מיליארדי שקלים הוקצו לרכבת ישראל ללא בדיקה
הממשלה אישרה את ההסכם לפיתוח הרכבת מבלי שהוצג לפניה דירוג הפרויקטים לפי כדאיותם ומבלי שנבדקה הכדאיות הכלכלית
  ליאור ברון
8/5/2005  16:00
הממשלה הקצתה לרכבת ישראל כ-20 מיליארד שקל לפיתוח רשת הרכבות בשנים הקרובות, על אף שהכדאיות הכלכלית של חלק גדול מהפרויקטים לא נבדקה - כך עולה מדוח מבקר המדינה, השופט בדימוס אליעזר גולדברג.

דוח מבקר המדינה - סיקור מיוחד ב NRG מעריב

ביולי 2003 הופרדה רכבת ישראל מרשות הנמלים ונהפכה לחברה ממשלתית עצמאית. המהלך נועד להגדיל את ההשקעות בתשתית הרכבות, ובהתאם לכך הקצתה הממשלה כ-20 מיליארד שקל לפיתוח רשת הרכבות עד שנת 2008 - כ-13.5 מיליארד שקל במימון המדינה ו-6.5 מיליארד שקל במימון רכבת ישראל.

לאחר שבדק את השינוי המבני ברכבת ישראל מתח המבקר ביקורת חריפה על התוכנית שאישרה הממשלה לפיתוח רשת הרכבות. "התוכנית כלל לא נבחנה מההיבט התחבורתי-הכלכלי כדי להתאים את פיתוח הרכבת להשתלבות עם מערכות התחבורה האחרות", קבע המבקר.

דוח המבקר מצא כי לפני הבאת התוכנית לאישור הממשלה לא נערכה על ידי משרדי האוצר, התחבורה ורכבת ישראל בדיקת הכדאיות הכלכלית של הפרויקטים מנקודת המבט של המשק הלאומי. "יוצא אפוא שהממשלה אישרה את ההסכם לפיתוח הרכבת, ובכלל זה את הסובסידיה שתקבל הרכבת, בלי שהוצג לפניה דירוג הפרויקטים לפי כדאיותם, ומבלי שנבחן סדר העדפויות הרצוי לביצועם".

המבקר מזכיר בדוח גם את פרויקט קו הרכבת לאילת, שעלות ההשקעה בו נאמדת ביותר ממיליארד דולר. הקו לאילת לא נכלל בתכנית הפיתוח המקורית של הרכבת, אך נקבע כי הוא ימומן מעודפים מפרויקטים אחרים.

המבקר לא רואה את הפרויקט בעין יפה: "הקמת הקו לאילת אושרה עוד לפני שנערכה בדיקת כדאיות כלכלית לפרויקט. בחינה כזו הייתה חייבת להיעשות לפני קבלת ההחלטות בנושא".

מבקר המדינה מותח גם ביקורת על כך שעדיין לא נחתמו ההסכמים המפורטים בין הממשלה לרכבת ישראל בעניין הסובסידיה שתקבל הרכבת, וכן הסכם מפורט בעניין השימוש בקרקעות בתחנות הרכבת.
משרדי האוצר והתחבורה: נעשו בדיקות
משרדי האוצר והתחבורה מסרו בתגובה לדוח כי בעבר נעשו בדיקות כדאיות כלכלית לכמה קווים וכי בימים אלה נעשית בחינה של כל הפרויקטים לשם דירוגם לפי סדרי עדיפויות בתוכנית ההשקעות הרב-שנתית. כמו כן נמסר כי הבדיקה נמשכה זמן רכב עקב מורכבותה והיקפה. בנוסף נמסר כי נעשית בחינה מעמיקה של הכדאיות הכלכלית של קו הרכבת לאילת.
שמור במזוודה שלח לחבר הדפסה
הוסף תגובה    עבור לפורום כתוב לעורך


ראשי > חדשות > מיוחד > דוח המבקר

  
  
  
שמור במזוודה שלח לחבר הדפסה
הוסף תגובה  עבור לפורום כתוב לעורך
לאחר שבדק את השינוי המבני ברכבת ישראל מתח המבקר ביקורת חריפה על התוכנית שאישרה הממשלה לפיתוח רשת הרכבות. "התוכנית כלל לא נבחנה מההיבט התחבורתי-הכלכלי כדי להתאים את פיתוח הרכבת להשתלבות עם מערכות התחבורה האחרות", קבע המבקר
כתבות פרוייקט
שערוריית המינויים הפוליטיים
המשרד למינוי מקורבים
אין דין ואין דיין
ניסויים בבני אדם
מקפחים את היתומים
חוסים ללא פיקוח
"מנפחים" מספרים
רדיו חזק
רק המדים הירוקים
בונים בניינים באוויר
רכבת לשום מקום
מוכרים בזיל הזול
מס שפתיים
סוף לחוף