 |
 |
|
כניסת השבת: תחפושת, על שום מה? |
|
|
לכאורה, השאלה מדוע מתחפשים בחג הפורים נשמעת פשוטה. אולם מבדיקה מקיפה מתברר שלאף אחד אין תשובה חד-משמעית. בין התשובות שקיבלנו: זכר למרדכי, זכר לאסתר, זכר לזנב ובעיקר-"ואללה, לא יודע". ויש גם מי שקובע: "מנהג שנשתרבב ממנהגי הגויים יושבי אירופה" |
|
|
|
|
|
 |
"סלח לי, למה בעצם בכלל מתחפשים בפורים?", נסו להרים רגע את הראש מהעיתון ולשאול את האדם הראשון שאתם רואים, שהתחפש בעצמו או עמל קשות להכין תחפושות לילדיו, את השאלה הזו. קרוב לוודאי שתיתקלו בשתיקה, או בגמגום קל. מתברר שיש לא מעטים שלא ברור להם למה מתחפשים בחג היהודי הכי נחגג.
אותו חג שבביטאון הציבור הליטאי "יתד נאמן" העירו בעצב
על אודותיו כי אם סוקרי מידת הזהות היהודית בישראל יחליפו את השאלות הקבועות - כמה צמים ביום כיפור וכמה חוגגים את פסח - בשאלה כמה משתתפים בחגיגות פורים, הם יגיעו למאה אחוז.
אבל אל תרגישו רע. מתברר שלאף אחד אין תשובה חד-משמעית, שהיא גם התשובה הנכונה והרשמית לשאלה מדוע מתחפשים בפורים. הרוב, בכללם דתיים וחרדים, לא יודעים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הילדים שלא יתחפשו
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אבל כמעט כולם מתחפשים. כולל ילדי משפחה אחת, שכמעט ונהרסו להם חגיגות הפורים, בגלל שאביהם החליט להחמיר קצת יותר מדי.
אם המשפחה שלחה לרב מאיר מאזוז - ראש ישיבת "כיסא רחמים" בבני-ברק, שבה גם לומדים ילדיו של זאב רוזנשטיין - מכתב בהול שבו היא מספרת כי בעלה קרא באחד מספריו של הרב מאזוז ובעקבות כך "החליט בעלי שהשנה הילדים לא יתחפשו בפורים בכלל וכבר הכריז על כך לפניהם... אני חושבת שבעלי מאוד מרחיק לכת ושהחלטה כזאת יכולה להרחיק את הילדים מהיהדות. הבת שלי מאוד לחוצה מכל העניין".
בספרו של הרב מאזוז, מחשובי הרבנים הספרדים בארץ ואחד העקשנים הגדולים על קיום מנהגי הספרדים, שמרשה לעצמו לחלוק גם על האשכנזים וגם על הרב עובדיה יוסף מופיעה תשובה הלכתית הנוגעת ל"עניין מנהג אחינו האשכנזים להתחפש בפורים".
בספרו קובע הרב: "מקור אמיתי למנהג אין וקרוב לוודאי שנשתרבב המנהג ממנהגי הגויים יושבי אירופה". הוא מסביר "שמנהג לבישת הפרצופים בא לנו בירושה מהיהודים האיטלקים" בסוף המאה ה-15. ויש לרב גם המלצה לספרדים: להחזיר עטרה ליושנה, כלשונו, ולהשיב את המנהג הפורימי שעבר לל"ג בעומר של "שריפת המן במדורה, מנהג שנתקיים למעשה בכל תפוצות הספרדים עד ימינו ונשכח ונתבטל מפני התחפושות האלה".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
חרדים מחופשים בירושלים. צילום: אי-פי
|
|
 |
 |
 |
 |
|
זק"א הרשע
|
 |
|
 |
 |
 |
|
למרות זאת, לאמא המודאגת שלח הרב מאזוז תשובה ברורה בכתב ידו: "אין שום איסור להתחפש ובפרט אחרי שהפך זה למנהג ישראל בדורות האחרונים. רק שלא יתחפשו זכר לנקבה ונקבה לזכר ותו לא".
