כתבות קודמות

  • צילום: מייקל ימאשיטה

    דוברות שייטו בקביעות לאורך תעלה שאורכה 1,800 קילומטרים בין בייג'ינג לחאנג-ג'ואו (Hangzhou) - התחנה הסופית בדרומה. העיר משגשגת וזוהרת

  • צילום: מייקל ימאשיטה

    כמנהג אבותיהן, משפחות מקומיות מתפרנסות מקשירת חוטים סביב גרונותיהם של קורמורנים, כדי שהללו יוותרו על הדגים הגדולים לטובת הדייגים

  • צילום: מייקל ימאשיטה

    מוטות פלדה על גבי משאית בחואי-אן (Huaian) יועמסו על דוברות להובלתם בתעלה. בנתיב הזה מועברים מדי שנה כ-400 מיליוני טונות של פחם, לבנים, דגנים ומטען נוסף

  • צילום: מייקל ימאשיטה

    כוכבי תיאטרון האופרה סוג'ואו קונצ'ו מתכוננים לחזרה. אופרת קונצ'ו נוצרה לראשונה בעיר סוג'ואו (Suzhou) שלגדות התעלה ובסביבותיה במאה ה-16

  • צילום: מייקל ימאשיטה

    עבר והווה משמשים בערבוביה בכפרים לאורך התעלה. וויי לי, בת 23, לובשת גלימה מסורתית לקראת טקס כלולותיה. בתמונות על הקיר היא נראית בתלבושת מערבית

  • צילום: מייקל ימאשיטה

    אם ובתה מביאות מצרכי מזון מהחוף אל ביתן שעל דוברת בטון ישנה בשיצ'יאו (Shiqiao). צורת המגורים על המים, שהייתה בעבר שכיחה בתעלה הגדולה, הולכת ומצטמצמת

  • צילום: מייקל ימאשיטה

    בחור צעיר מוביל את להקת האווזים שלו השכם בבוקר לחיפוש מזון. מאוחר יותר הוא יוליך את העופות לשחייה בתעלה מדרום לחואי-אן

  • צילום: גילברט ה' גרובנר, מאגר נשיונל ג'יאוגרפיק

    חיי היומיום בתעלה בשנות הארבעים של המאה הקודמת התנהלו על מי מנוחות, כפי שניתן לראות בצילום זה, שלא פורסם עד כה | צילום: גילברט ה' גרובנר, מאגר נשיונל ג'יאוגרפיק

  • צילום: מייקל ימאשיטה

    ג'ואו-ג'ואנג (Zhouzhuang), עיירה משוקמת המפרסמת את עצמה כ"וונציה של המזרח", מושכת יותר מ-2.5 מיליוני תיירים בשנה

  • צילום: מייקל ימאשיטה

    כל אחד מהסבלים במספנה בחאנג-ג'ואו נושא לבנים במשקל 90 קילוגרמים בקירוב. הם מכונים "אנשי המקלות" בשל מוטות החזרן שבעזרתם הם מובילים את המטען על כתפיהם

  • צילום: מייקל ימאשיטה

    דייגים עובדים בנהר חאי (Hai) בצלו של גלגל ענק בטיאנג'ין (Tianjin). הנהר, הזורם דרך טיאנג'ין, ממלא קטע בתעלה ששוקם כדי למשוך תיירים

גלרית תמונות

עורק החיים העתיק של סין

התעלה הגדולה, שנבנתה לפני 1,400 שנים, היא מיזם בנייה כביר שחיבר בין צפונה של סין לדרומה. גם כיום היא עדיין בשימוש

מאת: איאן ג'ונסון | צילום: מייקל ימאשיטה
הדוברות השטות בתעלה הגדולה של סין אינן נושאות על חרטומן פסלים של בתולות ים או כל דמות אחרת. על צדן מוטבעים רק אותיות ומספרים, כמו סימני הזיהוי המוטבעים על פרות בברזל מלובן. מהגישה המעשית הזאת עלול להיווצר הרושם שהן חסרות חשיבות, אבל הדוברות המשייטות הלוך ושוב לאורכה של התעלה תורמות לאיחודה של סין זה 1,400 שנים. במרוצת הזמן הן נשאו על סיפונן דגנים, חיילים ורעיונות בין מרכזה הכלכלי של סין בדרום ובין הבירות הפוליטיות המתחלפות בצפון.

