 |
/images/archive/gallery/810/244.jpg מהארישי מהש יוגי
 |
|
|
|
למנטרה יש השפעה ידועה מראש על מערכת העצבים ושימוש נכון בה יכול להוביל את המתרגל להתנסות ישירה בתודעה טהורה. מוטי שפי על עקרונות המדיטציה הטרנסצנדנטלית של מהרישי מהש יוגי. חלק שני
|
|
|
|
|
|
 |
בינואר 1976 חבר טוב של הורי למד מדיטציה טרנסצנדנטלית והמליץ להם עליה בחום. הורי החליטו לבדוק את העניין. הם שמעו הרצאת מבוא ראשונה (מתוך שתיים), התרשמו לחיוב והציעו לי להצטרף אליהם, על חשבונם (כזכור, מדובר בסכום לא מבוטל). על הבמה בבית לסין בת''א, שהיה גדוש בכמה מאות אנשים שהמתינו בהתרגשות, עלו שני מרצים מעונבים ודיברו על מהרישי ועל שורה ארוכה של מחקרים מדעיים שהצביעו על מגוון רחב של תוצאות חיוביות שנבעו מתרגול המדיטציה הטרנסצנדנטאלית. לא ממש התחברתי למראה המעונב שלהם ולטרמינולוגיה המדעית אבל אמרתי לעצמי שאם הביטלס, בוב דילן ועוד רבים וטובים למדו את המדיטציה הזאת היא לא יכולה להיות לגמרי משעממת.
 |
המעופף |
ההתבודדות בהימלאיה וההתמסרות המוחלטת לגורו. מוטי שפי, תלמיד ותיק של המאהרישי מהש יוגי, בסדרה חדשה על חייו ותורתו של הגורו שהביא למערב את המדיטציה הכי יקרה - המדיטציה הטרנסצנדנטלית. פרק ראשון |
לכתבה המלאה |
  |
|
|  |
בסופו של דבר התחלתי את הקורס, שהתקיים בדירה פרטית בצפון ת''א. הבחורה שקיבלה את האנשים הזמינה אותי להיכנס לחדר הסמוך, בו ישב המורה מול שולחן קטן שבמרכזו היתה מונחת תמונה של גורו דב, מורו של מהרישי. הוא הסביר שלפני שהוא מתחיל בלימוד עליו לבצע פוג'ה (טקס) ולשיר טקסט בסנסקריט שבו מוזכרים שמות המורים מהמסורת הוודית שהביאו לעולם את המדיטציה הטרנסצנדנטלית. הוא הוסיף ואמר שהטקס מיועד בראש ובראשונה למורה עצמו, כדי לחבר אותו לאותה מסורת ושעלי רק להשקיף עליו מן הצד מבלי ליטול בו חלק. הוא התחיל לשיר את הפוג'ה והחדר התמלא בצלילים נעימים ובריח מתוק של קטורת, ושקט נעים התחיל להתפשט בכל גופי. כשהוא סיים את הטקס הוא העניק לי מנטרה והנחה אותי כיצד להשתמש בה בצורה נכונה.
המנטרה, הוא הסביר לי, היא צליל תומך חיים שמגיע מהמסורת הוודית העתיקה ושהשפעתו על מערכת העצבים ידועה מראש. אין להתייחס למשמעות כלשהי הקשורה אל רצף המילים הללו . המנטרה מותאמת לכל אחד באופן אישי וכאשר לומדים כיצד להשתמש בה בצורה נכונה היא מאפשרת לעדן את הפעילות המנטלית. למעשה, המנטרה משמשת ככלי רכב של הרוח המוביל את תשומת הלב פנימה לרמות מעודנות ושקטות יותר של פעילות מנטלית ומסייע בכך למתרגל לחוות את התודעה הטהורה של מצב הסמאדהי.
עקבתי אחר ההוראות והתחלתי במדיטציה. תחילה חשתי שהמנטרה מהמהמת בראשי כמו כל מחשבה אחרת אולם אחרי זמן מה היא הפכה לחלושה ומטושטשת יותר והתחלתי לחוש כיצד מחשבותיי נרגעות ואני שוקע לתוך מצב שליו יותר. התהליך היה פשוט מאוד והרגשתי שאני כמעט לא עושה דבר והמדיטציה מתנהלת מעצמה. כשהתבקשתי לסיים את התרגול ולפקוח את עיני חשתי כמו אחרי שינה עמוקה ומרעננת.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
לעבור מעבר למחשבות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מהרישי מסביר שמהתבוננות בטבע המקיף אותנו ניתן להסיק שאינטליגנציה אינסופית מתפקדת בבריאה כולה; עונות השנה מתחלפות תמיד כסדרן, כוכבי הלכת נעים בצורה קבועה, עץ תפוזים לעולם יניב תפוזים ולא אגסים, וכן הלאה. מאחר וכל אחד מאיתנו הינו חלק מהטבע, אותה אינטליגנציה אינסופית נמצאת גם בתוכנו. אלא שרוב הזמן תשומת לבנו מופנית דרך החושים החוצה ולכן אין אנו חווים
את אותה אינטליגנציה, את אותה מהות פנימית. מדיטציה, מסביר מהרישי, מיועדת לעזור לנו להתחבר בדיוק לשם. כאשר הרוח עוברת בזמן מדיטציה מעבר לפעילות המנטלית של המחשבות היא מתנסה בתודעה טהורה והופכת לסאט ציט אננדה - תודעת אושר עליון מוחלט. מסיבה זאת מהרישי קרא לשיטת המדיטציה שלו "מדיטציה טרנסצנדנטלית", מדיטציה שמאפשרת לך לעבור מעבר למחשבות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
