תלויים הרבה ציורים של לאפולי. תמיד כשבאים אנשים לבקר מעוררים הציורים הללו סקרנות, מושכים הרבה שאלות מהמבקרים ולפעמים מעוררים שיחות ערות אל תוך הלילה.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/888/367.jpg
''בית צמח-אב''  |
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
 |  |  |  | עיתונאי, סופר וטכנומיסטיקן המתקשר עם ישויות דיגיטליות |  |  |  |  | |
 |
|
 |
|
|
|