כתבות קודמות

  • צילום: אריקה לרסן

    זודה, שפירוש שמו "אפור" בשפת שבט הסו (Sioux), הוא סוס עבודה המועסק בתרפיה לילדים בסיכון בצפון דקוטה

  • צילום: אריקה לרסן

    דסטיני באק משבט וונאפום (Wanapum) רוכבת על סוסתה דייזי בתחרות הנסיכה האינדיאנית השנתית בפנדלטון (Pendelton), אורגון

  • צילום: אריקה לרסן

    נקיה וויליאמסון רוכב על סוס שהוא הכלאה בין גזעי אפלוסה ואחל-טקה מטורקמניסטן, אחד הגזעים העתיקים בעולם שידוע באומץ ובסבולת

  • צילום: אריקה לרסן

    ג'ונס בנולי קיבל ממטופל שלו את הסוס מוּנווֹקר בעבור שירותיו כאיש רפואה. על פי המסורת השבטית, הברק נחשב ניצוץ של הבריאה כולה

  • צילום: אריקה לרסן

    וודרו טיטון, משבטי שושוני-בנוק (Shoshone-Bannock), רוכב על ליטל ג'ו בדרכו לציד איילים בשמורת פורט הול (Fort Hall) באיידהו

  • צילום: אריקה לרסן

    אישה משבט יקמה (Yakama) שבמדינת וושינגטון אוחזת בתיק חרוזים שבו היא משתמשת בריקודים מסורתיים וכמחלצות לקישוט הסוס בעת מצעדים

  • צילום: אריקה לרסן

    ציד ביזונים מיוחד אושר לתושבי שמורת פורט הול (Fort Hall) באיידהו. רנדי "לאו" טיטון, אשר נבחר באקראי ב-2013, רכב על הסוס שבצד ימין כאשר ירה בביזון זה

  • צילום: אריקה לרסן

    על פי המסורת, כשאישה בת שייאן (Cheyenne) נישאת - הבעל מקבל סוס כדי שיעזור לו לצוד ולפרנס את המשפחה

  • צילום: אריקה לרסן

    במרוץ השליחים האינדיאני, על כל רוכב להשלים שלוש הקפות במסלול הזירה, בכל פעם על סוס אחר

  • צילום: אריקה לרסן

    בנסן רמון מלווה את בתו, בת 17, המתחרה ברודיאו פורט הול בשמורת שושוני-בנוק שבאיידהו. רכיבה על סוסים "היא בדמנו," הוא אומר

  • צילום: אריקה לרסן

    בשמורת קרואו (Crow) במונטנה, מישל "דוב הולך" קולעת צמות בשערותיו של בנה, בן 11, כדי שהן לא יתעופפו אל פניו בעת הרכיבה

  • צילום: אריקה לרסן

    ספּר ווייט קליי מציג פעלולי רכיבה לפני אחיו בביתו בשמורת קרואו שבמונטנה. ילדים אינדיאנים רבים מכירים סוסים יותר מאשר אופניים

  • צילום: אריקה לרסן

    ברוק טיילור וסוסה משתתפים במסע המשחזר את קטע המסלול שבו צעדו צ'יף ג'וזף וקבוצות בני נז פירס בהרי הרוקי הצפוניים ב-1877, כאשר ניסו לברוח מהצבא האמריקני

  • צילום: אריקה לרסן

    מסכות סוסים מעוטרות עדיין משמשות למצעדים ותהלוכות לוויה. סוס מגזע אפלוסה ששמו הרלי מדגים מסכת קאיוס (Cayuse) מסוף המאה ה-19

  • צילום: וולטר לרימור

    מסכות סוסים עתיקות ומודרניות עשויות לכלול עיטורים של ציציות מעור הרמין וקרני ביזון | צילום: וולטר לרימור

  • צילום: ארנסט אמורוסו

    מסכת סוסים מעוטרת בציציות מעור הרמין, בפעמוני פליז ובמחטי דרבן | צילום: ארנסט אמורוסו