על הנייר התעלה הגדולה נמתחת לאורך 1,800 קילומטרים, בין בייג'ינג לכרך הדרומי חאנג-ג'ואו (Hangzhou). אבל קרוב לארבעה עשורים שחציה הצפוני - הקטע שבין בייג'ינג לג'ינינג (Jining) - יבש מדי ואי אפשר לשוט בו. העורק המסחרי העיקרי של נתיב המים כולל כעת 523 קילומטרים מג'ינינג לנהר יאנגצה (Yangtze).

מערכת התעלות המקורית, פרי יוזמתו ופועלו של הקיסר יאנג משושלת סוי, נתפשה על ידי היסטוריונים סינים כמבצע מטורף אך גאוני. הנהרות הראשיים של סין זורמים ממערב למזרח, ויאנג ביקש לעקוף את המגבלה הגיאוגרפית הזאת. הוא היה זקוק לנתיב להובלת אורז מחבל הארץ הפורה סביב היאנגצה לכיוון צפון-מערב כדי להזין את חצרו, וחשוב לא פחות - את צבאותיו, שהיו עסוקים בלחימה מתמדת נגד שבטים נוודים. לשם כך גייסו בכפייה פקידיו של הקיסר כמיליון פועלים, מרביתם איכרים, והעבידו אותם בחפירת המקטע הראשון של התעלה.

השפעתה של התעלה הייתה עצומה, מעל ומעבר לתפקידה המעשי בשינוע תבואות. היא הייתה סמל פוליטי חשוב וגם מטרה אסטרטגית לצבאות פולשים. במלחמת האופיום הראשונה, בתחילת שנות הארבעים של המאה ה-19, כשביקשו הבריטים להציב אחיזת חנק על סין, הם כבשו את ג'ן-ג'יאנג (Zhenjiang) השוכנת בהצטלבות התעלה עם היאנגצה, ועצרו את משלוחי התבואות וכספי המסים אל בייג'ינג. סין נכנעה בתוך כמה שבועות. התעלה הגדולה הייתה גם צינור תרבותי. להקות תיאטרון, שהשתמשו בתעלה בתור נתיב תעבורה, התפללו לשלום גדותיה ומזחיה ואילו משוררים התפעמו מעצם קיומה. ג'אנג ג'י, משורר מן המאה השמינית, מתאר מקדש על גדת התעלה אשר "צלצול פעמונו נישא אל סירתי בחצות הלילה."

אנשי התעלה, הידועים בכינוי "צ'ואנמין", משחזרים את אורח החיים הכפרי על גבי כלי השיט שלהם - דוברות ששוויין 100,000 דולרים. כמו איכרים בעונת הקציר, הצוותים הקטנים, המורכבים בדרך כלל מבני משפחה אחת, עובדים מעלות השחר עד רדת הערב. לעתים נדירות צ'ואנמין מפנקים את עצמם. חייהם מוכתבים על ידי שיקולים מעשיים הקובעים אם המשפחה תתעשר או תתרושש. הבנתי את העניין הזה לאשורו בסופו של היום הראשון שלי על דוברתו של ג'ו סהליי – "ג'ו הזקן", כפי שהוא מכונה בפי כל. שוחחתי עם ג'נג צ'נגפנג, בן כפרו של ג'ו הזקן. הסירות שלנו נקשרו זו לצד זו, ואני קפצתי, תרתי משמע, לבקר אצלו. האין זה מראה נפלא? שאלתי את ג'נג בעודנו סוקרים את סירתו של ג'ו הזקן, שנצבעה זה לא כבר ובהקה באור השקיעה. "לא, לא, לא, אתה לא מבין אותנו," הוא הזדעק, "אין כאן עניין של טוב או נפלא. בשבילנו, הצ'ואנמין, הסירות הן צורך קיומי ובלעדיהן לא נוכל לשרוד."


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון אוגוסט 2013 של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק


להצטרפות למינוי »

תגובות