ראשי > ספורט > טור אורח
בארכיון האתר
צבע הכסף
א. טבק על השידורים הישירים שמבריחים את הצופים, אבל בלי הכסף מהם, הקבוצות לא יגמרו את החודש. פלא שההתאחדות מתנהגת כאילו היא מהאו"ם
27/10/2004
כולם מדברים על הירידה במספר הצופים במשחקי ליגת העל בעונות האחרונות, אבל למרות שהמצב החמיר מאוד העונה, אף אחד לא פועל לתיקונו.
  
הירידה במספר הצופים נמשכת מזה חמש עונות, ובאופק אין כל סימן לעצירת המפולת. בעונה ‭,00/99‬ בה נמכרו 656 אלף כרטיסים (ועוד 23 אלף מנויים, השקולים ל‭386-‬ אלף כרטיסים‭,(‬ עמד ממוצע הכרטיסים למשחק מעל ‭5,000‬ לפי תחשיב של ‭16.5‬ משחקי בית. בעונה שחלפה, ‭,04/03‬ נמכרו רק 454 אלף כרטיסים (ו‭20-‬ אלף מנויים‭,(‬ כך שהממוצע ירד ל‭4,000-‬ כרטיסים למשחק.
  
למרות שהנתונים מוכרים, ובהתאחדות ובקבוצות לא מפסיקים להלין על הפיחות בכמות הכרטיסים הנמכרים, אף גוף עוד לא קיים דיון בנושא, בגלל שאף אחד לא מעוניין להתמודד עם הבעיות האמיתיות, שאינן פשוטות. לפני קצת למעלה מעשור ההכנסה ממכירת כרטיסים למשחק היתה המרכיב העיקרי בתקציב הקבוצות. כיום התמונה שונה בתכלית. בניגוד לקבוצות הגדולות, מכבי חיפה או מכבי ת"א, אצלן מכירת כרטיסים ומנויים מהווה כמעט 30 אחוזים מהתקציב, בקבוצות הקטנות, בני יהודה, מכבי פ"ת, הפועל פ"ת, אשדוד, סכנין, הפועל חיפה ובאר-שבע, ההכנסות מכרטיסים ומנויים נעות בין 10 עד 15 אחוזים בלבד.

החשבון הוא פשוט. כל אחת מהקבוצות האלה מוכרת בעונה כרטיסים למשחקים בסכום הנע בין מיליון למיליון וחצי שקלים. התקציב של כל קבוצה כזו נע סביב ‭14-10‬ מיליון שקלים. הקבוצות הגדולות, מאידך, צוברות הכנסה של כ‭10-‬ מיליון שקלים בעונה רק ממכירת כרטיסים ומנויים.
בימים הטובים, לפני כחמש שנים, מכרו קבוצות ליגת העל 650 אלף כרטיסים, כמות השקולה למכירות של קבוצה בינונית אחת באירופה, דוגמת בוכום או נירנברג בליגה הגרמנית. כיום מכירת כרטיסים ירדה מדרגה. את המצב מצילים במקצת כרטיסי המנוי, המהווים אצל מספר קבוצות 30 אחוזים מההכנסות מקהל האוהדים. נושא זה קיבל תאוצה ב‭,1990-‬ כאשר דני לאופר היה יו"ר מכבי ת"א.
  
רבים מייחסים לשידורים הישירים מהמגרשים את הירידה במספר הצופים. זה נכון, אין אף מדינה שמתירה כמות שידורים כמו זו שקיימת בארץ. בכל הליגות באירופה משודר ישירות משחק או שניים, בחלק מהמדינות קצת יותר, אבל ישראל היא המדינה היחידה בה משודרים כל המשחקים. לכן באירופה יש יותר צופים במגרשים, וגם ההכנסה גבוהה יותר פר משחק מהגוף המשדר.
  
אבל לא מדובר בסיבה היחידה. רק לפני ארבע שנים קיבלו קבוצות ליגת העל יחדיו 11 מיליון דולר (מתוך סכום כולל של 21 מיליון דולר‭,(‬ והגוף המשדר זכה לשדר רק שני משחקים במחזור. כיום מקבלת כל קבוצה בליגת העל 600 אלף דולר מהגוף המשדר, אבל בתמורה מחוייבת בשידור כל משחקיה. מדובר ב‭2.7-‬ מיליון שקלים, סכום הגבוה פי שניים מהכנסת רוב הקבוצות ממכירת כרטיסי ליגה. הגוף המשדר משלם בנוסף מענק מיקום, המתחיל ב‭750-‬ אלף דולר ויורד עד 100 אלף דולר. מסיבה זו אף אחד לא מוכן לריב עם זכייני השידורים, בטח שלא ההתאחדות לכדורגל, שהינה גוף חסר עמוד שידרה.
  
ובשורה לא טובה נוספת לקבוצות. המצב ביציעים רק יילך ויחמיר. בחודשים הקרובים יבואו עוד פחות צופים. בחודשי החורף מתחברים יותר אנשים לחברת השידורים, וזה בא על חשבון הצופים הבאים למגרשים. לא מכבר הודיע איש חברת השידורים לעובדים הכפופים לו כי עליית כמות המתחברים תגרום לכך שהשדרים ומארגני השידורים יזכו לשיפור בשכרם.

  מדד הגולשים
ליברפול סירבה,...
                  28.93%
מאמן חדש? לבית"ר...
                  9.57%
הרומנים מתים...
                  9.31%
עוד...

טור אורח
אין עוד מלבדו: רק לפדרר מגיע  
כמו גנון: בני וקנין ומכללת אשקלון צריכים לפתוח דף חדש  
ישראל כושלת בחיזוק הפריפריה  
עוד...

כותבים אחרונים
אבי רצון
אביב לביא
אביעד פוהורילס
אייל לוי
יונתן הללי
יעקב זיו
ירון לופו
ניר שועלי
רון עמיקם
שלמה צדוק