כתבות קודמות

  • צילום: שארל פרז'ה

    צרפת: בפסטיבלי האביב בהרי הפירינאים גברים מגלמים דובים המתעוררים משנת החורף

  • צילום: שארל פרז'ה

    פורטוגל: בימי הקרנבל בלזרים (Lazarim), דמויות הקרויות "קרטוס" צועדות בכפר במסכות שגולפו בעבודת יד

  • צילום: שארל פרז'ה

    אוסטריה: אחת לחמש שנים הגברים של טלפס (Telfs) אוספים חזזיות ויוצרים את תחפושות ה"וילדר מאן", איש הפרא, לקראת הקרנבל

  • צילום: שארל פרז'ה

    איטליה: אדם בתחפושת במרדי גרא

  • צילום: שארל פרז'ה

    צ'כיה: כשניקולאס הקדוש (סנטה קלאוס) טוב הלב מבקר בכפרי האזור ויסוצ'ינה (Vysocina), מלווה אותו דמות בבגדי "סמרט", המוות, שלוכדת את החוטאים בחרמשה

  • צילום: שארל פרז'ה

    רומניה: אייל בראש השנה

  • צילום: שארל פרז'ה

    צרפת: דוב בפסטיבל הדובים

  • צילום: שארל פרז'ה

    פולין: מצ'ידולות, הגרסה ההיתולית של הפרא, בראש השנה

  • צילום: שארל פרז'ה

    ספרד: סנסנגורי בקרנבל

  • צילום: שארל פרז'ה

    אוסטריה: קרמפוס, בן לווייתו החייתי של ניקולאס הקדוש

  • צילום: שארל פרז'ה

    איטליה: בואס בחג אנטוניוס הקדוש

  • צילום: שארל פרז'ה

    גרמניה: שטרומאן בקרנבל

  • צילום: שארל פרז'ה

    שוויץ: סובאז' בקרנבל

  • צילום: שארל פרז'ה

    צ'כיה: שדים בחג ניקולאס הקדוש מפחידים ילדים כדי שיתנהגו יפה

  • צילום: שארל פרז'ה

    סקוטלנד: אלפי קוצים מעטרים את גופו של איש הקוצים, הצריך לאסוף את הקוצים בעצמו. האיש המחופש צועד לעיירה, מקבל מנחות של כסף וויסקי ומעניק מזל טוב

  • צילום: שארל פרז'ה

    גרמניה: בערב חג המולד מגיע ה"פלצמרטל" לכפר באד הרנאלב (Bad Herrenalb) יחד עם ה"כריסטקינד" (ישו התינוק), כדי לגעור בילדים ולהלקות אותם במקל

  • צילום: שארל פרז'ה

    בולגריה: בערב ראש השנה גברים עוטים עורות עיזים ומתחפשים ל"קוקרי", המסמל את הרוחות הרעות וגם מגרש אותן. בעבר הם היו מתחככים בנשים לברכת פוריות

  • צילום: שארל פרז'ה

    ספרד: "חואנטרמפוסו", הסכסכן, מופיע במרדי גרא באלססואה (Alsasua) שבחבל הבאסקים. הפסטיבל מסתיים בריקוד חגיגי של כל המשתתפים

גלרית תמונות

שובם של אנשי הפרא

בתחפושות של דובים, איילים ושדים מציינים ברחבי אירופה פולחנים וחגים קדומים. גם בעידן המודרני יש מקום למסורות ישנות

מאת: רייצ'ל הארטייגן שיי | צילום: שארל פרז'ה
באירופה עדיין פועם לב קדום. מתחת למסווה מתוחכם ונוצץ של טלפונים סלולריים וקידמה מתקיימים פולחנים שמקורם בחגי הקציר, ימי המפנה הקיצי והחורפי והפחד מאפילת החורף. מפלצות אורבות בלב הקדום הזה, מלא הצללים, אך לצדן גם קיימת הבטחה לאביב ולתחייה, ליבול פורה ולנשים מיניקות תינוקות בני יומם. מתברר שביבשת התרבותית הזאת, או לפחות בקהילות מסוימות שלה, לא אבד הקשר עם מחזורי הטבע.

הקשר הזה ניצת מחדש מדי שנה בפסטיבלים שנחגגים מתחילת דצמבר ועד חג הפסחא. האירועים מתקיימים בעת ובעונה אחת עם מועדי החגים הנוצריים, אך הטקסים עצמם קדמו ברובם לנצרות. קשה מאוד לאתר את שורשיהם, אך בכולם האנשים - עד לאחרונה, כמעט תמיד גברים - עוטים תחפושות ומסכות שמסתירות את פניהם ואת דמותם האמיתית. הם יוצאים לרחובות במסווה שמאפשר להם לחצות את הקו שמפריד בין אדם לחיה, בין מציאותי לרוחני, בין ציביליזציה לשממה, בין מוות לתחייה. אנטוניו קרנייב, שמחופש לדמות מרושעת המכונה "קרטו" לרגל הקרנבל בפודנסה (Podence), פורטוגל, מסביר כי האדם מקבל אישיות כפולה, "הוא נהפך למשהו מסתורי."

הצלם שארל פרז'ה יצא לתעד את מה שהוא מכנה "אירופה השבטית" במסע שנפרש על שני חורפים ו-19 מדינות. התחפושות שצילם מגוונות מאוד. לעתים הן ייחודיות לאזור מסוים ואפילו לכפר בודד. בקורלטה (Corlata), רומניה, גברים המחופשים לאיילים משחזרים ציד, בעוד הציידים הם רקדנים. בסרדיניה באיטליה, עיזים, איילים, חזירי בר או דובים עשויים לגלם את תפקיד הקורבן. ברחבי אוסטריה, דמות הקרויה "קרמפוס", בן לווייתו החייתי של ניקולאס הקדוש (הידוע גם כסנטה קלאוס), מפחידה ילדים שובבים.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון אפריל 2013 של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק

להצטרפות למינוי »

תגובות