  • צילום: ג'ון ביגלו טיילור

    מסכת סוסים עם כיסוי צמר, נוצות נקר, חרוזי זכוכית ושער סוס צבוע | צילום: ג'ון ביגלו טיילור

  • צילום: וולטר לרימור

    מסכת סוסים מעוטרת בעור, בקרן ביזון ובנוצות שכווי ועיט | צילום: וולטר לרימור

  • צילום: אדוורד ס' קרטיס

    בתחילת המאה ה-20 תיעדו אדוורד ס' קרטיס וצלמים אחרים את שרידי החיים המסורתיים של האמריקנים הילידים | צילום: אדוורד ס' קרטיס

  • צילום: רולנד ו' ריד

    בן שבט בלקפיט (Blackfeet) עם מתקן שנועד לנשיאת רכוש צולם בפארק הלאומי גליישר (Glacier), מונטנה, בשנת 1915 לערך | צילום: רולנד ו' ריד

  • צילום: אדוורד ס' קרטיס

    בן שבט בלקפיט צולם מחוץ לאוהל שלו בשנת 1927 לערך | צילום: אדוורד ס' קרטיס

  • צילום: אדוורד ס' קרטיס

    שחזור של פשיטה בקרב על ידי בני אוגללה לקוטה (Oglala Lakota) צולם בשנת 1907 לערך | צילום: אדוורד ס' קרטיס

  • צילום: אדוורד ס' קרטיס

    בן שבט בלקפיט בנהר בואו (Bow), אלברטה, ,קנדה, בשנת 1926 לערך | צילום: אדוורד ס' קרטיס

  • צילום: אדוורד ס' קרטיס

    רוכבים בני נאווחו (Navajo) בקניון דה שיי (Canyon de Chelly), אריזונה | צילום: אדוורד ס' קרטיס

גלרית תמונות

אנשי הסוסים

הסוסים שינו את החיים במישורים הגדולים לתמיד. הם אפשרו לשבטי האינדיאנים לצוד יותר ביזונים מבעבר, הטו את מאזן הכוחות לטובת לוחמים פרשים ונחשבו יקרי ערך. האינדיאנים בארצות הברית עדיין רואים בסוסים סמל למסורת ומקור לגאווה

מאת: דיוויד קואמן | צילום: אריקה לרסן
בספטמבר 1874, בצפון טקסס, הגיעה אימפריית הפרשים האדירה של שבט קומנצ'י (Comanche) לסוף מכוער ועצוב. אירוע זה בישר שינויים עמוקים במישורים הגדולים של צפון אמריקה, משום שבני קומנצ'י נמנו עם השבטים האינדיאניים הראשונים שאימצו את הסוס לאחר הגעתו לאמריקה עם הכובשים הספרדים, והיו אלה שעשו זאת בהצלחה הגדולה ביותר. הם נהיו לפרשים לוחמים מיומנים, מומחים, אכזרים, ומעמדם החברתי אף התעלה על זה של שבטים אחרים. הם הטילו מורא על שכניהם האינדיאנים ויצאו למתקפות נזעמות כדי לעצור את מגמת ההתיישבות של הלבנים וטבח הביזונים, ובהמשך גם התעמתו עם כוחות של צבא ארצות הברית. ואז, ב-28 בספטמבר 1874, נלכדה הקבוצה הגדולה האחרונה של לוחמים בני שבט קומנצ'י (לצד כמה בני ברית משבטי קיוואה ושייאן), יחד עם בני משפחותיהם, בין אוהלי מחנה ארעי לא מוגן בקניון פאלו דורו (Palo Duro).

המתקפה בוצעה על ידי חיל הפרשים הרביעי, בפיקודו של קולונל רנאלד סלידל מקנזי, ששירת בפורט קונצ'ו (Fort Concho) במערב טקסס. חייליו של מקנזי הפתיעו את בני קומנצ'י והאחרים, גירשו אותם מהמחנה, שרפו את אוהליהם והשמידו את מלאי המזון והשמיכות. לאחר שהשלימו את המבצע חזרו הכוחות והתקבצו על שפת הקניון כשבידיהם יותר מאלף סוסים שלכדו. האינדיאנים נמלטו ברגל. מקנזי הצעיד את חייליו בחזרה למחנה שלהם, מרחק 32 קילומטרים, ושם, למחרת בבוקר, הוא ציווה לירות בכל הסוסים, חוץ מכמה מאות פרטים שהושארו בחיים לשימוש הצבא.