ממקבץ התשובות לשאלה למה מתחפשים בפורים, עולה כי הפופולריות ביותר הן: "מה זה למה? - ונהפוך הוא", "סתם, בקטע של השמחה וזה", וכן "ואללה, אני לא יודע". בספרים מופיעות למשל התשובות הבאות: "זכר למרדכי היהודי שיצא בלבוש מלכות", "זכר לאסתר המלכה שלא אמרה כי היא יהודייה ולא הגידה את עמה ומולדתה והתחפשה לגויה", "זכר לגויים שמפני פחד היהודים שינו מלבושיהם".
תשובות נוספות: זכר לכך שהקב"ה בעצמו הסתתר בנס פורים ועשה אותו כביכול בדרך הטבע, וגם: זכר לזנב, שעל פי המדרש המלאך גבריאל הוסיף למלכה ושתי כדי שתתבייש להופיע בעירום.
והיו עוד תשובות. למשל, למנסחי פשקוויל (כרוז) שהופץ השבוע ויצא בחריפות נגד העובדה שילדים חרדים ב"תחפושות נשחתות ומתועבות... כדוגמת חיילי המדינה הכפרנית רח"ל (רחמנא ליצלן) וכן מארגון התועבה המושחת ביותר בהורדת בחורי ישראל לשאול תחתיות דמתקרי זק"א".
מי שעדיין לא הבין את עוצמת ההתנגדות בציבור החרדי לזק"א, ארגון שדווקא השבוע זכה בפרס יגאל אלון לשנת תשס"ה "למעשה מופת חלוצי", צריך להבין שזו בדיוק הסיבה האידאולוגית החשובה מכולן: ההתקרבות של זק"א לשאר הציבור הישראלי והעובדה שפתאום חרדים מקבלים פרס מופת חלוצי על שם מנהיג ציוני.
בפשקוויל הוסבר כי "טעם ומנהג שנהגו בתפוצות ישראל להתחפש ביום הפורים" הוא כדי להדגיש כי כשבני ישראל השתחוו לצלם הם עשו זאת "מהשפה ולחוץ מתוך פחד שייהרגו, לכן מתחפשים בתלבושת ופרצופים אחרים - שהכל יודעים שאינו האדם האמיתי".
איך זה קשור לזק"א? "כיוון שהטעם הוא כדי ללמד סניגוריה על ישראל פשוט שאין להתחפש במלבושי עבירה ובאופן שייהפך לקטרוג על עם ישראל חס וחלילה".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
טיש בשינקין
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בשאלה למה מתחפשים בפורים נתקל גם הרב מרדכי אלון, מחשובי הרבנים של הציונות הדתית. בשבת האחרונה הוא שם את נפשו בכפו, ובניסיון, שהוא כמעט מוזר ביחס למתרחש במחוזותינו בימים אלה, לקרב בין דתיים וחילונים ירד עם תלמידי ישיבתו, ישיבת הכותל, לתל-אביב.
הוא ערך איתם קבלת שבת מוקדמת בגינת שינקין, טיש בכיכר רבין ששילב שירי קודש ושירי ארץ ישראל הישנה, שאליו הצטרפו חבר'ה שהגיעו להכין את הפגנת השמאל במוצאי שבת, ועוד טיש שנמשך כמעט עד ארבע בבוקר סמוך למועדון הסטייג' בטיילת.
הרב אלון סיפר כי "בחורצ'יק חילוני חמוד, שהזדהה כעורך דין", שאל אותו באחד הטישים בשביל מה מתחפשים. תשובת הרב אלון: "אתה עורך דין כל השנה כמו שאתה קאובוי בפורים. פורים זה היום הכי אמיתי בשנה. הבגדים של כל השנה הם התחפושת. כל השנה אנחנו עושים חשבונות חיצוניים על ההופעה החיצונית. דווקא בחג המשתה והשיכרון אנחנו עושים צחוק מהבגדים של כל השנה, צחוק מעצמנו ומהקביעות שלנו לגבי עצמנו".