כולם רוצים להיות מאושרים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
המדיטציה הטרנסצנדנטלית היא טכניקה קלה ופשוטה מכיוון שהיא מבוססת על הטבע המהותי של החיים. הדבר הבסיסי ביותר שכל אדם מחפש בחיים הוא אושר. "הצימאון לאושר הינו גדול מאוד והרוח נעה מנקודה לנקודה בחיפוש אחריו. צימאון זה לאושר יסופק רק בשעה שהרוח תגיע לשדה שמתאפיין מעצם טבעו באושר קבוע וגדול יותר. כל עוד אנו לא מוצאים זאת החיפוש אחר האושר ימשך עד בלי סוף ואנו ניוותר בלתי מרוצים. אין דבר חיצוני שמסוגל להביא לרוח סיפוק קבוע (...) הטכניקה של מדיטציה שאני נותן מבוססת רק על הפניית הרוח לכיוון הנכון. היא מבוססת על ידע שמאפשר הפניה של הרוח 180 מעלות פנימה. כל שיש לעשות הוא לקחת את הכיוון הנכון ובשעה שצועדים צעד אחד בכיוון זה הרוח מגיעה לשם בעצמה. זהו העיקרון הפשוט של המדיטציה (...) אור הופך לעמום ככל שאנו מתרחקים ממקורו ועוצמתו גדלה כשאנו מתקדמים לקראת מקורו. באופן דומה, כשהרוח הולכת בכיוון האושר המוחלט של ההוויה הטרנסצנדנטלית היא מוצאת קסם גדול יותר בכל שלב בצעידתה ומובלת לקראת התנסות בתודעה הטהורה. תרגול המדיטציה הטרנסצנדנטלית הינו תרגול נעים עבור כל אחד, בלי קשר לשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא. אין זה משנה האם המתרגל מפותח מבחינה רגשית או לא, הנטייה הטבעית של הרוח ללכת אל עבר אושר גדול יותר תכוון אותה ותאפשר למתרגל להגיע לאושר העליון של ההוויה המוחלטת. זאת הסיבה שתרגול המדיטציה הטרנסצנדנטלית אינו רק פשוט אלא גם אוטומטי".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
כלי רכב של הרוח
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מורים רוחניים רבים מלמדים מדיטציות העושות שימוש בריכוז והדמיה. ההנחה הבסיסית העומדת מאחורי תרגולים אלו היא שהנטייה הטבעית של הרוח היא לנדוד ללא הרף מאובייקט אחד לשני ולכן יש למקד אותה בנקודה אחת ולאפשר לה להתייצב ולהירגע. מהרישי טוען כי הנחה זאת מוטעית ודומה לטעותו של אדם המתבונן בדבורה שעפה מפרח לפרח ומסיק מכך שמטבעה היא נוטה לנוע ולנדוד. בעוד שלמעשה הדבורה נעה בחיפוש אחר צוף ולאחר שהיא מוצאת את הפרח המתאים היא מתמקמת עליו וחשה מסופקת. באופן דומה הרוח נודדת מאובייקט לאובייקט בחיפוש אחרי אושר ולא עקב העובדה שמטבעה היא חסרת שקט ואוהבת לנוע. ברגע שבמדיטציה אנו נותנים לרוח הזדמנות לפנות פנימה, היא עושה זאת ללא מאמץ וחווה בטבעיות אושר ורגיעה פנימית. הגבלות ושליטה מנטלית יעצרו את הרוח ולא יאפשרו למחשבות להתעדן בטבעיות ובקלות. למעשה, אומר מהרישי, הגבלות אלו מגבירות את הפעילות המנטלית ובכך הן אינן מאפשרות למתרגל להתנסות בתודעה טרנסצנדנטלית. ההמלצה להתרכז בזמן תרגול המדיטציה מרמזת על כך שיש להכריח את הרוח להגיע למצב שקט של תודעה כאילו שמצב זה הינו זר ובלתי טבעי למערכת העצבים שלנו.
"בזמן תרגול המדיטציה אובייקט ההתנסות (המנטרה) נחווה ברמות יותר ויותר עדינות. כאשר אנו עוברים מעבר למצב העדין ביותר משתחררת הרוח הן מההשפעה של האובייקט והן מהחוש שבאמצעותו אנו מסוגלים להתנסות באובייקט זה. כל עוד הרוח מושפעת מהחושים והאובייקטים שלהם היא דומה לשלהבת שנעה ברוח אולם ברגע שהיא יוצאת מהשפעתם היא מתייצבת. בעזרת המדיטציה הטרנסצנדנטלית ביכולתו של כל אדם להגשים את מהותו הרוחנית בקלות ובמהירות ולמצוא שלווה ואושר קבועים בחייו".
בפעם הבאה: מהי תעופה יוגית
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
 |  |  |  | בעל תואר שני בפילוסופיה ודית מהאוניברסיטה הוודית של מהרישי, הולנד. השתלם בהודו באסטרולוגיה הודית עתיקה וזמרה וודית מסורתית. לימד מדיטציה והרצה על היבטים שונים של הספרות הוודית במסגרת קבוצה בין-לאומית של מורים למדיטציה בארה''ב, אירופה, דרום מזרח אסיה והודו. |  |  |  |  | |
 |
|
 |
|
|
|