כתבות קודמות

  • צילום: רנה אפנדי

    כל בני משפחת בורקה מברב (Breb) בטרנסילבניה מסדרים אחת מתוך 40 ערימות חציר שהם מכינים מדי קיץ

  • צילום: רנה אפנדי

    משפחת בורקה נרגעת אחרי יום עבודה ארוך. גיאורגיה (בחולצה לבנה) ואנוטה בורקה (גם בלבן) התחתנו ביולי 1995, באמצע עונת קציר העשב. ירח הדבש היה צריך להתקצר

  • צילום: רנה אפנדי

    כל בן משפחה טרנסילבנית נוטל חלק בחיים החקלאיים. אנוטה, בת שמונה, מבוגדן וודה (Bogdan Vodǎ) שבצפון, עוזרת לטפל בפרות ובכבשים

  • צילום: רנה אפנדי

    יותר כבשים רעו בעבר בכרי המרעה בהרים הגבוהים, אולם מספר העדרים הרועים כיום בשדות שליד הכפרים הולך וגדל. יש שאומרים שהכבשים בכרי המרעה הנמוכים יפים פחות

  • צילום: רנה אפנדי

    אישה בת 30 (משמאל) ניצבת במסדרון של בית ישן בברב, שבו עדיין מתגוררת אמה, בת 64. היא מקווה שילדיה לא יצטרכו להמשיך לחיות בתנאים הקשים שבכפר

  • צילום: רנה אפנדי

    במרפסת ביתם בברב, אילאנה פופ (משמאל) מתקנת את החצאית של בתה, בת 12. אמה של אילאנה נהנית מרגע של שעשוע עם נכדה, בן ארבע

  • צילום: רנה אפנדי

    מריה נמס, בת 23, מצפה לבנה הראשון, מכינה ממליגה בביתה במרמורש (Maramureş). בעלה והיא שהו שנה בצרפת, אך הם התגעגעו לדרך החיים בטרנסילבניה

  • צילום: רנה אפנדי

    אימהות וסבתות כמו מריה פופ מקורנשטי (Corneşti), טוות צמר גולמי בבית. הן מקדישות מאות שעות בשנה להכנת בגדים מסורתיים רקומים למען משפחותיהן

  • צילום: רנה אפנדי

    מיהאי ציפלה, בן 63, זוכה לעזרה משכניו בפרשטי (Fereşti) כדי להפוך ולייבש את החציר בשדה שלו. את העבודה חולקים עם אחרים, אך כל פיסת אחו היא בבעלות פרטית

  • צילום: רנה אפנדי

    הדודניות אנוטה ומגדלנה מסרוש, בנות 17, עושות את דרכן לחתונה בשוגטג (Şugatǎg), מרמורש

  • צילום: רנה אפנדי

    ילד בן תשע נח בעת שהגברים מעמיסים חציר על גבי עגלת סוס. כל פרה צורכת כשלוש עגלות מלאות של חציר כמזון לחורף. הקישוט האדום על השוט שבידיו הוא סימן למזל

  • צילום: רנה אפנדי

    לבוש בקפידה, וסילה בורנר משתתף בתפילת יום ראשון בכנסיית עץ עתיקה אשר הוקמה בשנת 1640. חיבור חזק למסורת מקשר בין החציר שבאחו לספסל שבכנסייה

  • צילום: רנה אפנדי

    אנוטה וישובן, בת 70, מטפלת באש במזקקה שבבעלות שכנה בברב, להכנת "פלינקה", ברנדי שזיפים, תפוחים או אגסים, שפירוש שמו הוא "אלכוהול מזוקק"

  • צילום: רנה אפנדי

    ילד בן 12 מתרווח במזקקת הפלינקה של אביו בסטרמטורה (Strâmtura). המזקקות זקוקות לכמויות אדירות של מי קירור, וכמעט תמיד נבנות על גדות נחלים

  • צילום: רנה אפנדי

    בבית הוריה בבודשטי (Budeşti), אילאנה בורודי, בת 24, משגיחה על בנה התינוק, איואן, בעוד בתה מריוארה, בת שלוש, מעסיקה את עצמה

  • צילום: רנה אפנדי

    מי נחל נקיים ורעננים פורצים למתקן כביסה מסורתי מעץ בסרבי (Sǎrbi). אחרי כעשר דקות של חבטות השטיחים נראים נקיים יותר מאשר בכל שיטה אחרת

  • צילום: רנה אפנדי

    את קלחי התירס קולפים לפני שמאכילים בהם את הבקר. איון פטריק ואשתו מריה וראז'ה, שגרים בברב, עוזרים לבת של שכניהם, אדריאנה טנטאש, בת שבע, במלאכת הקילוף

  • צילום: רנה אפנדי

    הכנת ריבת שזיפים בסתיו היא לרוב עבודת הגבר. נדרשות שמונה עד עשר שעות של בחישה רצופה כדי שהריבה בתחתית הסיר לא תישרף. ספק אם הנכד ימשיך את המסורת

  • צילום: רנה אפנדי

    אישה בטרנסילבניה מנוחמת בעת קבורת בעלה, שנפטר ביוני 2012

  • צילום: רנה אפנדי

    אישה כורעת ברך מול ארונו של בעלה המנוח בחצר ביתם. הלוויה בטרנסילבניה אינה מושלמת ללא אזהרה מהכומר על הגורל המר הממתין לאלה שלא היו טובים בחייהם

  • צילום: רנה אפנדי

    בשעות הערב, ערימות אספסת ניצבות על צלע גבעה ליד ברב כמו זקיפים. דרך החיים החקלאית תמשיך להתקיים רק אם הכפריים ימשיכו לטפח אותה

גלרית תמונות

החציר שבחצר האחורית

החקלאים בטרנסילבניה שברומניה יצרו שדות יפהפיים לגידול צמחים שישמשו חציר. האם הם יצליחו לשרוד בעולם המודרני?

