כתבות קודמות

  • צילום: אוסף בקר

    "התפוצצות פגז באזור המצויר הרגה שישה סוסים, פצעה את כל מי שניצב בעמדה וקרעה לגזרים את סמל טוזי שנפצע קודם לכן," כתב הנרי לובי

  • צילום: קופר-היואיט, המוזיאון הלאומי לעיצוב, המכון הסמיתסוני/ART RESOURCE, ניו יורק

    אף שווינסלו הומר קרא לרישום זה "שלושה ימים בשדה הקרב," הוא לא הציג את מיקומו של החייל היגע

  • צילום: קופר-היואיט, המוזיאון הלאומי לעיצוב, המכון הסמיתסוני/ART RESOURCE, ניו יורק

    רישום החייל הפצוע הוא בעל עומק שלמד הצייר ווינסלו הומר מהאמנים הגדולים של העבר

  • צילום: הגלריה הלאומית לאמנות, וושינגטון הבירה

    ברישומו של ווינסלו הומר, עבדים משוחררים צעירים נוסעים עם כוחות הברית ב-1865

  • צילום: ספריית הקונגרס

    אלפרד ווד רשם את המראות הקודרים של חיילי מדינות הצפון הקוברים את חבריהם לנשק ושורפים את סוסיהם אחרי קרב פר אוקס (Fair Oaks)

  • צילום: ספריית הקונגרס

    אלפרד ווד צייר טור של חיילי קונפדרציה החוצים את הנהר פוטומק (Potomac) בעוד תצפיתני הברית שבקידמת הרישום מתבוננים במתרחש

  • צילום: ספריית הקונגרס

    חיילי הקונפדרציה הציתו את החווה בלהבות על מנת למנוע מכוחות הברית להשתלט עליה. עד שאלפרד ווד סיים את רישומו, חיילי הברית השתלטו על השטח

  • צילום: ספריית הקונגרס

    אלפרד ווד תיעד את המתקפה של צבא הדרום על חיילי הברית בקרב גטיסבורג (Gettysburg)

  • צילום: ספריית הקונגרס

    ברישומו של אלפרד ווד, חיילי הברית צועדים בכבדות ומנסים לחצות את נהר רפהנוק (Rappahannock) בווירג'יניה, בעוד גשם קר ניתך עליהם

  • צילום: ספריית הקונגרס

    גנרל אנדרו המפריס מוביל מתקפה חסרת תועלת של כוחות הברית בווירג'יניה, ברישומו של אלפרד ווד

  • צילום: ספריית הוטון, אוניברסיטת הארוורד, MS AM 1585, מס' 27

    צייר הקרבות האנגלי, פרנק ויזטלי, הסתופף בתוך מבצר פישר (Fisher) בשעה שהופגז על ידי יותר מ-50 ספינות מלחמה של הברית

  • צילום: ספריית הוטון, אוניברסיטת הארוורד, MS AM 1585, מס' 27

    פרנק ויזטלי תיעד את ניצחון הדרום בפרדריקסבורג (Fredericksburg), וירג'יניה. ברישום, חיילי הקונפדרציה יורים על חיילי הברית

  • צילום: ספריית הקונגרס

    כמתואר ברישומו של וויליאם ווד, חיילי הברית משתמשים בטלסקופים ובלפידים על מנת לשמור על קשר במהלך הלילה

  • צילום: ספריית הקונגרס

    עובדי בית חולים של כוחות הברית אוספים את הפצועים אחרי היתקלות בקרב על פיטרסבורג (Petersburg)

  • צילום: ספריית הקונגרס

    ברישומו של אדווין פורבס, עבד משוחרר, המוכר בשם דיק, משתתף בנסיגה אחרי שהברית ספגה מפלה בקרב בווירג'יניה ב-1863

  • צילום: ספריית הקונגרס

    אדווין פורבס מתאר באיורו את צבא הברית מחפש אחר כוחות המהפכה בקירבת בול ראן (Bull Run), בעת שמתחוללת סופת גשמים עזה

גלרית תמונות

רישומים מן העבר

הצילום התיעודי עדיין היה בחיתוליו כששיסעה מלחמה את ארצות הברית לפני 150 שנים, וציירים הם אלה שחשפו את מראות המלחמה בפני העולם. האמנים הקרביים הללו חיו עם החיילים והסתכנו במוות, פציעה ומחלה כדי לספק תיאורי קרבות בעיפרון ובעט, בפחם ובעפרונות צבעוניים

מאת: הארי כץ
בימי מלחמת האזרחים האמריקנית היו תריסי המצלמה איטיים מכדי לקלוט תמונות חדות של עצמים נעים. צלמים עמוסים בלוחות תשליל גדולים מזכוכית ובעגלות פיתוח מסורבלות רתומות לסוסים התקשו לנוע בשטח ולא יכלו לצלם תמונות בעיצומו של קרב. לכן שכרו מערכות העיתונים את שירותיהם של מאיירים, חובבים או מקצועיים, ואלה יצרו רישומים של האירועים למען הקוראים בארצות הברית ומחוצה לה. אותם "ציירים מיוחדים", או בקיצור "מיוחדים" (specials), הצטרפו לכוחות הלוחמים של מדינות הדרום ומדינות הצפון. למעשה היו אלה הכתבים הצבאיים הראשונים של ארצות הברית שדיווחו באמצעות תמונות.

הציירים המיוחדים היו צריכים לעבוד במהירות: לזהות את מוקד הלחימה בזירה שלפניהם, לרשום בזריזות את קווי המיתאר שלה ולהשלים את הפרטים מאוחר יותר, במחנה. הרישומים נשלחו משדה הקרב באמצעות בלדרים רכובים על סוסים, ברכבות או בספינות אל מערכות העיתונים. צייר של העיתון העתיק את התמונות ללוחות עץ. אלה נמסרו לצוות של חרטים, שטיפל במקביל בחלקים שונים של הרישום. עם השלמתו הועתק התחריט ללוחות מתכת לשם הכנה להדפסה. לרוב חלפו שבועיים או שלושה בטרם נהפך הרישום לתמונה מודפסת, אם כי אירועים או קרבות חשובים הורדו לדפוס בתוך ימים אחדים.

הציירים יצרו רישומים של קרבות מפורסמים וגם של חיי המחנה. ווינסלו הומר, שהתפרסם כצייר מאוחר יותר, יצר אחדות מתמונותיו הידועות ביותר על סמך רישומים ששרטט בהיותו מאייר בחזית. האיורים השפיעו על דעת הקהל בארצות הברית ובעולם, וקצינים בכירים בשני הצדדים למדו להעריך את בקיאותם של הציירים בענייני צבא, העניקו להם דרגות קצונה וניצלו את מיומנותם לצורך רישום מערכי הגנה של הצד שמנגד.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון מאי 2012 של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק

להצטרפות למינוי »

תגובות