כתבות קודמות

  • צילום: דיאן קוק ולן ג'נשל

    גני קיקוויט (Kykuit), שבאחוזת רוקפלר בסליפי הולואו (Hollow Sleepy), ניו יורק, תוכננו לתצוגת יום ולתצוגת לילה. שורת עצי טיליה מובילה אל מקדש אפרודיטה

  • צילום: דיאן קוק ולן ג'נשל

    צפייה לילית בפריחות הדובדבן באביב, כמו זו שבמקדש היראנו (Hirano) בקיוטו (Kyoto), נחשבת ביפן אירוע חגיגי

  • צילום: דיאן קוק ולן ג'נשל

    האנגלי האקסצנטרי, אדוארד ג'יימס, יצר את לאס פוזאס (Las Pozas), גן המציג יצירות סוריאליסטיות, כמו ארמון הבמבוק העשוי בטון וחסין בפני גחמות מזג האוויר

  • צילום: דיאן קוק ולן ג'נשל

    התפרצות של נימפיאות טרופיות הפורחות בלילה עולה מתוך בריכות בגני לונגווד (Longwood) בפנסילבניה. הפרחים נפתחים בשעת בין-ערביים ונסגרים למחרת בבוקר

  • צילום: דיאן קוק ולן ג'נשל

    עצי חזרן ירקרקים תוחמים משעול מתפתל בתחומי מקדש קודאי-ג'י (Kodai-ji) בקיוטו. אוושת הרוח המסתננת מבעד למטע חזרן נחשבת צליל נשגב

  • צילום: דיאן קוק ולן ג'נשל, באדיבות קרן דוריס דיוק לאמנות אסלאמית

    אומרים שגן אסלאמי הוא ארמון ללא גג. היורשת דוריס דיוק יצרה את "שנגרי לה", אחוזתה בהונולולו, הוואי | באדיבות קרן דוריס דיוק לאמנות אסלאמית

  • צילום: דיאן קוק ולן ג'נשל

    כמו חלום ליל קיץ, קראוס הפורח בלילה נפתח בוהק, ריחני וקצר ימים. הפריחות הללו מקשטות את הגדר החיה בבית הספר פונהאו בהונולולו, הוואי

  • צילום: דיאן קוק ולן ג'נשל

    פתחו העגול של שער הירח מברך את הבאים אל "חצר המלומד" בגן הסיני לן סו (Lan Su) בפורטלנד, אורגון. המסורת הסינית רואה בגן העתק של נוף אידיאלי בזעיר אנפין

  • צילום: דיאן קוק ולן ג'נשל

    "ייתכן שאני חב את היותי צייר לפרחים," אמר האימפרסיוניסט הצרפתי קלוד מונה, שחיכה ארבע שנים ללבלובו של גן המים שלו בז'יברני (Giverny) בטרם צייר אותו

  • צילום: דיאן קוק ולן ג'נשל

    חגיגה כזאת בגני וו לה ויקונט (Vaux-le-Vicomte) ב-1661, סימנה את תחילת הצרות שבאו על הבעלים, ניקולא פוקה. לואי ה-14 בא לגן, חמד אותו והחרים את הנחלה

  • צילום: דיאן קוק ולן ג'נשל

    כדי להכיר את גני קיקוויט, אמר וויליאם וולס בוסוורת, שתכנן ועיצב אותם, "יש לחוותם... בשעת ערב מאוחרת, כאשר השלווה שורה עליהם"

גלרית תמונות

גנים לאור ירח

כשהשמש שוקעת ודמדומים יורדים על הארץ, האוויר נמלא ניחוחות וקסם. גן בשעת לילה נבלע בצללים ומותיר אשליה של שלמות

מאת: קתי ניומן | צילום: דיאן קוק ולן ג'נשל
כשהערב פורש כנפיו על הגן, המחזה מתחיל. השחקנים הראשיים הם תפרחות ריחניות הנפתחות בחשיכה, כמו אלה של היסמין, פוליאנתס הפקעות והגרדניה, עשי לילה שכנפיהם ירקרקות-אפורות, וחיפושיות זבליות הזוהרות כאבני לשם. הירח, המאיר את הבמה הזאת, שואל את זוהרו מן השמש. אורו החיוור, כפי שכבר ידעו הפילוסופים היוונים, אינו אלא השתקפות.

גן לילי מזמין הרהורים - מחשבות המשקפות הלכי רוח פנימיים. שלא כמו השמש, הירח מקבל את מבטנו בברכה. לעתים אנו מתמלאים פיוטיות או עצבות - אולי אפילו מייללים מולו - ומתפעמים מן הפלא הגלום בעולם הפוך, שבו צמחים כמהים לא אל אור השמש כי אם אל הנוגה הרפה המוקרן אל כדור הארץ מכוכבים רחוקים.

הצבעים כמעט אינם מורגשים בגן לעת לילה. מבנה העין ומנגנון הראייה גורמים לכך שבאור הירח הענוג אפילו האדומים והכתומים העזים ביותר דוהים לכדי אוסף של גוני אפור וכסף. הרשתית, אותו ציפוי רגיש של פנים העין, מרובדת בתאים קולטי אור משני סוגים: קנים ומדוכים. הקנים, המבחינים בעוצמת האור, מסוגלים לקלוט תאורה ברמות נמוכות. למדוכים, לעומת זאת, המבחינים בין צבעים, נחוץ רף אור גבוה מזה שמספק הירח העמום. באורו החלש מדי, הצבעים נמוגים. (החשיפה הממושכת והרגישות של הצילום הדיגיטלי עושות את מה שנבצר מהרשתית לעשות, וזו הסיבה לכך שבצילומי המאמר נראים צבעים.)

 

בסרטון: צילום מואץ מציג פריחה של ויקטוריה מלכותית

אבל די להסברים המדעיים. מוטב לשוטט באור החלומי של דמדומי בין-ערביים בשבילי "גן אמן הרשתות" בסו-ג'ואו (Suzhou) בסין, ובמיוחד ליד אחד מביתני הגן, זה הקרוי "הביתן שבו הירח פוגש את הרוח"; או אולי לבקר בגן הלבן של ליידי ויטה סקוויל-ווסט שבארמון סיסינגהרסט (Sissinghurst) באנגליה, המכוסה מרבדי לובן של צבעונים, חבצלות, כלניות, דורבניות בצבע שמנת, פעמוניות אפורות-לבנות, וורדים מזני אייסברג ומזני תה "ווייט ווינגס". הם נשתלו, כך כתבה, בתקווה ש"הלילית הלבנה הגדולה תדאה חרש כרוח רפאים על פני הגן... בשעת דמדומים." או שמא כדאי לפנות אל העבר, ולהעלות באוב את גני התענוגות שבנו שליטי האימפריה המוגולית של הודו. גנים אלה צוננו בפניני מים ממזרקות שיש וחסו תחת חופת עלוות עצים עמוסי רימונים ותפוזים, הצבועים באור הירח. כאלה היו גני שלימאר (Shalimar) האגדיים בסמוך לקשמיר.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון מארס 2013 של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק

להצטרפות למינוי »

תגובות