הרב אלון הפליג והסביר את קסם הבריחה הפורימית מהשעבוד להופעה החיצונית ולביגוד, בכך שבגד הוא מלשון בגידה, מעיל מלשון מעילה וחליפה מלשון תחליף.
וגם הרב הספרדי הראשי לשעבר חיווה בדרשתו את דעתו על אודות "מקור העניין מה שעושים תחפושות". הוא הקסים ופסק פסק הלכה שעל פיו אין לבקש מקבצנים שמגיעים בפורים לבקש צדקה כשמסכות על פניהם להוריד את המסכות. הוא הסביר כי יש מצווה שעל פיה "כל הפושט יד נותנים לו", וכי יש אנשים "שמתביישים לבקש צדקה והולכים לישון רעבים". רק המסכה על פניהם היא שמאפשרת להם לבקש צדקה בלא להתבייש.
"על כן כשיבוא אחד עם מסכה לבית, רוצה לקבל צדקה. לא יגיד לו: 'תוציא את המסכה, נראה אותך מי אתה'. כל החוכמה לתת לו-שלא יתבייש".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
יציאת השבת: צדיק אחד בסלולרי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
סיפור המאבק החרדי בהמן הרשע של דורנו, הטלפון הסלולרי, הולך ומסתבך. בפרקים הקודמים גילו החרדים כי המכשיר הקטן משחית את בני הנוער, פורץ את חומות הגטו ומפרק משפחות בעזרת האס-אם-אס.
בפרק האחרון פורסמה החלטה מדהימה עם חתימות כל הרבנים החשובים, שמחייבת את כל החרדים לעבור למכשיר החדש, הכשר והמיוחד: זה שאין בו אפשרות להגיע לשיחות ארוטיות, אין בו הודעות אס-אםאס ואין אפשרות גלישה לאינטרנט.
הוראת הרבנים המחייבת את כל החרדים לעבור למכשיר החדש נתפשת כמבחן הכוח הגדול ביותר שבו הם העמידו את עצמם. בינתיים העסק מתנהל בעצלתיים וקמו לא מעט מקטרגים למכשיר החדש. בתחנת הרדיו החרדית-דתית "קול חי" פורסם כי חרדים חרוצים כבר גילו שאפשר לעקוף את החסימות ולהגיע לשירותי תוכן אסורים ולשיחות ארוטיות.
במסגרת תוכנית האקטואליה של השדר החרדי מרדכי לביא נשלח כתב התחנה מתי טוכפלד לברר את השאלה המסקרנת: כמה מבין 16 חברי הכנסת החרדים צייתו להוראת הרבנים? הממצאים: רק חבר הכנסת יעקב ליצמן. הכתב חייג היישר לסלולרים הלא כשרים של חברי הכנסת וקיבל תשובות מתחמקות. חבר הכנסת ניסים זאב מש"ס הסביר למשל כי לדעתו האיסור הוא: "בעיקר לבחורים צעירים ובנות צעירות. מעבירים להם מסרים מכוערים דרך המכשיר, גם אלי הגיעו. אבל נער הייתי וגם זקנתי. עלינו זה לא משפיע. אין צורך להחליף מכשיר. אבל אם ההלכה אוסרת גם עליי, אני מחליף את המכשיר מחר בבוקר. אני אבדוק את זה". אחרים הבטיחו לעבור בקרוב או ביקשו לשמוע שאלות רציניות יותר.
חבר הכנסת הרב משה גפני מדגל התורה, מנוי רשת פלאפון, אמר: "מה אתה רוצה ממני? מי אמר שלא עברתי למסלול הכשר? אה, כי חייגת לפלאפון ועניתי. טוב, אני אעבור בקרוב".
avishay@maariv.co.il |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
 |  |  |  | כתב ופרשן "מעריב" לענייני חרדים וש"ס בפרט, ולענייני דתות בכלל. מחבר הספר "איש ההשקפה – האידיאולוגיה החרדית על פי הרב שך", שרואה אור בימים אלה. שירת בצנחנים, סא"ל במילואים. |  |  |  |  |
|
 |
|
 |
|
|
|