פרשת פאלו דורו היא סיפור מוכר ועגום, אך ידוע פחות, על האירוע שהתרחש ביוני 1875, שבו כינס הצבא עוד 6,000 עד 7,000 סוסים של שבט קומנצ'י בפורט סיל (Fort Sill). קולונל מקנזי היה אז המפקד, ובהמלצת הגנרל פיליפ שרידן הוא ציווה להמית גם את הסוסים האלה, משום שמזונם היה יקר והיה חשש שאם ישוחררו הם עלולים לחזור לידי הקומנצ'י. חייליו של שרידן לקחו את הסוסים למקום שנקרא כיום מקנזי היל (Mackenzie Hill) והחלו לירות בהם ברובי ספרינגפילד ושארפ בקליע בודד בכל פעם, וברובי ספנסר בשבעה קליעים ברצף. לבסוף, כדי לחסוך בעבודה ובתחמושת, התקיימה מכירה פומבית והסוסים של שבט קומנצ'י עברו לבעלותם של קונים לבנים. אולם לא כל הסוסים נמכרו, והירי החל שוב.

שני אירועי הטבח הללו ב-1874 וב-1875, שנועדו לדכא את ההתנגדות של שבט הקומנצ'י, לא הביאו את הקץ על הקשר בין האינדיאנים לסוסים. הם סימנו רק את הסוף של ההתחלה. שבטים אחרים הצטיידו בסוסים. השימוש בהם שהביא עמו שיטות ציד, לחימה ותחבורה חדשות, התפשט מהערבות הדרומיות – משבטי הקומנצ'י, הג'ומנו (Jumano), האפאצ'י (Apache) והנאווחו (Navajo) – צפונה אל שבטי הפוני (Pawnee), השייאן (Cheyenne), הלקוטה (Lakota), הקרואו (Crow) ואחרים.

הסוסים העניקו הזדמנויות חדשות. הם אפשרו לגברים לצוד ביזונים בהצלחה רבה יותר מבעבר, להרחיק במסעותיהם ולצאת למתקפות הרסניות נגד שבטים אחרים. הם שחררו את הנשים מכמה מטלות מכבידות, כמו סחיבת חפצים ממחנה למחנה. הם העניקו לשבטי הציידים יתרון בגידול האוכלוסייה והתרחבות טריטוריאלית לעומת שבטי חקלאים. הם גם החליפו את החיה המבויתת היחידה בצפון אמריקה ששימשה עד אז לגרירת ציוד – הכלב, שהיה קטן וחלש בהרבה ונזקק לתזונה של בשר. הסוס היה יכול לחיות על תנובת האדמה ולאכול את מה שאנשים וכלבים לא רצו: עשב.

רכיבה ושימוש בסוסים גם הביאו להסלמה במלחמות הבין-שבטיות ולהתנגדות אלימה למתיישבים הלבנים ולצבא, ובסופו של דבר לתבוסות טרגיות מפורסמות כמו אלה שנחלו בקניון פאלו דורו. ההיבטים השליליים של מהפכת הסוסים נעלמו בנבכי ההיסטוריה, אך אינדיאנים רבים, בייחוד שבטי המישורים הגדולים, עדיין מייחסים חשיבות רבה לסוסים ורואים בהם מושא גאווה, סמלי מסורת. הסוסים מייצגים בעיניהם ערכים קדומים של הדר טקסי, משמעת, אומץ לב, דאגה ליצורים חיים אחרים והנחלת כישורים מדור לדור, שאותם צאצאי השבטים מנסים ליישם במציאות חייהם הקשה.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון מארס 2014 של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק

להצטרפות למינוי »

תגובות