מאת: אדם ניקולסון | צילום: רנה אפנדי
אי אפשר לעצור את החיוך כשפוסעים בתחילת הקיץ בעמקים העשבוניים של טרנסילבניה. הם מדיפים ריח מתקתק של כל טוב מהטבע, בעיקר משום שהעמקים הללו בהרי הקרפטים שבמרכז רומניה מכילים את אחד האוצרות הנפלאים של העולם המעובד: שדות חציר בעלי המגוון והעושר הבוטני הגדול ביותר באירופה.

אפשר למצוא בהם עד 50 מינים שונים של דגנים ופרחים שצומחים במטר רבוע אחד של אחו, ואף מספר גדול בהישג יד כשיושבים ביניהם. הנס הפרחוני הזה אינו מתוחזק בידי הטבע לבדו אלא בסיוע יד אדם. האחו נשאר עשיר בצמחייה רק אם הוא נקצר בכל קיץ. אם ייזנח הוא יתמלא שיחים בתוך שלוש עד חמש שנים. בכל מקרה, אזור טרנסילבניה של היום הוא עולם שנעשה יפה מעצם הסימביוזה בין האדם לטבע. במשך היום ריח האחו מתגבר בהדרגה. לאחר שהשמש שוקעת, ריח הדבש החריף של המירונית הדו-עלית והמירונית הסרגלנית מחלחל מהגבעות.

שרשרת רבת-עוצמה של קשרים טבעיים פועלת כאן. בקיץ העשב באחו מזין את הפרה או את שתי הפרות של המשפחה. אבל במשך שישה חודשים, מאמצע נובמבר עד אמצע מאי, מוכרחים להשאיר את הפרות בתוך האסם, והחציר הוא מזונן היחיד. רק החציר מאפשר להחזיק פרות, ורק חלב פרה מאפשר את הקיום כאן. האנשים בטרנסילבניה חיים ממזון שעובר מהאחו לצלחת. זאת הסיבה לכך שבעמקים האלה החציר הוא נושא מהותי וחשוב כל כך.

 

בסרטון: חיי היומיום עשירים במסורת באזוריה הכפריים של טרנסילבניה

כאשר רקה סימו, שגדלה בבודפשט, הונגריה, הגיעה לראשונה לגימס (Gyimes) היא השתוממה למראה האנשים ההולכים בשדות האחו בטור עורפי בלבד, "כאילו האדמה היא קדושה. נראה שהטרנסילבנים האלה חיים בעולם הסובב סביב קדוש אחד ושמו עשב." במובן מסוים חייהם של החקלאים הטרנסילבנים הללו אכן תלויים בחציר. ברחבי כל האזור, ממרמורש (Maramureş) בצפון, שבו דוברים רומנית, עד המחוזות האתניים ההונגריים במרכז המדינה והכפרים המיושבים בסקסונים דוברי גרמנית, העניינים מתנהלים באופן דומה לימי הביניים. מיליוני אנשים ברומניה עובדים בחוות שבהן העדרים הקטנים ביותר, התנובה הנמוכה ביותר, רמת תצרוכת עצמית גבוהה ורמת הכנסה מהנמוכות באירופה. שטחה של חווה ממוצעת הוא 32 דונמים. יותר מ-60 אחוזים מתפוקת החלב במדינה מגיעה מחקלאים בעלי שתי פרות או שלוש, ורובה אינו יוצא מהחווה שבה הופקה.

באמצע שנות התשעים החלה החקלאות הזעירה להידרדר. האיכרים הזדקנו, החקלאים הצעירים סברו שיוכלו להפיק יותר מגידולים חקלאיים או ממשרות עירוניות. את החלב היה ניתן לקנות בזול מיצרנים בקנה מידה תעשייתי במקומות אחרים. בשנים ההן האחו לא נחשב נכס יקר שעובר בירושה. החקלאי הזקן וילמוש סקץ', המתגורר בכפר צ'יקבורז'ובה (Csíkborzsova), מסביר כי במערב אירופה "הגישה הכללית הייתה להשאיר את הדברים הישנים מאחור." עבודה מחוץ לרומניה נראתה מפתה יותר מאשר הישארות בבית עם הבקר והחציר. תמורת שכר עבודה של חודשיים בבניין בנורווגיה או בשוודיה גבר יכול לקנות בית ואדמה בטרנסילבניה. כמו בקהילות טרנסילבניות אחרות, מספר בעלי החיים בצ'יקבורז'ובה צנח מ-3,000 ראשי בקר ו-5,000 כבשים ב-1990 ל-1,100 ראשי בקר ו-3,500 כבשים ב-2012. משמעה של עבודה חלופית היה פחות חיות משק. פחות חיות משק משמעו פחות צורך בחציר, ופחות צורך בחציר משמעו שדות אחו שלא נקצרו.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון יולי 2013 של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק

להצטרפות למינוי »

תגובות